Ferrari vítězem v závodě o miliony aneb Porcování medvěda v F1

Ferrari řízené Fernandem Alonsem

Ferrari řízené Fernandem Alonsem Zdroj: F1-site.com

Ačkoli bylo o titulu mistra světa mezi konstruktéry rozhodnuto již nějakou dobu před koncem sezony, stále se bojovalo. O miliony dolarů. Závěrečný souboj v poslední Velké ceně Brazílie ozdobila snaha italského týmu Toro Rosso a švýcarského Sauberu o zisk konečného sedmého místa.

Týmy totiž dostanou od majitele marketingových práv na F1 výrazné finanční odměny v závislosti na tom, na jakém místě konečného zúčtování se umístí. O to větší překvapení je, že v honbě za penězi porazilo Ferrari letošního mistra světa, rakouský Red Bull se Sebastianem Vettelem a Markem Webberem. Jak je to možné?

Red Bull z posledních 40 závodů vyhrál 23, z posledních 20 to bylo 13 vítězství. S výjimkou Abú Zabí se dostal na stupně vítězů v každém závodě letošní sezony. Red Bull porazil McLaren náskokem 153 bodů, Ferrari dokonce rozdílem 275 bodů! Ferrari vyhrálo jedinou letošní velkou cenu a titul slavilo naposled v sezoně 2008. Přesto si z letošního ročníku odnese největší finanční příděl.

Stupně vítězů (zleva): Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Jenson ButtonStupně vítězů (zleva): Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Jenson Button | ctk/apVyhlášení vítězů letošní velké ceny Japonska

Je nutné říci, že mechanizmy distribuce peněz ve prospěch týmů jsou popsány v jinak tajných smlouvách mezi pořadatelem soutěže (FIA), majitelem marketingových práv (FOM) a individuálními týmy (takzvaná Concordská dohoda). Ale svět F1 je drbárna jako každá jiná, lidé se rádi chlubí tím, co ví nebo mají, a tak se zásluhou mravenčí práce zásluhou britského Autosportu dá sestavit celkový obrázek o tom, jak se peníze distribuují.

Odměna za proslulost

Příjmy formule 1 za rok 2010 jsou podle veřejných dokumentů odhadovány na přibližně jednu miliardu dolarů. 658 milionů dolarů se pak přetaví v příjem týmů jako odměna za výsledky. S ohledem na pozitivní trend v příjmech soutěže kolem 5 % ročně se dá odhadnout, že za rok 2011 si týmy přijdou celkově na 691 milionů dolarů.

Kouzelným můstkem, přes který se Ferrari dostane k největší porci medvěda navzdory tomu, že skončil celkově až třetí, je jeho důležitost. Je to ostatně jediný tým, který startoval v každém z ročníků F1 v celé její historii. Jak často šéfové F1 a Ferrari Bernie Ecclestone a Luca di Montezemolo rádi říkají: „Bez Ferrari by nebyla F1, bez F1 by nebylo Ferrari.“

Ferrari má ve své smlouvě již dlouhou dobu zajištěn bonus, který reflektuje jeho historickou důležitost (2,5 %), plus peníze za to, že jde o tým, který v minulosti získal titul. Celkem 33,3 milionů dolarů, aniž by vůbec vyjelo na start úvodní velké ceny v Melbourne.

Klíč podle umístění v nejlepší desítce

Další příjmy jsou již odvislé od umístění v nejlepší desítce na konci sezony (letos startovalo dvanáct týmů) a jsou brány ze sumy, která zbude po vyplacení fixní částky 10 milionů dolarů týmům Virgin a HRT, které skončily na jedenáctém a dvanáctém místě, a bonusu ostatním týmům s puncem mistra světa (Red Bull, McLaren, Mercedes, Renault, Williams).

Tato zbývající suma je nejprve rozdělena na poloviny (Část 1 a Část 2). Peníze z Části 1 si rovným dílem rozdělí všechny týmy v nejlepší desítce, které v nejlepší desítce skončily alespoň dvakrát v posledních třech letech (odsud velká radost Tonyho Fernandese coby šéfa Teamu Lotus). Podle odhadů by mělo jít o částku 31 milionů dolarů.

2846083:normal690:true:trueŠéfové F1 a Ferrari Bernie Ecclestone a Luca di Montezemolo rádi říkají: „Bez Ferrari by nebyla F1, bez F1 by nebylo Ferrari.“ Cena Ferrari je v tom, že vozy této stáje startovaly ve všech ročníkách formule 1. Na snímku je jeden z nejhezčích soubojů historie závodů, který na okruhu v Dijonu svedl v roce 1979 Gilles Villeneuve (Ferrari) s René Arnouxem (Renault)

Část 2 je rozdělena na základě výsledků v sezoně 2011 a vyplacena, pokud se tým umístil v nejlepší desítce také o rok dříve, podle klíče: 1. místo = 19%, 2. = 16%, 3. =13%, 4. = 11%, 5. = 10%, 6. = 9%, 7. = 7%, 8.= 6%, 9. = 5% a 10. = 4%.

Ferrari skončilo třetí, bere tedy 13 % z odhadovaných 310 milionů dolarů, což je 40,3 milionu. Dohromady (33,3 + 31 + 40,3) to dělá 104,6 milionu dolarů. Red Bull podle stejného klíče získá 93,1 milionu a McLaren 84,8 milionu dolarů.

Spokojený Lotus

Tým Red Bull se podveden necítí. Nejen rakouský výrobce energetických nápojů s vlastním týmem F1, ale i další soupeři cítí, že přítomnost Ferrari v šampionátu je důležitá. Protože pomáhá prestiži soutěže. „Je to lepší s Ferrari než bez něj,“ přiznal v Sao Paulu šéf Red Bullu Christian Horner. „F1 a Ferrari jsou synonyma a pro nás je důležitější vyhrát titul v soutěži, kde je Ferrari přítomno. Jsou historicky nejdůležitějším týmem a pro nás je pochopitelné, že jejich komerční podmínky jsou trochu odlišné od těch našich.“

Při pohledu na nižší příčky celkové klasifikace lze také zjistit, že Force India si postupem z osmého na šesté místo přišla odhadem na extra 6,2 milionu dolarů. Špatná forma Williamsu jej stála pouze na Části 2 odhadem 12,4 milionů.

Loňský nováček, Team Lotus, se letos stal týmem kvalifikovaným na zisk odměn z Části 1 a Části 2, takže si přišel na 31 milionů, resp. 12,4 milionu. Možná to byl nakonec právě šéf týmu Tony Fernandes, který z Brazílie odjížděl ještě spokojenější, než všichni finanční ředitelé Ferrari dohromady.