Hudební recenze: Český bluegrass se dočkal důstojného pomníku

Robert Křesťan

Robert Křesťan Zdroj: Martin Pelikan, Wikimedia, CC BY-SA 3.0

Robert Křesťan a Luboš Malina
2
Fotogalerie

Panenka, coververze Rolling Stones Wild Horses, Wayfaring Stranger a další písně jsou pilířem výběrového alba skupiny Poutníci, která v čele s Robertem Křesťanem psala dějiny tuzemského bluegrassu.

Skupina Poutníci v čele s Robertem Křesťanem a Lubošem Malinou dokázala udělat díru do světa, kterou by jim mohli bigbíťáci nebo jazzmani jen závidět. A to i přesto, že tuzemský bluegrass byl léta opomíjenou scénou, kterou vyznávali jen trampové, vandráci či lidé kolem hnutí Brontosaurus.

Bluegrassová éra pak nabrala na dynamice ještě více po roce 1991, kdy Křesťan s Malinou založili vlastní kapelu Druhá tráva, která ve Spojených státech čas od času koncertuje více než v tuzemsku a nahrává v mecce country hudby Nashvillu – jen se o tom v Česku stále moc neví.

Je neuvěřitelné, jaké muzikantství a cit se snoubí v nahrávkách z osmdesátých let, kdy zrovna folk a další příbuzné žánry byly pod stejně těžkým drobnohledem jako underground či bigbít. Bluegrass možná nebyl tak náchylný na protirežimní vzkazy schované „mezi řádky“ textů jako u folkových písničkářů, ale vracel se ke kořenům hudby a něčeho, čemu se dá říkat jednoduše radost z ní.

Dvojalbum Poutníků se sedmačtyřiceti skladbami tak má právem v podtitulu název Zlatá éra, které dokazuje, jak bylo možné spojit excelentní muzikanství se smysluplnými texty – což na svou dobu rozhodně obvyklé nebylo. Lidem tak alespoň na dálku přiblížili svobodný svět anglo-americké hudby, o kterém tehdy mohli jen číst nebo slyšet ze zahraničního rádia. Bez Poutníků by byla osmdesátá léta o moc chudší.

 

Poutníci: Zlatá éra 1983 - 1991

Vydal: Supraphon

Hodnocení: 90 %