Honda míří do oblak. Její tryskáč potřebuje už jenom úřední razítko
Předběžný souhlas úřadů již tryskáč má. V tomto týdnu se představí také v Ženevě a v průběhu léta se dostane k prvním zákazníkům.
Firma jim chce nabídnout v porovnání s konkurencí lepší letové vlastnosti. Lehký trup vyrobený z uhlíkových vláken má zajistit o 17 procent nižší spotřebu paliva, ale hlavně umožnit létat rychlostí až 772 kilometrů za hodinu – nejrychleji ve své kategorii. Oproti zvyklostem nese tryskáč od Hondy své motory na křídlech.
„Je to moje umělecké dílo,“ uvedl pro The Wall Street Journal (WSJ) Mičimasa Fudžino, čtyřiapadesátiletý šéf Honda Aircraft. O tomto typu letounu sní již téměř třicet let.
V roce 1986 jej coby mladého a talentovaného leteckého inženýra Honda vyslala do výzkumné laboratoře na univerzitu v Mississippi, aby přišel s experimentálním designem letounu.
Jeho vizi prý nezničila ani následná skepse vedoucích pracovníků, technická zpoždění a globální recese. Firma, která mimo jiné vyrábí roboty, lodní motory a sekačky na trávu, tak nakonec může vstoupit na nový trh.
Investice Hondy do výzkumu a vývoje překonávají i Boeing |
---|
Na projektu novátorského tryskového letadla se podílí na 1300 pracovníků. Vzniká v Severní Karolíně ve spolupráci se společnostmi General Electric a GKN Aerospace, které mají v oblasti své továrny. |
Japonská společnost drží náklady na HondaJet v tajnosti, nicméně podle WSJ ve fiskálním roce 2014 celkově na výzkum a vývoj vynaložila přes 5,3 miliardy dolarů. To je o 2,3 miliardy více, než dal Boeing. HondaJet | |
Soukromá letadla se v Česku přestala prodávat