Google chce vlastní sociální síť. Vytvoří ji z YouTube

Sídlo YouTube

Sídlo YouTube Zdroj: CC BY-SA 2.0: jm3

David Polesný
V sociálních sítích Googlu ujel vlak. Jinak pružná firma tento trend zavčas nezachytila, ani nepřišla s originálním nápadem, jak do tohoto oboru proniknout. Jenže něco jako sociální síť už dávno má, a to s počtem uživatelů přesahující miliardu - YouTube. Podle zdroje VentureBeat se proto Google chystá YouTube postupně připodobnit Facebooku.

Na YouTube bude možné přidávat nejen videa, ale také fotografie, textové příspěvky či ankety. Zkrátka různorodý mix obsahu, jako na Facebooku, uvádí web. Zobrazí se pak všem odběratelům kanálu.

Zatím jen pro vybrané

Nová funkcionalita se prý interně nazývá YouTube Backstage a jak název napovídá, bude primárně určena pro úspěšné YouTubery, kteří budou moci s fanoušky komunikovat jakoby ze zákulisí. Tvůrci videí dnes běžně používají Facebook, Instagram či Twitter na sdílení informací v mezidobí, kdy nová videa připravují. Je ze strany Googlu celkem logické, že je chce udržet „na svém písečku“ a fanoušky YouTuberů držet výhradně na YouTube.

YouTube Backstage má umožnit těsnější vazbu mezi úspěšnými tvůrci videí na YouTube, což nemusí být jen YouTubeři, ale třeba také hudebníci. Mohou sdílet pestřejší obsah, více rychlých informací a dostanou zpětnou vazbu od fanoušků na jednom místě.

Kdo si ale toto privilegium zaslouží a kdo ne? Google ohledně YouTube Backstage zatím nic oficiálního neprozradil, ale dá se očekávat, že by funkci nejprve uvolnil pouze vybraným ověřeným účtům z řad celebrit s vysokými počty odběratelů. Hranice by se však mohla postupně snižovat, až bude třeba jednoho dne možnost přidávat příspěvky nejen formou videa přístupná každému. Pak by se z YouTube stala běžná sociální síť přímo konkurující Facebooku.

Vyhledávače zaniknou, komunikace lidí ne

Google to dříve zkoušel spíše naopak. Po rozjezdu svého Google+ vnucoval svou novou sociální síť při registraci ostatních služeb a na YouTube zavedl komentáře pod videi navázané právě na Google+. Sklidil za to kritiku a Google+ stejně neuspěl a původní snaha i integraci „všeho do Google+“ se teď rozpouští do dílčích služeb.

Je ale jasné, že si Google nedá pokoj, protože v sociálních sítích jsou lidé a peníze. Sociální sítě a vzájemná komunikace, to je budoucnost. Vyhledávače nahradí digitální asistentky, ale přímé sdílení informací mezi lidmi se robotem nahradit nedá. Google to ví, a proto se zas a znovu pokouší proniknout jak do sociálních sítí, tak do přímé komunikace (viz jeho poslední pokusy Allo a Duo).

YouTube je teď pro Google křehký, ale velmi hodnotný poklad. Když s ním bude zacházet opatrně, může ho ještě významně zhodnotit a stát se díky němu plnohodnotným konkurentem Facebooku

Článek vyšel na webu Živě.cz