Hrozen ukazuje výtvarníkovo těkání

Plakát je jedna krátká věta, říká výtvarník Radomír Postl. Promlouvá v symbolech ztvárněných tak, že většina diváků pozná jeho díla na první pohled.

Když kreslil tužkou předlohu k plakátu pro Terezín, hledal symbol utrpení. Došel k ukřižování, ale vybral si jen dlaně. „Protože tam zemřelo hodně lidí, je v nich víc hřebíků,“ vysvětlil Radomír Postl, který se na tomto místě podílel i na podobě interiérů muzeí.
Nejvíc se proslavil v oblasti grafického designu, především jako autor osobitých plakátů. Jeho záběr je ale mnohem širší. Ukázky z díla výtvarníka, kterému bude brzy sedmdesát let, najdou návštěvníci v českobudějovické Galerii Hrozen.
Výstava nazvaná Hele jak vypadá grafikovo těkání přináší výběr z grafik, dřevorytů, knižních a časopiseckých obálek i dalších uměleckých disciplín. „Jaké je mé těkání? Nikdy nejsem hotový a nikdy nejsem spokojený. Jako bych putoval od holky k holce – do všech jsem zamilovaný,“ naznačuje autor, který se věnuje i fotografování a sochařství. Nepoužívá počítač, což je v dnešní grafice nevídané. Nechce myslet prostřednictvím computeru, potřebnou svobodu mu poskytuje tužka. Pak kresby přefotí na film tak, aby základem obrazu byly barvy černá a bílá, nikoli šedá. Černou barvu má nejraději. Není prý smutná, záleží na tématu.
Dokazují to například novoročenky, které Postl vytváří už půl století. Některé teď vystavil, často s poetickými přáními. Například loňskému roku přál, aby se obešel „bez falešných tónů“.
Kolekci sestavil Postlův umělecký kolega Václav Johanus. Upozornil, že užitá grafika bývá anonymní, ačkoli se s ní lidé setkávají denně.
Věhlas plakátů Radka Postla, který působí i jako místopředseda prestižního Bienále Brno, dávno překonal hranice kraje. S rozvojem jiných informačních zdrojů se ale změnila jejich funkce, navíc do těchto zakázek velmi promlouvá diktát peněz. Také z toho důvodu se teď autor věnuje hlavně knihám. Pro Nakladatelství Karmášek vyzdobil například několik dílů oblíbené série Kořeny, která bádá v minulosti zdejších obcí a rodin.