Fyzika nejsou jen vzorce, tvrdí vědec | E15.cz

Fyzika nejsou jen vzorce, tvrdí vědec

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Sedmička představuje další osobnost ze seriálu Generace 77. Pavel Baroch vytváří nové materiály, učí začínající fyziky, agituje pro nové adepty vědy.

V akademickém prostředí je už známým vědcem, v roce 2004 získal prestižní stipendium JSPS, díky němuž strávil dva roky na univerzitě v Japonsku. Pavel Baroch se zabývá studiem a využitím plazmových technologií pro vytváření nových tenkovrstvých materiálů, které se uplatňují třeba u kloubních implantátů nebo chirurgických nástrojů.

Jak jste se k fyzice vlastně dostal?

Určitě jsem to neměl nijak nalinkované, že se jednou budu věnovat fyzice. Zajímalo mě vždycky hodně věcí, hlavně technika. Do Plzně na univerzitu jsem z rodné Vysočiny ještě přišel kvůli počítačům. Až v průběhu studia mě zaujala fyzika, kterou profesor Vlček podal zajímavou formou. Proti střední škole to byl ohromný rozdíl. Vytváříte materiály pomocí plazmové technologie.

Co to vlastně je?

V podstatě se snažíme vytvářet velmi tenké vrstvy nových materiálů asi o síle lidského vlasu, které mají požadované vlastnosti – třeba tvrdost, houževnatost, tepelnou odolnost nebo antibakteriální vlastnosti, a to díky tomu, že – laicky řečeno - umíme přesouvat atomy jednotlivých prvků a dosáhneme tím struktury, která by na Zemi, za běžných podmínek, nemohla vzniknout.

Kde se s vašimi vynálezy můžeme setkat?

Dnes už v podstatě všude. Hodně využívané jsou tyto tenkovrstvé materiály v optickém, automobilovém či leteckém průmyslu nebo i v lékařských oborech. Myslím tím třeba kloubní implantáty, chirurgické nástroje nebo antibakteriální vrstvy používané na infekčních odděleních.

Čemu se teď věnujete osobně?

Mimo jiné jsem zapojený do jednoho z evropských projektů, který se právě věnuje využití vrstev pro antibakteriální účely. Výstupem budou prototypy funkčních materiálů, které se otestují v nemocnicích.

Technické obory moc nefrčí. Je možné přilákat k vědě mladé studenty?

Snažíme se o to. Poté, co jsem se vrátil z Japonska, jsem nyní i takovým agitátorem. Oslovujeme také středoškoláky, kteří často ani nevědí, že některé velmi atraktivní vědní obory vůbec existují. Nenutíme jim automaticky fyziku a fakultu aplikovaných věd, ale nabádáme je, aby se snažili si sehnat co nejvíce informací, než se rozhodnou.

A jací jsou vaši studenti na univerzitě?

Ti, co přicházejí v poslední době, naštěstí zájem mají, někteří dokonce enormní – pro ty je fyzika koníčkem. Prosadit se ale není jednoduché. Kdo se bude chtít vědou živit, musí na sobě hodně pracovat.

Jak učíte, aby studenti při vašich hodinách neusnuli?

Výuka a učivo se za poslední léta příliš nezměnily, spíš jde o způsob, jak se probíraná látka podá. Snažím se, aby mé hodiny fyziky nebyly jen o vzorcích.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.