Huawei má našlápnuto stát se světovou jedničkou v mobilech

Huawei

Huawei Zdroj: profimedia

Příběh firmy Huawei je asi nejzářivější čínskou byznysovou success-story. Firma založená koncem osmdesátých let někdejším armádním vývojářem, vlastněná zaměstnanci (a podporovaná vládou i armádou) má vážně našlápnuto stát se globální jedničkou na poli mobilů. Teď jí s více než sto miliony loni prodaných mobilů patří třetí příčka, za druhým Applem a prvním Samsungem.

Jestli má někdo značku Huawei zafixovánu jako výrobce levných telefonů, plete se. To už dávno neplatí. Nové smartphony cílí podobně jako společnost Apple na bohatší zákazníky a sbírají ceny za technologie i design. Chytré hodinky Huawei představoval na prestižním Milan Fashion Weeku, na produktech pro ženy spolupracuje se šperkařem Svarowski.

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas dostal Huawei minulý týden cenu za telefon Mate 8, který by měl v únoru přijít i na český trh. Právě důrazem na design začala firma bojovat s Applem, najímá i západní vývojáře, designéry a manažery. Globálně zaměstnává přes 300 designérů, deset procent mnohamiliardového obratu dává do vývoje.

80 milionů telefonů za kvartál?

Apple je s 13procentním tržním podílem globální dvojkou v prodeji smartphonů. Huawei má 9,7 procenta a náskok snižuje. „Během dvou let možná budeme dvojkou,“ uvedl na CES šéf mobilní divize Huawei Richard Yu. Plán porazit v prodejích Apple je možná reálný, nicméně na jedničku Samsung přece jen čínská firma dlouho mít nebude. Přesto říká, že se chce stát největším producentem smartphonů s operačním systémem Android.

Aby Huawei dosáhla svého cíle, musela by za čtvrtletí prodat okolo 80 milionů smartphonů. Přesně tolik nyní prodává světová jednička Samsung. Rekord Číňanů je zatím 30 milionů kusů za čtvrtletí, kterého dosáhli ve druhém čtvrtletí loňského roku.

HuaweiHuawei | E15

Hubnout a sílit

Šéfka PR mobilní divize Huawei Ada Xu říká, že společnost hodlá tohoto cíle dosáhnout zeštíhlením portfolia a zaměřením na kvalitu. V každém segmentu chce nabídnout jeden prémiový telefon, přičemž současné dvě značky smartphonů – Huawei a Honor – budou existovat vedle sebe.

Předěl mezi nimi nebude nijak ostrý. Může se stát, že stejný produkt použijí obě značky. To je i případ chytrého náramku Huawei Band, který se v Česku bude prodávat pod značkou Honor. Huawei zeštíhluje portfolio už dva roky. Zatímco dříve značka dominovala zejména v nižší a střední třídě, kde nabízela i desítky modelů, letos se její nabídka smrskla zhruba na dvacet smartphonů, z nichž firma aktivně propaguje pouze ty dražší, od 10 tisíc korun výše.

Přispět k ještě většímu zájmu o značku má také pokračující vývoj vlastního uživatelského prostředí EMUI, které Huawei používá k „překrytí“ čistého Androidu. Do vývoje firma angažovala softwarovou designérku Abigail Brodyovou, jež dříve pracovala pro Apple. Jejím úkolem nebude pouze inovovat prostředí pro smartphony, ale také zastřešit platformou EMUI systémy chytré domácnosti a internetu věcí včetně připojených automobilů. Již nyní patří nadstavba EMUI k jednomu z nejlépe odladěných uživatelských prostředí postavených na Androidu.

10 procent nestačí

Globálnímu tržnímu podílu Huawei odpovídá podíl na trhu v Česku. „Na českém trhu jsme ukončili rok 2015 na třetí příčce mezi výrobci smartphonů s tržním podílem na úrovni 10 procent,“ řekla mluvčí firmy Tatiana Dobrá. Tím podle ní ambice firmy nekončí.

Pomoci by tomu měly nové modely P8 a odlehčený P8 Lite, které letos přijdou na český trh. „Novinky se připravují i v oblasti tabletů či wearables, tedy hodinek či takzvaných talkbandů. Právě v této oblasti očekáváme masivní nárůst poptávky po nositelném příslušenství ke smartphonům, které souvisejí s integrací přenosných chytrých zařízení a příslušenství do životního stylu spotřebitelů,“ dodala Dobrá.

Honor je Huawei
Huawei je jedním z několika výrobců, kteří pro své smartphony používají více značek. Přímo pod názvem čínské společnosti vystupují chytré mobily základního portfolia, vlajkové modely a většina tabletů. Novější značka Honor je určena pro několik modelů, jež jsou určeny zejména mladším uživatelům takzvané „digitální generace“ a mají v tomto duchu posílené některé parametry výbavy.

Honor přitom vykrystalizoval v samostatnou značku poměrně přirozeně. Firma v roce 2011 uvedla na trh smartphone Huawei Honor, jenž na tehdejší dobu vynikal výrazně lepší výbavou za cenu, kterou konkurence nedokázala nabídnout. Zákazníci si ho oblíbili a dočkal se nástupnických modelů Honor 2 a 3.

Vysoká popularita značky Honor v domovské Číně inspirovala Huawei k vytvoření samostatné produktové větve, jejímž hlavním úkolem bylo konkurovat dravým čínským firmám Xiaomi, Lenovo a Oppo. Odtud byl už jen krůček ke globální expanzi brandu. Pod touto značkou se dnes prodávají smartphony, tablety a vybrané příslušenství v desítce evropských zemí.