Evropa má digitální společenstvo a velké útočné plány

Evropský komisař Gunther Oettinger

Evropský komisař Gunther Oettinger

Eurokomisař pro digitální ekonomiku Günther Oettinger poodhalil další kousek svého plánu pro to, aby se starý kontinent v budoucnu stal významnou silou v celosvětovém technologickém byznysu. Letitý Němec už dříve ohlásil své záměry ztížit cestu na evropský trh velkým zahraničním firmám typu Google, Apple nebo Facebook a pomoci zdejším firmám určitou formou protekcionismu. Další roli má sehrát software a propojení evropských výrobků.

„Stejně, jako se nám to povedlo v letectví a automobilovém průmyslu, z EU se stane digitální hráč světové úrovně,“ uvedl Oettinger na technologické konferenci v Bruselu. Komisařovy vize jsou jasné: tradiční evropské výrobky, jakými jsou právě auta, letadla či strojírenské technologie, musí maximálně těžit ze softwaru a internetu a dostat se do této oblasti dříve, než podobné výrobky ze Spojených států nebo Číny.

„Koňská síla automobilů už nespočívá v jejich motorech. Spočívá v softwaru, který tento motor řídí. Výkon auta je možné vylepšit díky stažení softwaru do palubního počítače,“ sdělil Oettinger.

Digitální společenstvo

Pointa těchto slov tkví ve snahách firem typu Google, které masivně investují do vývoje systémů pro chytré automobily (či rovnou tato auta vyvíjí) a dalších „hardwarových oblastí“, kde je Evropa historicky silná. Pokud Google a spol. tento byznys ovládnou pomocí softwaru a internetu věcí, starý kontinent uvidí další velkolepé pády typu Nokia.

Eurokomisař chce proto hardwarově-internetový prostor ovládnout dříve, než se to povede někomu jinému. Společně s několika zástupci evropských společností proto rozjíždí Evropskou unií podporovanou alianci, která má zmiňovaná snažení podpořit. Zapojují se jména jako Siemens, Volvo, Nokia, Telefónica, Philips, Orange, Alcatel a Bosch.

Jak už jsme popisovali v dřívějším textu, v Evropské unii aktuálně vzniká nová strategie pro jednotný digitální trh, která má definovat pravidla dalšího rozvoje a sjednocení této kriticky důležité oblasti. První podoba by měla být představena v květnu. Mluví se o sjednoceném trhu, což firmy vítají, protože nebudou muset řešit legislativu ve 28 státech, na druhou stranu ale Oettinger a jeho příznivci prosazují větší uzavřenost právě vůči zahraničním hráčům. Více o tom zde.

Největší taxislužba světa nemá auta

Do toho všeho spadají i připravovaná pravidla pro nakládání s daty uživatelů. Oettinger nerad vidí, jak si Google a Facebook sbírají v Evropě data a pak je monetizují. Chce jejich ochranu zpřísnit a získat tak výhody pro evropské hráče.

Lze tedy dedukovat, že pokud evropské firmy začnou propojovat své výrobky více a více se softwarem a internetovými službami, budou mít v Evropě zajímavější možnosti, protože na zahraniční hráče dopadne tvrdší a náročnější legislativa.

Tyto a další druhy protekcionismu už jsme v minulosti také řešili. Oettinger v tomto vidí možnost, jak vytvořit další standard podobný tomu, který Evropa stvořila díky GSM. Naproti tomu ale stojí americká otevřenost a inovace, které skutečně řeší především software a internet a bojují proti zavedeným (a často dosti pofidérním) praktikám. Uber je jednou z největších taxislužeb světa, přičemž v podstatě nevlastní žádná auta. Má „jen“ své algoritmy a data a vše neustále zdokonaluje.

Podobné je to také s dalšími firmami. Airbnb nemá žádné nemovitosti, přesto ale ubytovává miliony lidí po celém světě.