Čtyři vlasáči z Ostravy devastují Prahu | E15.cz

Čtyři vlasáči z Ostravy devastují Prahu

Jan Král

Řádí jako King Kong v New Yorku. Ničí orloj i sochu svatého Václava. Ostravská metalová kapela Malignant Tumour provokuje klipem.

Narodili se v ostravských dolech a táhnou na hlavní město. Čtyři obrovští vlasáči v čtyřminutovém hudebním klipu Earthshaker kráčejí Prahou a ničí vše, co jim přijde pod ruku. Na konci jejich pustošení je hlavním městem Ostrava.

Soutěživost moravských s Prahou tak pokračuje dalším provokativním dílem. „Moc se mi líbí, když spolu města soupeří. Pokud to je vtipné nebo s nadsázkou. Nesmí to být ale hloupé nebo zlé,“ říká reklamní expert Eda Kauba z Euro RSCG.

Za dva týdny, co je videoklip na serveru youtube.com, ho zhlédly desítky tisíc lidí. Leckdo je nevybíravým chováním Ostravanů pohoršený, jiným se líbí. Podle odborníků v reklamě si tak každopádně do této chvíle víceméně neznámá kapela zajistila zájem, který jí mohou ostatní závidět.

„Předpokládám, že cílovou skupinou jsou mladí lidé v Ostravě, kde to patří k folkloru. Tam je to téma určitě účinné,“ říká prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

Klip podmalovaný tvrdou metalovou hudbou ostravské kapely Malignant Tumour má jednoduchý děj. Čtyři rockeři-obři bez zábran ničí Prahu.

Jeden vyvrací Petřínskou rozhlednu, druhý močí na Tančící dům. Třetí strhne ze střechy Pražského hradu prezidentskou standartu a čtvrtý se vykálí na stadion Sparty. Hlavním tématem je soupeření Ostravy s Prahou.

Téma nepřekvapuje pražskou socioložku Jiřinu Šiklovou. „Vztah k hlavnímu městu je vždy problematický. Města se často cítí v pozici odstrčených dětí,“ říká Šiklová s tím, že dějiny Prahy jsou dějinami země.„Ostrava je jen okrajovým průmyslovým městem, zatímco takové Brno bylo středem markrabství moravského,“ srovnává Šiklová.

Útočí i na Řepku

V klipu si dělník Jaryn utírá zadek novinami, ve kterých je fotka kapitána Sparty Tomáše Řepky. Hráče, kterého nejen ostravští fanoušci nemají příliš rádi. „Tomáš nemá zapotřebí se k tomu klipu vyjadřovat, je to hluboko pod jeho úroveň,“ říká mluvčí Sparty Ondřej Kasík, který se ke klipu staví s úsměvem.

„Pokud by se mělo hlavní město Česka určovat podle umístění ve fotbalové lize, Ostrava by jím rozhodně nebyla,“ podotýká Kasík.

S kořistí se metaloví obři vracejí do Ostravy, kde je vítají fanoušci. Socha svatého Václava stojí na Prokešově náměstí, na věži Nové radnice jsou hodiny z orloje. Poslední záběr na ceduli s nápisem Ostrava The Capital City dává všem najevo, že teď se hlavním městem stala Ostrava.

Po krátké době tak vzniká druhý klip, které proslavil internet. Obě díla, rockerů i Rudy z Ostravy, přitom mají společné to, že vrcholí před ostravskou radnicí. Zatímco duet Rudy s Martinou Pártlovou je nekonfliktní oslavou severomoravského města, kapela Malignant Tumour zvolila pro klip Earthshaker tvrdší metody.

„Myslím si, že naše styly se nedají srovnávat a na rozdíl od Rudy a jeho kolegů, my jsme skutečně z Ostravy,“ říká třiatřicetiletý šéf kapely Malignant Tumour Martin Bílek zvaný Bilos.

Hlavním hrdinou klipu je klasický metalista, který pracuje v bývalém dole Karolina. „Tvrdě maká, poslouchá tvrdou muziku a má nějaké představy. Všechno je to samozřejmě recese, udělali jsme si legraci,“ vysvětluje Bílek obsah klipu.

Ne všichni jsou z takové legrace nadšeni. Na internetu se rozvíjí diskuze, zda klip není výsledkem komplexu Ostravanů vůči hlavnímu městu.

„Líbí se mi, když města spolu soupeří takhle spontánně. Kdyby to ale byl zamýšlený marketing města, podobné vulgarity by byly nepřípustné,“ říká reklamní expert Eda Kauba z Euro RSCG.
Jedním z těch, komu se klip nelíbí, je ostravský psycholog František Šmehlík.

„Jsem velkým ostravským patriotem, myslím si, že takový klip spíše městu škodí. Je příliš agresivní a podporuje všechny ty nepravdivé mýty o Ostravě a Ostravácích,“ říká psycholog Šmehlík.

Jiní mají na věc opačný názor. „Je to prostě legrace. V jiných klipech v tomto žánru se dějí i horší věci. Kapely třeba vyhazují do povětří celý New York,“ vysvětluje šéfredaktor rockového měsíčníku Spark Karel Balčirák.
Frontman kapely Bílek přiznává, že byť má skupina za sebou devatenáct let existence, nikdy o ni nebyl takový zájem jako po natočení klipu. „Tak vyhraněné reakce jsme neočekávali. Udělali jsme si srandu, a jestli někdo bere klip smrtelně vážně, pak mi je toho člověka líto,“ říká Bílek.

Soupeření měst

Zatímco lidé z velkých českých měst si z Pražanů utahují a vymýšlejí různé provokace, obyvatelé metropole většinou „útoky“ berou s nadhledem.

„Tento vztah vystihuje vtip, kdy se Brňan ptá Pražana, zda ví, že se o obyvatelích hlavního města povídá, že jsou arogantní. Pražan odvětí, že o Brňanech se neříká vůbec nic,“ připomíná jednu z anekdot reklamní expert Kauba.

Podle ředitele archivu hlavního města Václava Ledvinky bývaly Brno, Olomouc nebo Opava zemskými hlavními městy a neměly toho s Prahou moc společného.

„O historickém novotvaru Ostravě ani nemluvě. Ztráta pozice zemského hlavního města po druhé světové válce pak vyvolala řevnivost mezi městy nebo jejich obyvateli,“ říká Ledvinka. Míní, že dokud byla na Moravě dvě hlavní města, Brno a Olomouc, vyžívala se v hádkách mezi sebou.

„Podobná řevnivost byla i v dobách Československa mezi Prahou a Bratislavou,“ dodává historik Václav Ledvinka.

Autor: Jan Král
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!