Další trend po autech bez řidiče? Yamaha testuje motorku řízenou robotem

Současný prototyp Motobota používá motorku Yamaha YZF-R1M

Současný prototyp Motobota používá motorku Yamaha YZF-R1M Zdroj: yamaha

Na trh se chystají nejen auta bez řidiče ovládané umělou inteligencí, ale ve vývoji je i robot, který dokáže sám řídit standardní a neupravenou motorku. Dává to smysl?

Už několik let můžeme vidět pokroky a dovednosti automatických systémů, které dokáží řídit auto bez lidského řidiče s využitím umělé inteligence. Nejdále je v tomto případě Google, ale snaží se o to i Tesla Motors a další automobilky. Můžeme připomenout i Apple, který dle mnohých spekulací pracuje na vlastním elektromobilu s technologií pro samostatné řízení.

Zatímco loď, autobus, kamion nebo automobil je poměrně stabilní stroj, v případě motorky je vše o to komplikovanější, protože je nutné dodržovat rovnováhu a i menší chyby v řízení mohou být fatální. Yamaha se vzhledem k zaměření na motocykly rozhodla vyvíjet vlastní formu robota, který dokáže řídit běžné motorky.

Motobot aneb robotický závodník

Oproti konceptu automobilu bez řidiče, kde se o ovládání stará ukrytá umělá inteligence interně napojená na hlavní řídící části, Yamaha přistoupila k vývoji zcela jinak.

Místo aby integrovala řídící a ovládací systémy přímo do motorky, tvoří samostatného robota, který bude potenciálně schopen řídit různé druhy motorek. Jeho konstrukce se tak podobá přikrčenému jezdci, který má podobně jako reálný jezdec všechny potřebné končetiny.

Páku na řídítkách ovládá mechanicky, stejně jako ruka člověkaPáku na řídítkách ovládá mechanicky, stejně jako ruka člověka | yamahaPáku na řídítkách ovládá mechanicky, stejně jako ruka člověka

Robotické ruce se tak drží řídítek a mechanicky pohybují plynem nebo brzdou. Stejný princip platí i pro řazení nohou. Samotná motorka tak není nijak upravená, což je hlavní rozdíl orpoti automatickým systémům pro vozidla.

Veškerá elektronika, senzory a pohyblivé robotické končetiny jsou tak součástí těla robota, který sedí na dané motorce. Zatím se jedná o první verzi prototypu a jak je vidět, při testování má motorka i pomocná kolečka po stranách.

Pomocná kolečka znáte z dětství, brání pádu robota s motorkou na zemPomocná kolečka znáte z dětství, brání pádu robota s motorkou na zem | yamahaPomocná kolečka znáte z dětství, brání pádu robota s motorkou na zem

Přeci jen s každou chybou, kdy motorka byť jen zastaví, by vzniklo poškození, což u automobilu není nutné nijak řešit. Hlavním cílem je vyvinout robota, který dokáže jet rychlostí více než 200 km/h a i při této rychlosti zvládat mnohem bezpečnější jízdu, než umí člověk.

Pokročilé senzory pro vysoké rychlosti

Myšlenka automatického řízení bez řidiče se mezi automobilem a motocyklem dost liší. U automobilů je jistě možnost mít vlastní řidiče skvělá, protože během jízdy jste v pohodlné sedačce a můžete si třeba číst, pracovat na notebooku a podobně, zatímco vás automobil sám odveze z bodu A do bodu B.

Veškerá elektronika a ovládání je v rámci konstrukce MotobotaVeškerá elektronika a ovládání je v rámci konstrukce Motobota | yamahaVeškerá elektronika a ovládání je v rámci konstrukce Motobota

V případě motocyklu je to ale jiné – lidé jezdí na motorce pro samotný pocit jízdy, nikoli jako pohodlnou možnost, jak se dostat do cíle. Systém automatického řízení pro motorku tak nedává takový smysl jako u automobilu.

Kdo by si sedl na motorku, když by potom nemohl vůbec řídit a jen v přikrčené poloze sledoval jízdu? Asi nikdo. Yamaha chce tak vývojem robota zároveň prozkoumat a vytvořit různé formy pomocných systémů a senzorů, které mohou usnadnit motorkáři jízdu a také zvýšit jeho bezpečnost. Primárně jde tak o kontrolní systémy.

Oproti automobilům je u motorek další odlšnost – vyšší rychlosti. U automobilů bude automatický systém řídit v rámci povolených rychlostech, u motorky je však obvyklé, že jejich majitelé zkouší s motorkou i extrémní jízdy při vysokých rychlostech.

Pro takové případy je nutné upravit senzory a systémy snímání tak, aby dokázaly zpracovat data s velmi vysokou přesností a rychlostí, která u automobilů není tak markantní. Každá chyba byť i v menší rychlosti navíc může znamenat smrt a o to více musí být systémy robustní.

Můžeme čekat robotické motorkáře?

Jak už jsme v článku zmínili, cílem je vyvinout pomocné systémy řízení, ale univerzální robot „motorkář“ by mohl dobře sloužit například při testování motorek na okruhu, což musí v součansosti stále dělat člověk a jedná se o jednoduchou monotónní práci.

Nabízí se tak otázka, zda by bylo možné využít takové roboty určené pro řízení motorek i jinak. Vzhledem k tomu, že jízda na motorce je požitek, lze spíše uvažovat o nějaké formě například robotické policie, která by v rámci podobných robotů jezdila na motocyklech. Tento dopravní prostředek je rychlý, efektivní, skladný a může se dostat na místa, kam auto nikoli.

Snímek z filmu Robocop (2014)Snímek z filmu Robocop (2014) | archivSnímek z filmu Robocop (2014)

Budou budoucí elektromotorky určené i pro policejní roboty? Pokud by byli roboti připevnění přímo na samotné motorce, moc by to smysl nedávalo - na sledování a dojezd třeba k nehodě by stačily klasické drony.

Jestli se ale v budoucnu objeví univerzální roboti podobné postavě člověka, je motorka určitě ideálním prostředkem pro jejich přepravu.

Až se tedy v budoucnost odvážíte vypnout automatické řízení a zkusit vlastní manuální systém ze staré školy, dejte si pozor na nesmlouvavé policejní motorkáře.

Článek vyšel na serveru Živě.cz

Roboti nastupují. Ohrozí až třetinu pracovních míst