Honda míří do oblak. Její tryskáč potřebuje už jenom úřední razítko

HondaJet

HondaJet Zdroj: Sergey Ryabtsev via Wikimedia Commons (GFDL 1.2)

Honda se na americké půdě připravuje na vstup do nového odvětví. Úspěšně otestovala svůj HondaJet, ultrarychlé tryskové letadlo pro sedm pasažérů, které navíc zaujme netradičně umístěnými motory. Firma již skoro před třiceti lety začala sondovat možnosti inovativní konstrukce letadel. Nyní čeká už jen na povolení amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), a poté začne stroje v ceně 4,5 milionu dolarů (necelých 109 milionů korun) dodávat zákazníkům.

Předběžný souhlas úřadů již tryskáč má. V tomto týdnu se představí také v Ženevě a v průběhu léta se dostane k prvním zákazníkům.

Firma jim chce nabídnout v porovnání s konkurencí lepší letové vlastnosti. Lehký trup vyrobený z uhlíkových vláken má zajistit o 17 procent nižší spotřebu paliva, ale hlavně umožnit létat rychlostí až 772 kilometrů za hodinu – nejrychleji ve své kategorii. Oproti zvyklostem nese tryskáč od Hondy své motory na křídlech.

„Je to moje umělecké dílo,“ uvedl pro The Wall Street Journal (WSJ) Mičimasa Fudžino, čtyřiapadesátiletý šéf Honda Aircraft. O tomto typu letounu sní již téměř třicet let.

V roce 1986 jej coby mladého a talentovaného leteckého inženýra Honda vyslala do výzkumné laboratoře na univerzitu v Mississippi, aby přišel s experimentálním designem letounu.

Jeho vizi prý nezničila ani následná skepse vedoucích pracovníků, technická zpoždění a globální recese. Firma, která mimo jiné vyrábí roboty, lodní motory a sekačky na trávu, tak nakonec může vstoupit na nový trh.

Investice Hondy do výzkumu a vývoje překonávají i Boeing
Na projektu novátorského tryskového letadla se podílí na 1300 pracovníků. Vzniká v Severní Karolíně ve spolupráci se společnostmi General Electric a GKN Aerospace, které mají v oblasti své továrny.
Japonská společnost drží náklady na HondaJet v tajnosti, nicméně podle WSJ ve fiskálním roce 2014 celkově na výzkum a vývoj vynaložila přes 5,3 miliardy dolarů. To je o 2,3 miliardy více, než dal Boeing. HondaJetHondaJet | Derek Hatfield via Flickr (CC BY 2.0)

Soukromá letadla se v Česku přestala prodávat