ČSAD Liberec se rozdělí na čtyři firmy, snaží se tak čelit krizi

ČTK
ČSAD Liberec připravuje rozdělení podniku na čtyři samostatné firmy, z nichž každá bude obsluhovat jeden segment dopravního trhu.

Dopravce, který patří k největším v kraji, se tak snaží čelit ekonomické krizi a úbytku zakázek zejména v nákladní dopravě. Cílem je snížit náklady a zvýšit tržby. Informoval o tom ředitel společnosti a majoritní vlastník Petr Wasserbauer. Záměr už schválilo představenstvo i dozorčí rada, konečné slovo však budou mít akcionáři, kteří se sejdou 25. listopadu.

Záměr rozdělit společnost na samostatné subjekty schválila valná hromada už loni. Projekt počítá s tím, že původní ČSAD Liberec bude napříště zajišťovat jen autobusovou dopravu, nákladní dopravu a logistiku převezme akciová společnost Severotrans Liberec. Autoopravárenství a obchod bude zajišťovat Autocentrum-Nord, které by mělo mimo jiné převzít autorizovaný servis užitkových vozidel MAN a návěsů Kögel a výhledově i servis pro Iveco. Pro správu nemovitostí vznikne akciová společnost FinReal Liberec.

Rozdělení by mělo podle Wasserbauera umožnit transparentní řízení jednotlivých aktivit a především zvýšit tlak na snížení nákladů a zvýšení tržeb. Firma se 320 zaměstnanci počítá i s propouštěním, kolika lidí se dotkne, však zatím neupřesnila. Zároveň ale dopravce nastartoval nové projekty - nakoupil nové autobusy s plynovým pohonem, zavedl dálkové linky na Slovensko nebo do Jihlavy. Připravuje se podle Wasserbauera nová linka do Brna, už v pátek vyjedou dálkové autobusy z Liberce přes Českou Lípu a Ústí nad Labem do Karlových Varů.

ČSAD Liberec je soukromou firmou, kterou ze 70 procent vlastní Wasserbauerova firma Liberecká automobilová doprava (LIAD). Zbylých 30 procent akcií drží města a obce na Liberecku. Z nich největší podíl - 7,13 procenta - má krajské město. „Akcionáři rozdělované společnosti budou mít stejné podíly i v nástupnických společnostech,“ uvedl Wasserbauer.

V posledních letech čelí firma výraznému úbytku zakázek. Zatímco ještě v roce 2006 utržil dopravce téměř 308 milionů korun, loni se tržby snížily na 260 milionů, což představuje více než patnáctiprocentní propad. Tržby z nákladní dopravy klesly za dva roky dokonce o 18 procent, přesto skončilo loňské hospodaření ziskem 14,8 milionu korun. Zásluhu na tom má ale zejména prodej divize MHD libereckému dopravnímu podniku za více než devět milionů korun.