Tento záměr patří do plánů rozvoje pražské cyklistiky pro rok 2011, které se podařilo týdeníku Sedmička získat. Počítá se stavbami a úpravami za zhruba za dvě stě milionů korun.
„Na zobousměrnění Hybernské ulice jsme se dohodli s policií a radnicí Prahy 1. Zprovoznit ji chceme do léta příštího roku,“ říká předseda cyklistické komise magistrátu Pavel Polák. Lidé na kolech získají v Hybernské vyhrazený pruh.
„Jde o velmi důležitou ulici. Její zobousměrnění umožní téměř přímý průjezd od nové cyklostezky na Žižkově až do centra,“ pochvaluje si Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.
Podle Fillera jde o přelomovou událost i kvůli půlkilometrové délce trasy, která navíc do jisté míry vznikne na úkor parkovacích míst.
Na území Prahy je zhruba pětatřicet obousměrek, například v Korunní ulici (Vinohrady) či v Osadní ulici (Holešovice). Díky nim nemusejí lidé na kolech složitě objíždět některé ulice nebo porušovat předpisy jízdou v protisměru či po chodníku.
Stezka v Chuchli, lávka přes Vltavu
Týdeník Sedmička také zjistil, s jakými významnými stavbami počítá pro příští rok cyklistická komise magistrátu.
Nová tříkilometrová cyklostezka vznikne mezi Barrandovským mostem a Malou Chuchlí. Asfalt tam na dvou a půl kilometrovém úseku cyklistům nahradí rybářskou cestu, po níž provizorně jezdí.
V současné době je totiž zavřená druhá alternativní cesta pod barrandovskou skálou, na níž cyklisty ohrožovaly padající kameny. Nová cesta vyjde zhruba na dvacet milionů korun.
V roce 2011 také město počítá s propojením páteřních tras A1 a A2 cyklistickým přemostěním Berounky a Vltavy. Stavba přejezdu u Berounky je hotová, zbývá ještě uvést do provozu lávku a nájezdové rampy přes Vltavu.
„Cena lávky přes Vltavu je asi šedesát milionů korun, zhruba stejně budou stát obě rampy v délce čtyř set metrů. Doufáme, že pětaosmdesát procent nákladů pokryjí prostředky z evropských fondů,“ říká Pavel Polák.
Celkem Praha plánuje na cyklistické stavby a úpravy vydat dvě stě milionů korun – 99 milionů z vlastní kasy a zbytek z evropských fondů či ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Stavby musí ještě posvětit nové vedení města, zdůrazňuje předseda cyklistické komise Polák.
Další chystané stavby
- Prodloužení páteřní trasy A2 ze Zbraslavi k Jarovu. Délka 3 km, cena zhruba 20 milionů
- Propojení páteřní trasy A1 s cyklostezkou vedoucí k přívozu v Sedlci. Na křižovatce Roztocká - Kamýcká vznikne stezka na speciální rampě. Délka zhruba 300 m, cena 19 milionů