Dálnice nám nechybí, říkají lidé z okolí
Manželé Konopovi bydlí ve Staré Pohůrce. Ve vilce ze šedesátých let minulého století. Že stojí v cestě plánovanému dálničnímu obchvatu Budějovic, vědí deset let. „Nemůžeme dům opravovat, plánovat zateplení. Minulý měsíc jsme měli poslední připomínkování na stavebním úřadu. Řekli nám, že už nic nezměníme,“ říká osmapadesátiletý Petr Konopa.
Konopovi jsou s výkupem majetku smíření. Podobně jako další dva majitelé nemovitostí kolem. Ocitli se v takzvané ochranné zóně dálnice. „Nechtěl bych tu bydlet ani tak, kvůli smogu. Bude tady ústit komín na vypouštění zplodin z tunelu. Když se někdy dívám od Novohradských hor na zamlženou budějovickou kotlinu, připadá mi stejně zničená. I bez dálnice, kterou osobně nepotřebuju,“ tvrdí Konopa.
Lišovská varianta ho děsí
Také osmačtyřicetiletý majitel firmy na výrobu stavebních částí z betonu Josef Hronek tvrdí, že se bez dálnice klidně obejde. Děsí ho, že by mohla vést po Lišovském prahu. Blízko jeho domu a firmy.
„Nechci ji tu, ani nikde jinde. Ani kdybych na její stavbu dostal zakázku. Zničila by pole a krásný les,“ říká muž žijící v Ohrazeníčku, což je asi deset kilometrů od Budějovic.
Přímo v cestě dálnice po Lišovském prahu leží kozí farma manželů Vychytalových ve Starých Třebotovicích. „Je tu klid. O trase tady nikdo nic neví. Byla by škoda ji vést přes nás. Nám ani místním žádná dálnice nechybí,“ uvažuje Blatuše Vychytalová.
Podobně přemýšlí Václav Papáček z nedaleké obce Kaliště. „Žiju tady od narození, to je pětačtyřicet let. V posledních letech nám nikdo o trase kolem nás nic neříkal. To by se rozneslo. Pochopitelně, že bych ji tu nechtěl, ale jinak se o ni nezajímám,“ poznamenává.
Budějovický úsek dálnice je stále bez stavebního povolení. Firmy ho měly budovat od roku 2008. O pomoc žádá ministr dopravy Vít Bárta čínské společnosti.
„Pokud dostanou zakázku, budou Číňané v pozicích manažerů. Ucházet se o ni mohou až po výkupech pozemků,“ dodává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.