Exkluzivně: Centrum Prahy poprvé protne cyklistická obousměrka. V Hybernské

Cyklisty a řidiče čeká příští rok v centru města průlomová novinka. V roce 2011 „pustí“ značka cyklisty do protisměru v Hybernské ulici. Zhruba půl kilometru dlouhý úsek od křižovatky U Bulhara až k Prašné bráně tak bude první cyklistickou obousměrkou v centru Prahy.

Tento záměr patří do plánů rozvoje pražské cyklistiky pro rok 2011, které se podařilo týdeníku Sedmička získat. Počítá se stavbami a úpravami za zhruba za dvě stě milionů korun.

„Na zobousměrnění Hybernské ulice jsme se dohodli s policií a radnicí Prahy 1. Zprovoznit ji chceme do léta příštího roku,“ říká předseda cyklistické komise magistrátu Pavel Polák. Lidé na kolech získají v Hybernské vyhrazený pruh.

„Jde o velmi důležitou ulici. Její zobousměrnění umožní téměř přímý průjezd od nové cyklostezky na Žižkově až do centra,“ pochvaluje si Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.

Podle Fillera jde o přelomovou událost i kvůli půlkilometrové délce trasy, která navíc do jisté míry vznikne na úkor parkovacích míst.

Na území Prahy je zhruba pětatřicet obousměrek, například v Korunní ulici (Vinohrady) či v Osadní ulici (Holešovice). Díky nim nemusejí lidé na kolech složitě objíždět některé ulice nebo porušovat předpisy jízdou v protisměru či po chodníku.

Stezka v Chuchli, lávka přes Vltavu

Týdeník Sedmička také zjistil, s jakými významnými stavbami počítá pro příští rok cyklistická komise magistrátu.

Nová tříkilometrová cyklostezka vznikne mezi Barrandovským mostem a Malou Chuchlí. Asfalt tam na dvou a půl kilometrovém úseku cyklistům nahradí rybářskou cestu, po níž provizorně jezdí.

V současné době je totiž zavřená druhá alternativní cesta pod barrandovskou skálou, na níž cyklisty ohrožovaly padající kameny. Nová cesta vyjde zhruba na dvacet milionů korun.

V roce 2011 také město počítá s propojením páteřních tras A1 a A2 cyklistickým přemostěním Berounky a Vltavy. Stavba přejezdu u Berounky je hotová, zbývá ještě uvést do provozu lávku a nájezdové rampy přes Vltavu.

„Cena lávky přes Vltavu je asi šedesát milionů korun, zhruba stejně budou stát obě rampy v délce čtyř set metrů. Doufáme, že pětaosmdesát procent nákladů pokryjí prostředky z evropských fondů,“ říká Pavel Polák.

Celkem Praha plánuje na cyklistické stavby a úpravy vydat dvě stě milionů korun – 99 milionů z vlastní kasy a zbytek z evropských fondů či ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Stavby musí ještě posvětit nové vedení města, zdůrazňuje předseda cyklistické komise Polák.

Další chystané stavby

- Prodloužení páteřní trasy A2 ze Zbraslavi k Jarovu. Délka 3 km, cena zhruba 20 milionů

- Propojení páteřní trasy A1 s cyklostezkou vedoucí k přívozu v Sedlci. Na křižovatce Roztocká - Kamýcká vznikne stezka na speciální rampě. Délka zhruba 300 m, cena 19 milionů