Experimentuje s klasiky

Začínající herec Vojtěch Morava předvede v AUX Café Erbenovy balady po svém.

Drátěná loutka nasvícená žlutým světlem žárovky. To je jediný společník Vojtěcha Moravy ve vlastním zpracování pěti balad Kytice s názvem ERBEN (NE).
Loutka má sice univerzální podobu, ale duši pokaždé jinou. Tentokrát bude představovat třeba vodníka.
Před několika měsíci ji totiž Morava vyrobil pro postavu Viléma. Potom i Máj od básníka Karla Hynka Máchy uchopil po svém. Vystupoval s ním také v Litoměřicích. V místě, kde Mácha zemřel.

Pochopí faux pas

„Vůbec se mi tam nechtělo, ale v Litoměřicích žijí lidi hodně zaměření na kulturu, takže jsem doufal, že by případné faux pas mohli pochopit. Nakonec večerní představení, i to pro školy, dopadlo skvěle. Dokonce někteří studenti tleskali ve stoje, což mi skoro vehnalo slzy do očí,“ popisuje své pocity Morava.
Poetické pojetí jako v Máji ale nyní chce v Kytici změnit. Při premiéře ve čtvrtek 25. srpna v kavárně AUX Café od sedmi večer se bude snažit o undergroundový úhel pohledu.
„Zpracování děje v podání jednoho člověka a loutky je podle mě už samo o sobě netradiční. Myslím, že některým pasážím jsem dal nečekaný výraz a občas si dělám srandu sám ze sebe,“ naznačuje Morava, ale nic dalšího prozrazovat nechce.
Také si přeje, aby balady dokázal víc přiblížit mladým lidem, kteří je mají zaškatulkované pod nudnou a depresivní školní četbu.
„Snažím se balady ozvláštnit a oživit proto, abych divákům snáz ilustroval děj a dobře se jim poslouchal. Nezdůrazňuji metafory, které mají přesah i do dnešního života. Nejdu do hloubky,“ vysvětluje student Střední uměleckoprůmyslové školy v Bechyni.
Upozorňuje, že na Erbena se nedokázal naladit stejně jako na Máchu. „Nezůstalo po něm mnoho korespondence nebo zápisků ze života. Nebo jsem je nedokázal sehnat. I proto si od Erbena držím větší odstup a přikláním se spíš k undergroundu,“ říká Morava.
I když je mu teprve osmnáct let, angažuje se v mnoha divadelních spolcích a souborech. Navštěvuje pražský ateliér herectví vedený Václavem Martincem. Veškerou svou aktivitu soustřeďuje ke studiu herectví. Máj i Kytice jsou v tomto ohledu experimentem.

Odstraňuje chyby

„Sám si představení zkouším, a potom s ním jdu hned před lidi. Jsem zvědavý na jejich reakce. Až potom vystupuji v ateliéru před Václavem Martincem, nebo před zkušenými herci a režiséry. S Májem jsem třeba účinkoval na Wolkerově Prostějově, kde byla i Hana Kofránková, která režírovala Máj pro Český rozhlas,“ přiznává ambiciózní herec, který ví o svých chybách a nedostatcích, ale snaží se je svědomitě odstraňovat.