Google hodlá rozšířit v USA svůj program pro sdílení aut

ČTK
Americká internetová společnost Google se chystá ve Spojených státech rozšířit svůj program pro sdílení vozidel. S odvoláním na nejmenovaný zdroj to napsal americký list The Wall Street Journal (WSJ). Google, který je součástí konglomerátu Alphabet, by tak vstoupil na silně rostoucí, avšak tvrdě konkurenční trh s takovou službou. Na něm teď hraje prim jeho někdejší spojenec Uber a konkurenční služba Lyft.

Pilotní program pro sdílenou jízdu zahájil Google v květnu v oblasti svého kalifornského ústředí. Několik tisíc pracovníků z konkrétních firem tak může využívat aplikaci Waze, která je propojí s dojíždějícími kolegy. Tuto službu Google hodlá na podzim zpřístupnit všem uživatelům této aplikace v oblasti San Franciska, řekl zdroj WSJ.

Aplikace Waze, kterou Google koupil v roce 2013, zajišťuje navigaci a poskytuje informace o dopravní situaci v reálném čase. Na rozdíl od Uberu a Lyftu, které fungují především jako alternativní taxislužba využívající soukromé vozy jednotlivců, chce Waze propojit potenciální pasažéry s řidiči, kteří se již ubírají stejným směrem. Cílem je podle firmy snížit jízdné natolik, že řidiči už nebudou považovat za nutné, aby fungovali jako taxi.

V nynějším pilotním programu platí klienti poplatek do výše 54 centů za jednu míli (zhruba 13 Kč za 1,6 kilometru) coby úhradu nákladů za benzin a údržbu aut. Samotný Google žádný poplatek nevybírá.

Google byl jedním z prvních investorů do Uberu. V roce 2013 do něj vložil 258 milionů dolarů.

Sdílení aut: výrobci váhají
Bitva o mladé zákazníky začala. Automobilky jim hlavně nabízejí službu sdílení aut. Ale nevypadá to, že by slavily vítězství. Carsharing, tedy sdílení aut více řidiči, zatím ve světě provozují přímo jen dva výrobci automobilů – Daimler a BMW. Jejich služby se jmenují Car2Go, respektive DriveNow. Daimler uvedl, že Car2Go využívá již více než jeden milion lidí. Mají k dispozici flotilu zhruba 13 tisíc miniaut SmartForTwo v 30 evropských a severoamerických městech. BMW dosáhlo podobného počtu uživatelů. Svůj DriveNow provozuje v devíti evropských městech s vozy Mini a BMW včetně elektromobilu BMW i3.
Oba výrobci však přiznávají, že se jen těžko vyrovnávají s nejrůznějšími omezeními ve městech. Třeba BMW kvůli tomu kdysi skončilo v San Francisku, nyní se však pokouší do USA vrátit. Službu ReachNow nabízí nově v Seattlu. Další producenti automobilů zatím s myšlenkou sdílení aut jen experimentují. Například Ford dokončuje testování v Londýně. Použil při nich flotilu 50 aut v 25 městských částech. Audi testuje trochu jiné schéma ve Stockholmu. Tam skupina lidí sdílí vlastnictví aut a dělí se o platbu měsíčních účtů.
Toyota zase nabídla ve francouzském Grenoblu ke sdílení tříkolové skútry i-Road. Mnozí skeptici si z nich utahují. Hovoří o „nahnutém experimentu“. A nejen kvůli tomu, že se tříkolky při ostrém průjezdu zatáček naklánějí. Poukazují na to, že Toyota vše testuje jakoby stranou, není si jistá tím, co dělá. „Zatím se jen velmi málo výrobců odhodlalo k tomuto typu byznysu, a zejména že by ho provozovali sami. Ovšem ti, kdo zatím stojí opodál a vyčkávají, toho budou možná po čase litovat,“ řekl Colin Bird z IHS Automotive. Podle něho je sice pravda, že dnes „zisky nejsou nijak ohromující“, ale dodává, že nespornou hodnotou služby je to, že představuje zajímavé a dostupné vozy značek hlavně mladým lidem z měst, kteří jsou k vlastnictví aut skeptičtí.