Do Mostu se slétly kachny | E15.cz

Do Mostu se slétly kachny

Invaze Citroënů 2CV, kterou zažil Most, připomínala hlášku z filmu Rozpuštěný a vypuštěný: „Kachny, kachny...“ Legendární vozítka byla ve městě na každém kroku.

Most / Tolik citroënářských „kachen“ pohromadě svět neviděl. „Sjelo se jich k nám bezmála tři a půl tisíce. To nebylo na žádném ze světových srazů,“ hrdě prohlásil ředitel Hipodromu v Mostě Miroslav Suchý.

Rozlehlé koňské závodiště nad městem, které vzniklo na rekultivované výsypce, se tak poprvé stalo dějištěm největšího setkání majitelů a příznivců francouzských vozítek známých z filmů o četnících a Fantomasovi.

Nepohodlná jízda

Třicetiletý Peter Hejhal přijel „kachnou“ ze čtyřiašedesátého roku na sraz ze Žiliny. Vozítko prý zvládlo cestu hravě. „To když jsem s ním jel na sraz do Francie, vyletěla mi na dálnici v Německu svíčka. Zavěsil jsem se na lano a jel několik kilometrů k benzínce, kde už čekali policajti. Ale vyvázl jsem bez pokuty, a ještě mi ukázali, kde je vrakoviště. Tam jsem sehnal náhradní díly a se zpožděním pokračoval vesele dál,“ zasmál se Hejhal.

Jízda v „kachně“ je podle něj nesmírně nepohodlná, ale má své kouzlo. „Když je dlouhý, rovný úsek, vytáhnu z ní i sto deset kilometrů za hodinu. Do kufru dáme s přítelkyní stan, spacáky, tři páry bot, oblečení a víc už nic,“ pokrčil rameny Hejhal. „Kachna se dá koupit už za tisíc eur, ale okamžitě ji začnete opravovat a rvát do ní peníze,“ dodal pohodový chlápek, který je předsedou slovenského klubu Citroënů 2CV.

Jeho krajan Daniel Dušánek z Bratislavy urazil ještě větší dálku. Se svou „kachnou“ podnikl cestu kolem Evropy. Začal na Ukrajině a skončil v Dánsku. Za pět týdnů urazil třináct a půl tisíce kilometrů. „Bez jediné poruchy,“ pochlubil se Dušánek.

Miloš Havel přijel do Mostu ze Švédska, kam v osmašedesátém roce emigroval. „Má kachna je z pětapadesátého roku. Nedám na ni dopustit, protože je to jednoduché auto. Mám už čtvrtou. Všechny jsem vlastnoručně postavil ze šrotu,“ řekl. Na sraz se s manželkou vypravili i přesto, že jejich „kachna“ nejede víc než pětasedmdesát kilometrů v hodině. „Jeli jsme tři dny. Museli jsme se vyhýbat dálnicím, abychom nepřekáželi, a brát to po okreskách,“ vysvětlil vitální Čechošvéd, který napřesrok oslaví sedmdesátiny.

Účast až z Austrálie

Citroënářská mánie propukla v polovině června v mosteckém muzeu výstavou všech příbuzných modelů 2CV. Odtud se „kachny“ přesunuly na Hipodrom. Už týden před tím se do Mostu sjížděli účastníci ze všech koutů světa. Ti nejvzdálenější dorazili až od protinožců, z Austrálie. Byli tu i Američané a Afričané. Přijeli Skandinávci, Holanďané i další milovníci „kachen“ z různých částí Evropy. Nejvíc ale Němců, kteří to mají do Mostu, „co by kamenem dohodil“.

Zvítězil Hipodrom

Od prvního představení Citroënu 2CV na pařížském autosalonu uplynulo už jedenašedesát let. Od té doby tisíce majitelů legendárního stroje pořádají setkání po celé Evropě. První hostující zemí srazu bylo v roce 1973 Finsko, kde by letní auto se stahovací střechou čekal asi málokdo. Do severského státu se ale po zahájení sériové výroby tento vůz dovážel. Do Československa nikdy. Proto jezdilo na našem území do roku 1989 jen šestatřicet „kachen“. Dnes jich je u nás registrovaných kolem 650.
Milovníci „kachen“ se v Česku setkali už osmnáctkrát. Letos organizátoři dlouho hledali vhodné místo. Hipodrom, který pojme až deset tisíc účastníků, se ukázal jako ideální.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.