Google chce vysílat přes satelity. Investuje miliardu dolarů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Firma Google má v úmyslu investovat více než miliardu dolarů do sítě malých atmosférických satelitů, které by umožnily lidem žijícím v odlehlých oblastech přístup na internet. Náklady projektu se mají pohybovat mezi jednou a třemi miliardami dolarů.

Google chce koupit 180 satelitů, které by kroužily kolem Země v menší výšce než standardní družice. Na projektu pracuje dvacetičlenný tým, jehož šéf Greg Wyler (někdejší šéf společnosti pro satelitní komunikaci O3b Networks) za něj odpovídá přímo Larrymu Pageovi, spoluzakladateli a současnému generálnímu řediteli Googlu, píše deník Wall Street Journal.

Záměr je rozšířením již fungujícího příbuzného projektu, jenž již pod názvem Loon pomocí vysílačů umístěných v balónech zprostředkovává přístup k internetu obyvatelům Nového Zélandu v odlehlých oblastech okolo 40 rovnoběžky jižní šířky.

Letos na jaře také koupil Google formu Titan Aerospace, která vyrábí bezpilotní letadla na solární pohon. Právě tyto letouny, které dokáží vydržet ve vzduch až pet let nepřetržitě, mají pomoci v druhé fázi projektu Loon.

Původní projekt O3b Networks počítal s měnším počtem satelitů, Google jich chce mít už v první fázi 180Původní projekt O3b Networks počítal s měnším počtem satelitů, Google jich chce mít už v první fázi 180 | O3b NetworksPůvodní projekt O3b Networks počítal s měnším počtem satelitů, Google jich chce mít už v první fázi 180

Google není jedinou firmou, která se snaží o připojení celého světa na internet. Jeho přímou konkurenci v tomto směru představuje Facebook, vlastník stejnojmenné sociální sítě. Ten pracuje na projektu jménem Connectivity Lab, jeho součástí je i britský výrobce bezpilotních letounů Ascenta, jehož Facebook nedávno převzal. „Chceme lidem posílat internet z oblohy,“ řekl tehdy Mark Zuckerberg, zakladatel, většinový vlastník a šéf Facebooku.

„Připojení k internetu významně vylepšuje kvalitu lidského života,“ řekl na dané téma mluvčí Googlu britskému Guardianu. „Přesto dvě třetiny obyvatel Země k němu přístup nemají. Proto se tak soustředíme na rozvoj nových technologií - abychom mohli během několika let internet přinést dalším stovkám milionů lidí.“

Obě firmy však mají před sebou dlouhou cestu, než jejich satelity začnou skutečně vysílat. Během ní budou muset vyřešit nejen zjevné technologické problémy, nýbrž i otázky regulatorního charakteru, které se mohou v různých jurisdikcích výrazně odlišovat.