Garáže zničí Zelný trh, tvrdí jedni. Nesmysl, oponuje architekt

Vjezd do parkoviště pod zemí změní tvář Zelného trhu. Někteří odborníci jsou proti, radní stání vítají.

Pár desítek centimetrů pod nohami trhovců na Zelném trhu mají za pár let parkovat auta. Plán postavit pod jedním z nejstarších náměstí Brna soukromé podzemní garáže s nájezdovou rampou, která zabere skoro tolik místa jako nádrž kašny Parnas, vzbudil rozporuplné reakce. Sedmička získala předběžnou vizualizaci, která naznačuje, jak se kvůli vjezdu do garáží změní vzhled Zelného trhu.

„Nechci, aby náměstí hyzdila rampa parkoviště se semaforem a dopravním značením. Běžní lidé tu navíc nezaparkují, stání budou jen pro hosty pětihvězdičkového hotelu a vlastníky bytů. Stavba parkoviště ohrozí i historické sklepy a kašnu Parnas,“ obává se Brňanka Petra Hlaváčková.

Lidé z vedení Brna naopak plán na nové parkoviště vítají. „Jakékoli další parkování je v centru města třeba. O to více, když bude pod zemí. Auta chceme vytlačit z ulic,“ shrnul stanovisko městské rady Daniel Rychnovský.

Radní 14. července souhlasili s návrhem na zjednodušené územní řízení. Investor tak může rychleji získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavět chce příští rok. Garáže zaplatí společnost Magnum Real Estate a firma, která staví luxusní hotel v budově Cyrilometodějské záložny v dolní části Zelného trhu. Rampa vjezdu do parkoviště bude poblíž Orlí ulice, parkoviště pojme osmapadesát aut.

Odborníci nesouhlasí

Projekt garáží zpracovává brněnská firma Arch.Design. Architekt Robert Juřík tvrdí, že garáže podobu náměstí výrazně nezmění. „Nájezdová rampa je citlivě navržená v místě, kde je její stopa na povrchu nejmenší,“ uvedl Juřík.

Garáže budou sloužit jak hostům hotelu, tak majitelům bytů z okolí. Není však jasné jestli půjde jen o byty společnosti Magnum Real Estate. Její manažer Luboš Stloukal to nechtěl upřesnit. „Třetinu parkovacích míst využijí hosté hotelu, zbytek majitelé bytů v centru města. Garáže budou stát nejméně třicet až čtyřicet milionů korun,“ uvedl pouze Stloukal.

Se stavbou parkoviště nesouhlasí někteří odborníci. „Úředníci odboru územního plánování a rozvoje nepřesně informovali radní, že je parkoviště v souladu s regulačním plánem. V něm je ale parkování jen na povrchu,“ sdělil Josef Němec, který je spoluautorem regulačního plánu městské památkové rezervace.

S Němcem nesouhlasí vedoucí odboru územního plánování a rozvoje Kateřina Leopoldová. „To je názor autora regulačního plánu, ale vykladatelem závazných částí plánu, které jsme určili vyhláškou, jsme my. Stání aut jen na povrchu Zelného trhu závazné není,“ myslí si Leopoldová.

Němec a spoluautor regulačního plánu Jiří Mikšík se už obrátili na primátora Romana Onderku, vedení městské části Brno-střed a Národní památkový ústav. „Podobná situace již nastala při rekonstrukci nároží Velkého Špalíčku, kde byly krásné gotické sklepy. Národní památkový ústav je chtěl zachovat. Odbor památkové péče magistrátu přesto dovolil, aby tu pracovaly těžké stroje a cenné sklepy se zbortily,“ připomíná Němec.

Obavy o sotva dokončené historické sklepy na Zelném trhu má i Aleš Svoboda, který podzemí rekonstruuje. „Plány Arch.Designu obsahují nepřesnosti. Nikdo například neví, jak tlusté jsou stěny sklepů, ani to, jestli stavební činnost sklepy vydrží,“ sdělil Svoboda.

Nejistý je podle statika také osud kašny Parnas. „Je to nesmírně složitá a citlivá soustava nádrže a dalších prvků, které mají základy v nestabilním podkladu. Nevěřím, že stavbaři kašnu neporuší,“ říká statik Radek Veselý, který se dříve podílel na opravě kašny. Podzemní půdorys garáže má mít tvar písmene „L“ a kašnu ze dvou stran těsně obklopuje.

Parkování pod Zelným trhem se nelíbí ani uměleckému šéfovi přilehlého divadla Reduta Petru Štědroňovi. Hlavně nad jejími sklepy má parkoviště vzniknout. „Mám pocit, že se vedení města nepoučilo v případě Velkého Špalíčku. Zelný trh o svou hodnotu navždy přijde, když jej vylijí betonem,“ obává se Štědroň.

Garáže městu prospějí

Podle šéfa firmy Arch.Design Jaroslava Dokoupila garáže v historickém centru města své místo mají. „Jádro Brna se vylidňuje, proto je třeba zajistit, aby měli obyvatelé centra kde parkovat. Projekt garáží považuji za městotvorný a prospěšný,“ uvedl Dokoupil. Radní Rychnovský i Dokoupil se shodují, že je třeba stavbu garáží spojit s chystanou rekonstrukcí Zelného trhu.

Arch.Design již podobu garáže i vjezdu několikrát přepracoval, aby se co nejvíce vyhnul historickým sklepům i kolektorům. „Je to obtížný projekt, proto jej už rok a půl zdokonalujeme ve speciálním trojrozměrném programu. Díky tomu dodržíme podmínky vedení města – nesmíme zvednout úroveň náměstí, porušit kašnu Parnas, kolektory ani historická sklepení,“ tvrdí Juřík. Autoři garáže nyní pracují na získání územního rozhodnutí. S jeho vydáním úředníci magistrátu čekají na památkáře.

„Národní památkový úřad si již vyžádal prodloužení lhůty, během které posoudí poslední úpravy projektu, do 27. srpna. Situace garáží na Zelném trhu je velmi složitá a problematická,“ komentoval situaci na památkovém ústavu mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.

Juřík předpokládá, že stavební povolení získají firmy už příští rok. „Stavba samotná bude rozdělená na dvě etapy. První část bude trvat přes rok,“ uvedl Juřík. Stavbaři při ní rozkopou spodní třetinu náměstí. Potom se přesunou do střední a horní části náměstí.