Hojně navštěvované profily Twitteru se hemží falešnými fanoušky

Ilustrační foto.

Ilustrační foto. Zdroj: CTK

Není velkým tajemstvím, že část profilů na sociální síti Twitter není tvořena skutečnými lidmi, ale je založena jen kvůli tomu, aby s ní šlo obchodovat. Odhady o počtu těchto falešných profilů se různí. Analytici a programátoři z firmy Status People ovšem nyní zveřejnili statistiku a nástroj, kterým lze počet falešných profilů změřit.

Čísla to nejsou pro nadšence do sociálních sítí a marketéry nijak příznivá. Zhruba třetina uživatelů není aktivní a další zhruba třetina uživatelů jsou falešné profily spravované pomocí scriptů a vytvořené pravděpodobně pouze za účelem obchodování s nimi.

Z velkých stránek má nejméně skutečných followerů Facebook, je jich necelá pětina (19 procent), zatímco 42 procent z nich je neaktivních a 39 procent vyhodnotili odborníci jako falešné profily. Ani samotný Twitter na tom není o moc lépe. Skutečně tvářících se uživatelů má 23 procent, 40 procent je neaktivních a 37 procent profilů je podle odborníků falešných.

Otestovat si opravdovost svých vlastních fanoušků může každý uživatel Twitteru skrze aplikaci Fakers. „Lidé, si kupují fanoušky ve snaze si zajistit na internetu respekt. My si myslíme, že pokud lžete o počtu svých fanoušků, nejste příliš důvěryhodní,“ zdůvodňují autoři na svém webu důvod, proč aplikaci vyrobili.

Ačkoli odborníci před nákupem falešných fanoušků varují, obchod s nimi čile kvete na mnoha specializovaných stránkách, ale i například i na eBay. Tisícovka fanoušků přijde zájemce podle výzkumného pracovníka Jason Dinga na dva až 55 dolarů. Záleží prý na tom, jak moc reálně falešné profily vypadají, průměrná cena za tisícovku účtů je 18 dolarů.

„Nakupovat followery na Twitteru nebo fanoušky na Facebooku je slepá ulička. Firmě totiž mrtvé duše nic nepřinesou, dokonce lze v jistých ohledech mluvit o tom, že překážejí efektivním marketingovým a PR aktivitám v sociálních sítích. V tomto prostředí je nejdůležitější a nejúčelnější pracovat výhradně s vlastní cílovou skupinou. K nezaplacení jsou zejména takoví lidé, kteří vykazují ve spojitosti s firmou nějakou aktivitu. Nakoupení fanoušci (a to včetně reálných profilů) jsou jednoduše vyhozené peníze,“ říká Ondřej Jireš, který je specialistou marketingu v sociálních médiích na volné noze.

O podvodné profily ale přitom na trhu zájem stále je. Známým případem se nechtěně stal například v USA současný prezidentský kandidát Mitt Romney. Ten během jediného dne v červenci získal ke svým stávajícím 673 tisícům fanoušků dalších téměř 117 tisíc followerů. Mezi nimi byly čtyři z pěti twitter účtů založeny v posledních třech měsících. A z nich každý čtvrtý nikdy nepublikoval jedinou zprávu.