Do Ostravy jen třicítkou

Do Ostravy jen třicítkou

Zastavení stavby cesty I/11, která měla Opavu spojit s Ostravou a napojit ji na dálniční síť, neznamená návrat k původnímu stavu. Sedmička zjistila, že bude ještě hůř. Stavba už zasáhla do staré cesty, které chybí krajnice, a na některých místech proto řidiči jezdí krokem, třicítkou a v kolonách. Ze čtyř pruhů jsou jim k dispozici jen dva. A dokud se nová cesta nedokončí, omezení nezmizí.
„Provoz po silnici I/11 plně obnovíme až po dokončení nové cesty,“ potvrdila Nina Ledvinová z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
Ačkoliv města, kterým měla nová spojka ulehčit, stále bojují a tisíce lidí podepisují petici za dokončení stavby, Ředitelství silnic a dálnic už ji nechalo zakonzervovat. Dělníci na tom už pracují a hotovi budou do konce října. „Dali do toho miliony a teď to nechají jen tak ležet. Jen nám to zhoršilo situaci, když omezení kvůli stavbě na cestě zůstanou,“ stěžuje si Opavan Petr Kasal. Také on podepsal petici proti zastavení stavby. Sdružení pro výstavbu silnice I/11 už nasbíralo rekordních osmadvacet tisíc podpisů.
Ministersvo dopravy na argumenty z Opavska neslyší a oznámilo, že příští rok uvolní na silnici I/11 třicet milionů, které však postačí právě na to, aby zakonzervovaná stavba stála dál. Zase pracovat by dělníci na místě měli od roku 2012, kdy chce ministerstvo dopravy uvolnit sedm set milionů. Konec stavby plánuje ministerstvo na rok 2015. Celých pět let tedy budou řidiči z Opavy do Ostravy a zpátky snášet stávající dopravní omezení.
„Tento návrh je pro nás absolutně nepřijatelný. Vždyť stavba je rozestavěná a je škoda ji zastavil,“ uvedl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál. Sdružení iniciovalo petici a získalo rekordní počet podpisů. Jen v Opavě na Horním náměstí se podepsalo šest tisíc lidí. Celkem se už pod petici podepsalo osmadvacet tisíc lidí. Protestují Opavané, lidé z malých obcí i z Ostravy. „Nejvíce lidí podepsalo v Ostravě, zhruba dvanáct tisíc,“ líčí mluvčí opavské radnice Jan Šindler. A podepisování pokračuje na několika místech v Opavě, Ostravě i v okolních obcích dále. Tento nebo příští týden petici Sdružení předá vládě.
Premiér Petr Nečas zatím jen slíbil, že se pokusí najít v rozpočtu peníze tak, aby se mohlo pokračovat i příští rok.
Na stavbě cesty zatím vrcholí konzervovací práce. „Odstraňujeme dopravní omezení těsně pod hrabyňským kopcem, kde je zúžení kvůli výjezdu vozidel ze stavby. Ostatní omezení zůstanou,“ vysvětluje změny stavbyvedoucí Bohdan Pernica. Úsek mezi Opavou a Hrabyní u Mokrých Lazců zůstane omezený na dva jízdní pruhy s několikrát sníženou rychlostí.

Za kolik? To se neví

Čilý ruch panuje i na nedokončeném mostě pod hrabyňským kopcem. „Natíráme železné části, aby nezrezivěly, ošetřujeme beton proti erozi. Musíme odmontovat mobilní věci, protože pronájem za tak dlouhou dobu by byl dražší, než když je teď sundáme a pak zase namontujeme,“ říká mistr stavby mostu Michal Foniok.
Je mu líto zbytečné práce. „Nahoře už jsme měli mobilní bednění, na které se nalévá beton, už bylo připravené na použití. Teď to musíme zase celé sundávat. Kdyby se stavba jen omezila, ale pokračovala, ušetří se mnohem víc,“ dodává Foniok. Podle jeho odhadu jen konzervace mostu přijde na dvacet milionů.
Ředitelství silnic a dálnic zatím ani řádově neví, kolik bude celá konzervace stát. „V současné době vedeme jednání s firmami o celkové výši nákladů,“ uvedla Ledvinová.
Opavský magistrát a Sdružení pro výstavbu silnice představu má. „Konzervace stavby vyjde zhruba na půl miliardy. Čím déle se bude stát, tím víc náklady porostou. Peníze se přitom mohou dát do stavby,“ uvedl mluvčí radnice Jan Šindler.
Podle policie je spojnice Opavy s Ostravou jedním z nejnebezpečnějších úseků. „Evidujeme tam nejvíce dopravních nehod z celého Opavska. Je přetížená, její technický stav nevyhovuje současnému provozu,“ líčí mluvčí René Černohorský. Řidiči jsou otrávení. „Vůbec nechápu, jak je to možné. Stavba nám měla ulehčit a oni ji teď zastaví a ještě nechají rozkopanou starou cestu. Aspoň ji měli uvést do původního stavu. Nedá se takto jezdit,“ reagovala například jednatřicetiletá Renáta Prasková.