Geneticky naprogramovaná umělá inteligence poráží i piloty stíhaček

Systém Alpha reaguje neuvěřitelně rychle na situaci a dokáže velmi rychle vytvořit strategii potřebnou k tomu, aby nad nepřítelem zvítězil

Systém Alpha reaguje neuvěřitelně rychle na situaci a dokáže velmi rychle vytvořit strategii potřebnou k tomu, aby nad nepřítelem zvítězil Zdroj: Psibernetix

Nová umělá inteligence „Alpha“ specializovaná na letecký boj poraz i ty nejlepší piloty. Systém je extrémně efektivní a nenáročný, stačí mu i výkon Raspberry Pi. Dokáže se přizpůsobit a zvítězit i přes různá poškození a problémy.

K dispozici jsou už různé formy umělé inteligence a také mnoho z nich už ve specifických oblastech zvítězilo nad člověkem a jeho mozkem.

Zatímco v minulosti šlo ale o šachy (IBM Deep Blue), wikipedické znalosti pomocí přirozených slovních otázek (IBM Watson) nebo naposledy třeba hru Go (Google AlphaGo), tentokrát jde o náročný letecký souboj ve vzduchu.

Alpha a nejlepší bojový pilot, který kdy existoval

Spojené státy už nějakou dobu pochopitelně používají různé formy automatizovaných leteckých systémů, které používají i nějaký druh umělé inteligence. V případě nové umělé inteligence Alpha se ale jedná o tak velký skok kupředu, že i zkušený trenér pilotů Gene Lee se o něm vyjádřil, že jde o nejagresivnější a nejdynamičtější umělou inteligenci, se kterou se kdy setkal.

Systém Alpha reaguje neuvěřitelně rychle na situaci a dokáže velmi rychle vytvořit strategii potřebnou k tomu, aby nad nepřítelem zvítězil.

Rozhodování o aktuální strategii při boji s nepřítelem trvá pouhé milisekundy. Dle vyjádření tak během pouhého mrknutí lidského pilota dokáže systém Alpha více než 250x promyslet a případně přehodnotit plán.

Je jasné, že takové umělé inteligenci obsluhující nějaký druh stíhačky nemůže člověk konkurovat. Co když ale nastanou nepředvídatelné situace, ve kterých je člověk vždy dostatečně kreativní na to, aby našel řešení?

Genetické programování pomocí fuzzy logiky

Učení a zpracování dat pro umělou inteligenci je náročné na výpočet, obzvláště při velkém množství dat ze spousty senzorů. Tvůrci systému Alpha – Nick Ernest a David Carrol ze společnosti Psibernetix šli ale jinou cestou, než je u těchto systémů běžné.

Aby dosáhli efektivního a zároveň rychlého a nenáročného zpracování, použili pro vývoj Alpha genetické programování s fuzzy logikou (GFT – Genetic Fuzzy Tree), které značně zjednodušuje komplexnost dat. Alpha se v rámci generací vyvíjí tak, že jednotlivé verze bojují proti sobě a ten nejlepší vždy postupuje do dalšího kola, kde se setká s další nejlepší verzí z jiné větve stromu.

Systém je tak podobný jako u evoluce a velmi rychle lze získat „nejlepšího z nejlepších“ pro danou specializaci, podobně jako třeba u šlechtění.

Už i první generace Alpha bez problému porazily dříve používané systémy umělé inteligence v simulátorech Letectva Spojených států amerických (USAF). Alpha přitom nevyžaduje žádný superpočítačový výkon, zpracování zvládne i velmi levný počítač – trénování současného systému Alpha probíhalo na počítači v ceně deset tisíc korun.

Ukázka taktiky boje, Alpha umožní i boj ve skupináchUkázka taktiky boje, Alpha umožní i boj ve skupinách|PsibernetixUkázka taktiky boje, Alpha umožní i boj ve skupinách

Zvítězí i s problémy a překážkami

Systém Alpha je zatím vyvíjen v prostředí speciálního simulátoru, v rámci něho se ale dostal na takovou úroveň, kterou neporazí ani zkušený bojový pilot.

Nesmíme přitom zapomínat, že i člověk je velmi omezen vlastním tělem, které mu nedovolí překročit určité hranice – například pro zrychlení. Pokud dosáhne kritické hranice, velmi rychle nastává kolaps (omdlení) a tedy neschopnost pilotovat, natož se bránit.

Trochu strašidelným faktem je schopnost systému Alpha si při boji poradit i v podmínkách, které by mohly člověka rozhodit. Systém Alpha zvítězil nad lidským pilotem i když měl například poškozené nějaké senzory, nižší rychlost nebo omezené střelivo.