Firmy na sociálních sítích: Co funguje a čeho se vyvarovat

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu Zdroj: CC BY 2.0: Kristina Alexanderson

Tuzemské firmy často nevědí, proč být na sociálních sítích. Jaké chyby nejčastěji dělají, co naopak nedělají a z jakých katastrof v zahraničí by se měly poučit?

Řada firem, od živnostníků s několika málo zaměstnanci až po “velké ryby”, přemýšlí, zda má smysl vstoupit na sociální sítě. Odpovědí by pro ně mělo být jasné ano. V České Republice je podle NETmonitoru téměř 7,5 milionu aktivních uživatelů internetu, což je přes 70 procent populace. Z toho je více než 4,2 milionu na Facebooku, což je nejrozšířenější sociální síť, a kolem 2 milionů lidí jí využívá denně. A to zejména náctiletí a lidé mladšího produktivního věku do 45let.

Pokud firmy nepřesvědčí čísla, měly by uvažovat o tom, že jejich konkurence již na sociálních sítích většinou je. Dalším důvodem je fakt, že o firmách a jejich značkách na sociálních sítích, potažmo na sociálních médiích, jako jsou blogy atd., uživatelé hovoří. Píší o svém životě a zážitcích, sdílejí odkazy, fotografie a videa. Diskutují, inspirují se navzájem, ale také kritizují. Pokud firmy chtějí vědět, jak se o nich mluví, je jasné, že je lepší na sociálních sítích být než nebýt.

Je dobrý nápad dozvědět se něco více o svých potenciálních i stávajících zákaznících? O jejich názorech, zvycích nebo vkusu? Pokud si firma odpoví, že ano, neměly by ji sociální sítě míjet. Jejich potenciál nebyl ještě ani zdaleka vytěžen. V ČR se využívá hlavně Facebook a YouTube. Avšak další sítě jako Twitter, LinkedIn nebo Instagram rostou a rostou pořád rychleji. Překvapit mohou i Pinterest, Tumblr nebo Slideshare. Další sociální média jako blogy a záložkovací systémy je rovněž neradno opomíjet, jelikož mohou online prezentaci značky také velice pomoci.

„Byla bych ráda, aby sociální sítě byly vnímány jako jeden z nástrojů marketingu, který v kampaních pomáhá. Když ho budete používat dobře, tak vám přinese užitek. Ačkoliv to není to jediné, co veřejnost ovlivní, začíná být pravidlem, že na sociální média se v kampaních vyčleňuje zvláštní rozpočet.“ říká Anna Matušková, Assistant Profesor na Masarykově univerzitě, researcher na poli politického marketingu a marketingové komunikace, senior konzultant v Campaigns.cz.

Co na sociálních sítích funguje a podnikatelé v ČR to nedělají?

Ne každý podnikatel si uvědomuje, že se mu díky sociálním sítím naskýtá unikátní příležitost, jak komunikovat. Prvořadým úkolem prezentace firmy na sociálních sítích jebudování vztahu s příznivci, tedy fanoušky, popř. tzv. followery, poskytování péče, podpory a relevantních informací.

“Tento vztah však funguje obousměrně: správným přístupem získáte živou zpětnou vazbu na vaše produkty či služby, a to pohodlným a interaktivním způsobem. Často bývá také opomíjeno, že některé sociální sítě jsou pro internetové vyhledávače důležité i z pohledu SEO (odkaz na článek o SEO),“ uvádí Miroslav Kaška, konzultant pro sociální media ve firmě Effectix.com.

Co na sociálních sítích nefunguje, ale podnikatelé v ČR to dělají?

Komunikace na sociálních sítích by měla být konverzační, tzn. vzbuzovat interakce („like“, komentáře, sdílení). Velmi častým jevem je profil, který má sice tisíce fanoušků, ale minimální engagement, to jest míru zapojení. Je důležité si uvědomit, že nejde jen o interní kanál, ale že by informace měly být srozumitelné a zajímavé pro širší publikum. Komunikace má být profesionální, a to i tehdy, když se jedná o komunikaci neformální. To znamená, že text by měl být bez chyb, měly by být používány kvalitní fotografie a grafika a komunikace by měla být chápána jako vizitka firmy. Rozhodně se nevyplácí být vulgární, urážet nebo útočit na konkurenci.