Cumberbatch vládne tradičnímu Hamletovi

Benedict Cumberbatch jako Hamlet

Benedict Cumberbatch jako Hamlet Zdroj: aerofilms

Iva Přivřelová
Oproti zvyklostem vyslaly už na první představení některé britské noviny své recenzenty, aby hned ohodnotili největší divadelní hit současnosti, Shakespearova Hamleta v londýnském Barbicanu. Inscenace teprve hledala svůj tvar během třítýdenních veřejných generálek a ještě odvážně, avšak ne moc vhodně začínala rovnou svými nejslavnějšími slovy.

I tato recenze vychází z představení odehraného týden před oficiální premiérou. Být, či nebýt se v té době už přesunulo, ne zpět na své místo, ale do druhého dějství. Až 15. října Hamleta uvidí miliony v kinech v rámci živého přenosu NT Live, inscenace bude již zcela ustavena. Stěží se z ní ale do té doby stane adaptace mimořádná, stejně jako je mimořádná její popularita a reklama.

Jedna z nejznámějších her historie trvá přes čtyři hodiny, režisérka Lyndsey Turnerová ji zkrátila o více než hodinu. Naneštěstí ne vždy zcela plynule. Některé škrty děj zrychlují a zbavují patosu, některé oslabují Hamletovy zásadní vztahy, především k málo výrazné matce a křehké Ofélii. Turnerová přišla s několika povedenými nápady. Řadu Hamletových monologů doprovází zpomalení akce v pozadí, jeho hra na šílenství vypadá jako hra na vojáčky, závěrečné utkání s Laertem ovládne nečekaná zuřivost.

Kdo ale vzhledem k jejímu statusu režisérky moderních kusů v progresivních divadlech jako Almeida (za jehož Chimericu získala cenu Olivier) čekal nový zastřešující koncept, bude zklamán. Předchozí Hamlet v programu NT Live (z National Theatre v režii Nicholase Hytnera) Dánsko efektivně proměnil v policejní stát plný odposlechů a paranoie. Verze Turnerové je klasičtější, přes současné oblečení, a stojí hlavně na dvou pilířích. Předně na ohromující scéně Es Devlinové, modrého sálu paláce, který v druhé polovině zavalí hlína. Jasně vyjadřuje destrukci prohnilé moci.

Druhý pilíř se jmenuje Benedict Cumberbatch. Ciarán Hinds je v roli Claudia majestátní, Ofélie Sian Brookeové srdceryvná a hrobník Karla Johnsona výrazně zábavný, hlavní atrakcí je nicméně největší britská hvězda posledních let. Cumberbatch Hamleta hraje jako chytrého muže, energického, ale ochromeného a frustrovaného, zklamaného druhými a stále toužícího po blízkých. Ač už z podstaty role není tak fascinující jako ve fyzicky náročnější postavě Monstra ve Frankensteinovi, prokazuje svůj obdivuhodný herecký cit a inteligenci. Vzpomínku na předchozí Hamlety přesto nevymaže.

William Shakespeare: Hamlet
(Barbican Centre, Londýn)
Režie: Lyndsey Turnerová
Hrají: Benedict Cumberbatch, Ciarán Hinds, Anastasia Hilleová, Jim Norton
Hodnocení: 70 %

Hysterie kolem Hamleta

O vyprodané a mediálně sledované inscenace není v Londýně nouze. Žádná ale ještě nevyvolala takovou hysterii jako Hamlet s Benedictem Cumberbatchem. Když se na jevišti objevil naposledy, začátkem roku 2011 ve Frankensteinovi, jeho popularita ze Sherlocka se teprve kumulovala. Po třech sezonách světově milovaného seriálu, nominaci na Oscara za Kód Enigmy a bezpočtu opakování záznamu Frankensteina v NT Live získal 39letý britský herec fanoušky ochotné cestovat přes kontinenty a utratit desítky liber, aby ho viděli naživo. Přes 80 repríz Hamleta, každá zhruba pro 1200 diváků, se vyprodalo více než rok před premiérou v rekordním čase, kromě třiceti denních levných lístků, na něž fronta začíná už během představení předešlého večera, tedy asi dvanáct hodin před otevřením pokladny.