Dálnici byl některým čert dlužen

Někde nad krátkým úsekem dálnice jásají, zato ve Sviadnově a Žabni pociťují rozladění.

Od začátku roku může po čtyřproudovém úseku Ostrava – Frýdek-Místek jezdit jen ten, kdo má platnou dálniční známku. Přestože si ji nakonec mnoho řidičů se skřípěním zubů koupilo, stále je dost svátečních a spořivých motoristů, kteří než aby sáhli hlouběji do kapsy, zvolí jinou trasu. Obce Sviadnov a Žabeň se tak už pátý měsíc utápějí v hluku a smogu a místní děti mají problém přejít cestu, aby se vůbec dostaly do školy. Vyhláška ministerstva dopravy se však dá změnit. „My můžeme maximálně iniciovat jednání s politiky, aby vyhlášku znovu projednali a změnili. Pro nás je to opravdu hodně nepříjemný stav. Doprava v obci stoupla o padesát procent. Nejvíc je to cítit ve špičce, kterou tu teď máme dvakrát denně. Mnozí lidé totiž dojíždějí do průmyslové zóny v Hrabové. S hezkým počasím stoupá provoz i o víkendech, protože do Beskyd začali houfně jezdit chataři,“ postěžoval si starosta Sviadnova David Novák (NEZ.). Částečnou úlevou je pro obě obce čerstvý zákaz vjezdu vozidlům těžším než dvanáct tun, který platí teprve dva týdny. Slova Nováka potvrzuje starosta vedlejší Žabně Vítězslav Klega (NEZ.), který je o něco skeptičtější. „Nemyslím si, že by byla nějaká snaha vyhlášku zrušit. Když se to chystalo, bránili jsme se, ale nikdo nám nebyl příliš nápomocen. Ale lidé si už u nás zvykli, i když nadšení z toho nejsou,“ říká Klega.
Poukazuje také na nesmyslnost zpoplatnění úseku, který stejně nikam nevede. „Naprostá většina aut, která jedou z Ostravy a neskončí ve Frýdku-Místku, míří do Frýdlantu nad Ostravicí. Úsek Místek – Frýdlant ale nikdy zpoplatněný nebude. Nemá to logiku, kupovat si známku kvůli cestě na chalupu, když půlka cesty zpoplatněná je a druhá ne. A ti, co míří z Ostravy do Nového Jičína, jezdí přece přes Mošnov,“ upozorňuje starosta. Společně s Davidem Novákem se snaží alespoň maximálně zabezpečit přechody pro chodce. „Nedá se říct, že by se jezdilo rychleji, ale spíš tady vznikají souvislé kolony. Nemůžeme toho udělat mnoho, a tak jsme zvýraznili dopravní značení,“ říkají dvojhlasně a shodují se i v tom, že řidiči objížďkou přes vesnice stejně moc neušetří. „Je to o způsobu myšlení lidí. Podnikatelé a lidé, kteří nemají finanční problémy, si známku dávno koupili, jsou ale takoví, co to z principu udělat nechtějí. Částečně je to i tím, že na začátku roku nebylo známek na trhu dostatek,“ uvažuje Novák. Podotýká, že nesouvislá jízda ve stylu brzda – plyn v součtu za rok ohrozí peněženku víc než tisícovka za známku.