Hraj si a pomáhej. Humble Bundle zkouší byznys jinak

Počítačové hry - ilustrační foto.

Počítačové hry - ilustrační foto. Zdroj: CTK

Spojit e-commerce, charitu a nalézt poměrně širokou a věrnou cílovou skupinu zákazníků se značným kupním potenciálem. To se v roce 2010 povedlo inovátorovi v byznysu počítačových her Jeffu Rosenovi, který v San Francisku založil firmu Humble Bundle (HB).

Myšlenka byla jednoduchá: netradiční formou nabídnout komunitě počítačových hráčů herní tituly nezávislých či nově vzniklých vývojářských studií pro Windows, Linux i Mac za cenu, kterou sami hráči uznají za vhodnou. A to klidně i za dolar.

Moc zákazníků nad cenotvorbou obvykle čtrnáct dní nabízeného balíčku her byla podtržena tím, že kupující si mohl zvolit, jaká část peněz z jeho platby půjde do rukou vývojářům, kolik z ní získá Humble Bundle za zprostředkování obchodu a kolik se dotyčný rozhodne přispět na charitativní činnost.

První takto koncipovaná „Humble Indie Bundle“ slavila nečekaný úspěch, šest herních titulů, mezi nimiž byl zařazen i Samorost 2 od studia Amanita Design českého výtvarníka a animátora Jakuba Dvorského, si koupilo 139 tisíc lidí, kteří za ně dle svého uvážení zaplatili přes 1,27 milionu dolarů. Jedenadvacet dokončených prodejních akcí zatím vyneslo přes 33 milionů dolarů.

Později se objevily kolekce her pro mobilní telefony se systémem Android nebo série elektronických knih či MP3 skladeb. Humble Bundle spolupracuje i s většími a etablovanými studii, například Remedy (Max Payne, Alan Wake) či Mojang (Minecraft) nebo THQ (Warhammer 40k, Company of Heroes).

Právě kanadské THQ hráčům nabídlo své vybrané tituly v období, kdy zažívalo finanční problémy. Oznámení účasti v projektu HB je spojováno se zvýšením hodnoty akcií THQ o 30 procent. Za 24 hodin získala 2,4 milionu dolarů, celkově prodej jejích her vyústil v 885 tisíc nákupů za více než pět milionů dolarů.

Další milník ve své historii HB překročila ve středu, kdy za dvě hodiny prodala přes 180 tisíc „balíčků“ her ve spolupráci s platformou Origin. Ta spadá pod herního giganta Electronic Arts a hráčům nabídla své tituly jako Battlefield 3, Crysis 2 či Dead Space 1 a 3. Po 20 hodinách bylo včera odpoledne prodáno 765 tisíc balíčků za průměrnou cenu 4,74 dolaru za kus.