Hradec na Facebooku: fanoušky má město i tuzemák

Hradečáci se potkávají nejen v Panské, ale poslední dobou stále častěji i na Facebooku. Kromě města propagují oblíbený alkohol nebo hokej. Hradec se neztratí ani na serveru YouTube.

Třicet odkazů zobrazí sociální síť Facebook po zadání názvu Jindřichův Hradec. Lidé se mohou přidat k fanouškům města, k příznivcům hradeckého hokeje, házené nebo skateparku. Síť toho ale o Hradci prozradí mnohem víc, stačí jen do vyhledavače zadat hesla, která by s městem mohla souviset. Podporu tady hledají třeba i poslanci, kteří jsou v parlamentu za Jindřichohradecko.

Oficiální weby táhnou víc

Přestože je Facebook v poslední době velmi populární, v některých oblastech zaostává za zavedenými weby. Potvrzuje to i zakladatel facebookové skupiny fanoušků Klubu ledního hokeje Vajgar Jan Wirkner. Protože se už delší dobu stará také o oficiální web klubu, může srovnávat. „Facebook a web jsou provázané, co napíšu na web, jde i na Facebook. Je ale pravda, že lidé jdou spíš na oficiální stránky. Když vyhrajeme nebo třeba píská špatný rozhodčí, tak je na diskusním fóru živo,“ tvrdí Wirkner. Podle jeho slov zaznamenal oficiální web minulý týden ve středu, kdy hrál Vajgar se Žďárem nad Sázavou, přes devět stovek unikátních přístupů. Na Facebooku má „hokejová“ skupina 242 fanoušků.
Jan Wirkner připouští i to, že se obě skupiny liší také věkovým složením. „Hradec je malý, takže ty lidi znám i podle přezdívek. Právě proto vím, že oficiální web narozdíl od Facebooku sledují mimo jiné lidé přes padesát let. Když už si nás dají do záložky Oblíbené, tak na oficiálním webu sledují výsledky klubu častěji,“ tvrdí Wirkner.

Mládí láká YouTube

Naopak mladí lidé od patnácti let berou Facebook nebo YouTube jako další možnost pro sebevyjádření. Server YouTube, který uživatelům nabízí prostor k umístění videí, zobrazí 553 odkazů na heslo Jindřichův Hradec. Zná-li navíc člověk přezdívku autora, má hledání usnadněné.
Sedmička tak třeba narazila na osm odkazů, kde se na překážkách v bývalém „skateparku“ u Billy prohání parta mladíků na freestylových kolech. Dva roky stará videa mají shodného autora, známého hradeckého závodníka Jakuba Trojana zvaného Packa. „Teď už na YouTube videa moc nedávám. Máme vlastní stránky, takže můžeme prezentovat tam,“ vysvětlil Trojan. Zároveň potvrdil, že web www.bike-jh.wz.cz žije víc než facebooková skupina věnovaná jindřichohradeckému skateparku, kterou zakládal. Ta má 121 členů.
Přesto motivace ukázat se na Facebooku byla jasná. „Šlo o to dát vědět lidem, kteří by si chtěli v Hradci zajezdit. Najdou tam odkaz na stránky nebo pozvánku na závody,“ říká Trojan.

Politika na Facebooku

Zatímco někteří uživatelé se o svůj profil nebo o skupinu na Facebooku moc nestarají, poslanec parlamentu za Jindřichohradecko Michal Doktor z ODS plní internet informacemi pravidelně. Čtenář se mimo jiné dozví, co si Doktor myslí o aktuálních tématech, jak poslanec slavnostně zahájil utkání florbalistek a také jak navštívil bleší trh v nedaleké Třeboni.
Do virtuálního komunikačního prostoru na internetu vstoupil i poslanec za ČSSD Vítězslav Jandák, který také působí na Jindřichohradecku. Pokud si ale uživatel chce o poslanci přečíst víc, musí Jandáka požádat, aby si ho na Facebooku přidal mezi přátele.
Starostu Jindřichova Hradce ani oba místostarosty však lidé na Facebooku nenajdou. Starosta Matoušek tady má ale hned pět jmenovců. Ani Alfred Němec ani Pavel Vejvar na sociální síti zatím nefigurují.

Tuzemák s plachetnicí

Své příznivce má i alkohol, který se v Hradci vyrábí. Když redakce Sedmičky zadala do vyhledavače na Facebooku název Tuzemák, vyskočilo několik „rumů“ s plachetnicí. Všechny byly z Jindřichova Hradce. Rum si zatím získal přibližně 2500 fanoušků. „Je to už řadu let náš nejprodávanější výrobek, takže mě jeho popularita ani nepřekvapuje. Nepopírám ale, že nás to těší,“ říká obchodní náměstek likérky Fruko Schulz Jindřichův Hradec Ladislav Kremlička. Svoji vlastní skupinu má jindřichohradecký Absinth. Má 109 členů a zakladatelem je cizinec. „Vyvážíme do osmnácti zemí,“ nabízí vysvětlení Kremlička. Na Facebooku se však neshromažďují jen fanoušci, ale i zapřísáhlí odpůrci. Například skupina Anti Romadur group chce shromáždit co největší počet členů s negativním vztahem ke smradlavému sýru. Ten v Jindřichově Hradci vyrábí firma Madeta. „Kdo nesnáší „smraďocha“ jako já, tak ať se sem přidá,“ hlásá zakladatel skupiny Martin Vrtílka. Zatím se mu podařilo získat čtyřicet lidí se stejným postojem.

O FACEBOOKU A TWITTERU:1. Facebook i Twitter jsou společenské internetové sítě. Slouží ke komunikaci s přáteli i skupinami lidí se stejnými zájmy.
2. Facebook je jedničkou na trhu. V září měl tři sta milionů uživatelů a zájemci ho najdou v pětašedesáti jazykových verzích.
3. Twitter je o dva roky mladší než Facebook a měsíčně ho navštíví kolem padesáti milionů lidí.
4. Výhodou Facebooku je jeho větší bezpečnost – to, co tam přihlášený uživatel uloží, vidí jen povolený okruh lidí. 5. Na Twitteru je naopak všechno veřejné. Jednotlivé příspěvky si může číst kdokoli a dají se i najít ve vyhledávačích (např. v Googlu).
6. Na Facebooku je možné s přáteli sdílet různě dlouhé texty, fotografie a obrázky. Přímo do příspěvků pak jdou vkládat také videa nebo komentáře.
7. Twitter je mnohem jednodušší. Publikovat se mohou jen texty dlouhé maximálně 140 znaků. Má ale spoustu doplňků pro mobilní telefony.
8. U obou sítí je potřeba myslet na bezpečnost a neuvádět zbytečně údaje o své osobě.

SKUPINY A PROFILY NA FACEBOOKU:

3x Jindřichův Hradec
Milujeme Jindřichův Hradec
Skatepark Jindřichův Hradec PokerNights Jindřichův Hradec
KLH Vajgar Jindřichův Hradec
TJ Házená Jindřichův Hradec
Spolujízda Praha – Jindřichův Hradec
R.I.P. Kavárna ART Jindřichův Hradec
Pokémon – Liga dvou měst
Tuzemák
Absinth Fruko Schulz
Sídliště Vajgar
Anti ROMADUR group
Michal Doktor – poslanec
Vítězslav Jandák – poslanec