Firmy hloubí první tunel ve Frýdku-Místku
Za dva roky tady budou jezdit auta pod zemí. Dělníci zavezou strop 160 metrů dlouhého tunelu ornicí a osadí trávou. Tunel je součástí nové rychlostní silnice R48 mezi Rychalticemi a Frýdkem-Místkem, na který má navazovat obchvat města.
Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem, zvažovalo několik variant, jak novou silnici provést Lysůvkami. Podstatné byly geologické podmínky. „Zkoumali jsme varianty s různými délkami tunelů, také otevřený výkop, který by byl levnější a jednodušší, avšak komplikovanější kvůli záborům pozemků,“ vysvětlovala mluvčí Martina Vápeníková.
Pro tunelovou variantu hovoří několik argumentů. Například to, že dálnice nerozdělí zastavěnou oblast. „Tunel navíc nepropustí hluk z dopravy,“ řekla Vápeníková.
Dodala, že tunel bude stát necelých 400 milionů korun. Součástí budou protihlukové stěny. Tunel i celý úsek dálnice by měl sloužit od roku 2012. „Zatím jsme v mírném skluzu, protáhla se vyvlastňovací řízení, ale termín dokončení není ohrožený. Práci komplikovaly také letní deště,“ doplnila Vápeníková. Firmy stále zápasí s vysokým stavem spodní vody.
Varianta s tunelem je vstřícnější k obyvatelům, ti teď však musí trpět. Stavební firmy odtěžují zeminu, budují náspy, překládají inženýrské sítě. Od rána do večera jezdí kolem domů náklaďáky.
Čerstvě umyté auto Romana Krůčka, který bydlí pár desítek metrů od stavby, vypadá za jeden den jako měsíc nemyté. Záclony jsou věčně špinavé, keře pokrývá šedý prach, žlutá omítka domu dostává patinu historické budovy.
„Trpíme hlukem, prachem, vibracemi. Záclony peru každý měsíc, ale pořád jsou špinavé. Hrnky skáčou na poličce, nemáme klid ani o víkendech a svátcích,“ říká Krůčkova partnerka. Nepomáhají ani zátarasy z původně bílého plátna, které je teď šedočerné. Psi si ale zvykli a také slepice snášejí.
Omezení se týkají i dalších obyvatel Lysůvek a Zelinkovic. Mnozí se nedostanou autem domů jinak než oklikou po úzké silnici přes Štandl. „
Až napadne sníh, bude problém. Silnici mnohde těsně lemují domy, takže tam není ani kousek místa na odhrnutý sníh,“ popisuje Vladimír Lepík, který prodal státu několik pozemků, na nichž dnes firmy staví.
„Tunel zahloubíme asi osm metrů pod povrchem. Vyhloubíme jámu přibližně v délce tunelu, pak po obou stranách zahloubíme železobetonové pilíře. Na ty osadíme svislé stěny tunelu ze železobetonu. Pak dobetonujeme pomocí bednění strop, který zaizolujeme a pokryjeme ornicí,“ popisuje Leoš Verner z firmy Skanska, která je dodavatelem stavby.
Máte problémy kvůli nějaké stavbě?