Franšíza - otazníky pružné alternativy

Zatím stále ještě mladý realitní trh v ČR zaznamenává sílící příliv mezinárodních i lokálních franšízových skupin. Vedle zavedených nezávislých realitních kanceláří, jež vznikaly v 90. letech, se u nás již nadobro usadil i tento v zahraničí běžný trend.

Úspěšný koncept a především úspěšná značka má u případných zájemců o služby realitní kanceláře velký vliv. Přibližme si tedy jednotlivé aspekty a argumenty, proč se (ne)rozhodnout pro franšízovou realitní kancelář.

#####Rozmach franšízy

Franšíza na realitním trhu v ČR zaznamenává velký rozkvět. Krize, která místní trh značně zkonsolidovala, paradoxně pomohla velkým společnostem, které dále obsazují realitní trh. Mnoho menších kanceláří nepřežilo období, kdy domácí trh s realitami zažil velký propad. Je pravděpodobné, že realitní trh svým vývojem směruje k vytvoření sítí několika organizovaných a zkušených „hráčů“ tak, jak je tomu v západní Evropě, v Americe a Kanadě. Očekává se jak nárůst počtu řetězců, tak i nárůst počtu poboček jednotlivých franšízových skupin. Odhady, týkající se počtu řetězců, které by byl český trh schopen pojmout, se ale liší. U nás zatím franšízové realitní kanceláře zaujímají podstatnou, ale ne dominantní část trhu. To je dáno i tím, že lidé u nás v sobě stále mají jistou nedůvěru vůči realitním kancelářím obecně a téměř polovina všech realitních transakcí proběhne mimo realitní kanceláře. Pro srovnání: v Severní Americe 80 až 90 % všech transakcí proběhne skrz realitní kanceláře, z nichž drtivá většina jsou zavedené franšízové skupiny. Na takovýchto rozvinutých realitních trzích je prodej nemovitosti vlastními silami skoro až podezřelý.

Rozvoj franšízy souvisí také s požadavkem na stále profesionálnější služby. Nejen movitější klienti se často obracejí na zahraniční známé společnosti, které jsou pro ně symbolem ověřené kvality. V tomto ohledu mají menší nezávislé realitní kanceláře problém konkurovat. Tedy i fenomén očekávání stále lepších a hlavně profesionálnějších služeb přispívá ke koncentraci realitního trhu. S lepšími službami souvisí i profesní trénink makléřů. V České republice není povolání makléře nijak regulováno, není tudíž vyloučeno, že narazíte na neprofesionálního člověka. V tomto ohledu mohou nadnárodní realitní kanceláře se svými vysokými standardy přispět k vylepšení situace a hlavně povědomí lidí.

#####Tajemství úspěchu

[file:12542:small:right]

Franšízová koncepce obecně má své nesporné přednosti, které se týkají i jejího použití na realitním trhu. Zázemí a opora mateřské společnosti je bezesporu obrovská výhoda. Přivést na trh něco, co už bylo mnohokrát ověřeno, že funguje, značně snižuje rizika neúspěchu. Nápad, know-how, částečně i zákaznická základna, to vše s sebou nese licence věhlasné realitní kanceláře. Zároveň franšízant získá možnost disponovat renomovanou značkou. Tato značka je zárukou ověřené kvality a profesionality. Nezávislé realitní kanceláře musí takový zvuk firmy budovat léta, aby mu lidé začali věřit. Řada velkých zahraničních společností s sebou navíc pro koncové klienty nese i mnoho dalších služeb spjatých s realitami. Jsou to hypotéky, pojištění, úklidové služby, stěhování atd., to vše nabízené s cílem poskytnout kompletní servis.

Zároveň se také nabízí možnosti spolupráce mezi jednotlivými pobočkami. Franšíza je zkrátka zářným příkladem globalizace a je více než zřejmé, že i v budoucnosti se realitní obchod bude ubírat cestou síťování. Pro příklad uveďme, že se rozhodnete prodat realitu v Pardubicích, a jelikož bydlíte v Praze a nechcete nikam jezdit, obrátíte se na známou realitní kancelář v Praze, o které víte, že má také pobočku v Pardubicích. Nebude to žádný problém a lze očekávat profesionální služby, na druhou stranu musíte také počítat s tím, že provize, kterou si realitní kancelář nechá zaplatit, bude pravděpodobně vyšší, než kdybyste jeli do Pardubic a dali si tam tu práci s hledáním lokální, spolehlivé realitní kanceláře.

#####Lze franšíze konkurovat?

Vedle nesporných výhod koncepce franšízových realitních kanceláří existují i jistá specifika franšíz, která byste měli při výběru realitní kanceláře zvážit. Poskytovatelé franšízy nabízejí svým realitním kancelářím poměrně vysokou míru nezávislosti. Je tedy otázkou, jak a do jaké míry může být zaručena stejná kvalita služeb jednotlivých poboček. Mateřské pobočky se samozřejmě vždy budou snažit své služby standardizovat a svou licenci neprodají každému, faktem ale zůstává, že navenek stejné kanceláře jsou řízeny absolutně odlišnými subjekty. Je tedy namístě prověřit si při výběru i „značkovou“ realitní kancelář nebo se řídit doporučením přátel i obchodních partnerů.

Dalším specifikem a možným problémem je fakt, že mnoho franšízových realitních kanceláří je řízeno centrálně a operuje na globálním trhu. Je tedy otázka, jak se jednotlivé pobočky přizpůsobily na dané podmínky v různých zemích. Zvlášť když vezmeme v potaz, že u nás existují ryze domácí realitní společnosti, které zde působí již delší dobu. I v tomto případě nezbývá než doporučit zvážit, zda se daná realitní kancelář v dané lokalitě vyzná a bude schopna nabídnout služby na míru konkrétního klienta.

#####Na co si dát pozor

Zvlášť obezřetní byste měli být, pokud jde o smlouvu, kterou vám realitní kancelář předloží. Obezřetnost je namístě i tehdy, když jednáte s velkou mezinárodní realitní kanceláří. Nezapomínejte, že realitní kancelář zároveň zastupuje i protistranu tím, že zprostředkovává smlouvu mezi dvěma subjekty. Realitní makléř také většinou nebývá právník, takže je vhodné pro jistotu projít nabídnutou smlouvu s právníkem, který vás případně upozorní na nejednoznačné či pro vás nevýhodné ustanovení smluv.

Závěrem lze shrnout, že franšízové realitní kanceláře se u nás staly již neodmyslitelným a silným hráčem na realitním trhu. Je to dáno tím, že reprezentují nové standardy kvality služeb a profesionalitu, která u nás dříve nebyla samozřejmostí. Při výběru vhodné realitní kanceláře pro franšízové skupiny hovoří hlavně zázemí, možnosti spolupráce mezi pobočkami, velké zkušenosti a know-how. Pokud uvažujete, zda je lepší zvolit menší lokální realitní kancelář, je důležité zvážit konkrétní nabídku v oblasti ceny či intenzity marketingu a inzerce vaší reality a spolehnout se na doporučení. Malé realitní kanceláře s dobrým jménem usilují o neustálý odborný růst a přehled v oboru svých makléřů a v jejich prospěch může hovořit znalost trhu, inzerce a podpora prodeje realit v lokální oblasti.