Cyklisto, sesedni z kola: sedm míst, kterým se raději vyhnout

Čtyři roky nezemřel při nehodě v hlavním městě cyklista. A přibývá míst, kudy mohou lidé na kolech bezpečně projet. Není se už tedy čeho bát?

Cyklostezky, pruhy, piktokoridory. Tato slova mají příznivci bicyklů rádi. V Praze takových míst přibývá. Znamenají pro cyklisty mnohem větší bezpečí než boj zblízka s automobilovou přesilou.

„Jsou díky nim více oddělení od aut, a nestává se proto tolik nehod jako v minulosti,“ říká Ivana Rösslerová z pražské policie.

Metropole přesto zůstává městem s nebezpečnými křižovatkami, nepříjemnou dlažbou a takřka neprůjezdným centrem. Týdeník Sedmička proto spolu s cyklistickými odborníky sestavil seznam sedmi míst, před nimiž by měli lidé na kolech raději prudce stočit řidítka.

Výběr nebyl snadný. „Když uvedu sedm míst, kde může cyklista přijít k úhoně, znamená to, že dalších sedmdesát nebo spíš sedm set vynechám,“ podotýká šéf cyklistické komise pražského magistrátu Pavel Polák.

1. křižovatka Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše

Nepřehledná a velmi nebezpečná křižovatka, která před čtyřmi lety smutně proslula smrtelnou nehodou propagátora cyklistiky Jana Bouchala.

Místo odděluje stezku na Hlávkově mostě a Letnou. Cyklisté se tam musí vyrovnávat s odbočujícími auty a tramvajemi.

„Křižovatka je dnes o něco bezpečnější. Úprava by ovšem měla postihnout její celkové řešení. Projekt ale dosud neschválila policie,“ říká Polák.

2. nábřeží mezi Mánesem a Rudolfinem

Podle ankety serveru prahounakole.cz jde o největší cyklistickou ostudu Prahy. Výhledy na siluetu Hradčan kalí minimální prostor pro průjezd mezi kolonami aut, tramvajemi a nepředvídatelně přecházejícími lidmi.

Úsek mezi Mánesem a Rudolfinem je nepříjemnou mezerou na jinak bezpečné nábřežní cyklotrase. Řešení? Nijak lákavé. „Chybějící kilometry lze kostrbatě objet uličkami Starého Města,“ říká cyklista a člen sdružení Auto*Mat Vratislav Filler.

3. křižovatka U Bulhara

„Nic pro sváteční jezdce. Šířka magistrály v tomto úseku svádí řidiče k vyšším rychlostem. Je tam i větší kumulace aut,“ varuje Pavel Polák z magistrátu.

Ke křižovatce navíc brzy povede nová cyklostezka z Vítkova, čímž ještě vzroste nebezpečí střetu aut s lidmi na bicyklech.

4. Klárov

Kočičí hlavy, kolony a změť kolejí, které vedou ze všech stran. To je klárovské prostranství mezi Vltavou a stanicí metra. „Výjezd z klidné Malé Strany do dopravního zmatku tam prověří každého cyklistu,“ míní Vratislav Filler z Auto*Matu.

5. Vodičkova ulice

Nejhorší dlažba? Cyklističtí nadšenci tvrdí, že ji nenajdete ani v krkolomných uličkách Starého Města, ani na desítky let neopravovaném Hlávkově mostě. „Úsek skutečné hrůzy se nachází mezi kolejemi tramvajové trati od Václavského náměstí po zastávku Vodičkova. Cyklisté tam mohou, ale ten, kdo má rozum, se této ulici obloukem vyhne,“ říká Filler. Vodičkovu nejčastěji objíždějí přes Jungmannovo náměstí.

6. Benzinová pumpa pod Dobeškou

Cyklistická trasa se tam střetává s vjezdem i výjezdem aut u čerpací stanice. Když je hezké počasí, projíždějí nebezpečným úsekem tisíce cyklistů a bruslařů. „Je to místo, kde dochází k častým střetům. A je řešené jen málo respektovaným přechodem pro chodce,“ vysvětluje předseda cyklistické komise magistrátu Pavel Polák. Návrhy na zlepšení situace zatím neprošly ani u policie, ani na radnici Prahy 4.

7. křižovatka Anděl

Lidmi, auty a tramvajemi doslova přeplněnou křižovatkou vede i jedna z hlavních cyklotras. Nepříliš přívětivou tvář dopravního uzlu by ale v budoucnu lidé na kolech vídat neměli. „Částečným řešením bude převedení trasy na vltavskou náplavku,“ říká Polák.