Hlavně ne turnikety do metra, varuje Březina

Karel Březina dohlíží na to, jak pražští radní hospodaří v dopravním podniku. Předseda dozorčí rady a zastupitel za sociální demokracii své politické rivaly z ODS nešetří.

„O hromadné dopravě občas rozhodují podle toho, jak se zrovna vyspali,“ říká s nadsázkou Březina. Na mysli má třeba prodloužení času posledního nočního metra.

Přesto si cestování po Praze chválí. „Srovnávat můžu třeba s Paříží nebo Londýnem, kde jsem byl jako turista. Patříme ke špičce,“ míní Březina.

Z úst pražských politiků to ale často zní jako fanfarónství.

Vždycky je co zlepšovat. Ale v hustotě, dostupnosti a kvalitě opravdu patříme k nejlepším v Evropě.

Určitě ale najdete něco, co pražské veřejné dopravě ještě chybí.

Lepší informační systém pro cestující. Třeba příjezdy a odjezdy tramvají na zastávkách. Chceme také zpřehlednit informace pro turisty. Přidat angličtinu.

To něco stojí. Dopravní podnik vůbec spolyká spoustu peněz.

Když lidé chtějí kvalitní dopravu, musí ji město dotovat. Kdyby to nedělalo, bude tak drahá, že jí cestující nebudou chtít jezdit.

Vedení podniku se netají tím, že společnost má dluhy. Kolik to dělá?

Neuhrazená ztráta činí tři a půl miliardy korun. Další vznikne letos. Podnik odjezdí stejně kilometrů jako loni, ale má na to méně peněz. Navíc se chystá v pátek a v sobotu prodloužení odjezdů nočního metra i autobusů.

V době, kdy je nutné zvážit každý výdaj.

Vedení města nejprve chce, aby dopravní podnik jezdil méně. Pak zase, že ne. Připadá mi, že k tomu radní přistupují podle toho, jak se zrovna vyspali.

Vás by prodloužení nočního metra potěšilo?

Myslím, že o hodina navíc je zajímavou nabídkou pro obyvatele i návštěvníky města.

A není posledním drahým „dárkem“ cestujícím…

Je to stejné, jako když radní oznámili, že děti do deseti let budou jezdit zadarmo. To jsou politická rozhodnutí, která budou město něco stát.

Nehrozí dopravnímu podniku kvůli dluhům nepříjemnosti? Například insolvenční řízení?

Určitě ne. Společnost platí své závazky, vyplácí včas mzdy. U některých nákupů autobusů třeba objednáváme podle toho, jak přijdou peníze.

Co říkáte chystaným turniketům v metru? Podle odhadů mají stát tři a půl miliardy korun.

Někteří členové dozorčí vyjadřovali skepsi nad odhady, jak po zavedení turniketů ubudou černí pasažéři. Je dokonce možné, že když postavíme do každé stanice revizora od rána do večera, vyjde to levněji. Jestli si může podnik něco odpustit, pak jsou to turnikety.

Turnikety mohou cestující v dopravní špičce i hodně zdržet.

Některé vestibuly jsou velmi malé. Třeba na vytížené stanici I. P. Pavlova by kvůli tomu mohlo nastat i nějaký kolaps. Například londýnské metro je pro turnikety lépe uzpůsobené. Ale i tam se po ránu tvoří fronty.

Kde byste šetřil vy?

Určitě bych si udělal analýzu souběhů. Tedy toho, kdy na jedné ulici jezdí autobusy, tramvaje a pod nimi ještě metro. Tam šetřit můžeme. Ale opatrně, aby cestující nepřišli o komfort.

A teď k vám. Co sáhnout na manažerské odměny?

Ty jsou pro představenstvo a dozorčí radu nejnižší ze všech společností, které hlavní město vlastní.

Pražané už také dva roky čekají na nové tramvaje.

Testování souprav je neúprosné. Je to složitý proces, který nelze spočítat na minuty.

Není to prostě tím, že ta tramvaj není dobrá?

Ne. Tramvaj ForCity je tichá, necuká, je prostorná a hezky vybavená. Na rozdíl od její předchůdkyně 14T Porsche bude výkladní skříní pražské veřejné doprav