Dny evropského dědictví ve znamení průmyslové architektury
Skvosty průmyslové architektury, jako jsou pivovary, cihelny, sušárny, továrny nebo doly přiblíží komentované prohlídky, tematické výstavy, konference a přednášky střídající se s workshopy, ukázkami řemeslných či restaurátorských prací, odbornými semináři nebo volnými diskusemi. Interaktivní program zahrnuje například možnost jízdy na parním válci. Doprovodné akce přinesou hudební, filmové, taneční i gastronomické zážitky.
Industriálně pestrý podzim přinese také již třetí díl Industriální topografie. Po Ústeckém a Karlovarském kraji se dočkalo detailního zmapování i průmyslové dědictví Pardubického kraje. Na téměř třech stovkách stran upozorňují autoři publikace na vybraných 383 objektů. Většinou jde o dříve prosperující strojírenské a elektrotechnické podniky, stavby, které sloužily textilnímu a oděvnímu průmyslu, chemické výrobě nebo těžbě.
„Komíny cihelen stále patří ke krajinnému horizontu, lomy po těžbě žuly na štěrk a dlažební kostky, po nichž se dodnes chodí v mnoha městech České republiky, jsou turistickou atrakcí, právě tak jako romantické ruiny opuštěných vápenek. Zvláštním fenoménem jsou v Pardubickém kraji mlýny,“ poznamenává vedoucí Výzkumného centra průmyslového dědictví při FA ČVUT a řešitel projektu MK ČR.Benjamin Fragner. Informace jsou průběžně zveřejňovány na www.industrialnistopy.cz, kde lze nalézt i položkový kalendář jednotlivých akcí.
Den otevřených dveří proběhne například v bývalé textilní továrně v Žamberku.
Vonwillrova textilní továrna, bývalá Mosilana, pochází z roku 1834 a až do roku 2005 byla jedním z klíčových zaměstnavatelů regionu. Dnes patří objekt do majetku Muzea starých strojů a technologií, které pro návštěvníky 15. září připravilo interaktivní prezentaci. Od 10 do 17 hodin bude přístupný celý areál továrny, zájemci tak budou moci nahlédnout do hotových i připravovaných expozic. Hlavní lákadlo interaktivní prohlídky představují stroje z počátku 20. století. Ze stáje historické techniky vyjedou dva funkční parní válce, parní lokomobil s cirkulárkou i parní automobil z roku 1902. Příznivci starých strojů jsou zváni k projížďce, zdatnější i k obsluze parního válce.