Hvězdy z Brna: Bitcoinová platební brána a firemní velký bratr

Jihomoravské inovační centrum

Jihomoravské inovační centrum Zdroj: JIC

Poslední ročník brněnského technologického akcelerátoru StarCube skončil a vybrány byly nejlepší projekty. Na dva z nich se stojí za to podívat blíže, mají v sobě totiž potenciál a pracují se zajímavými technologiemi.

Samotný StarCube plánuje na podzim ohlásit novinky a úzké zaměření na vybrané oblasti. Bude i půlmiliardový fond. Více jsme psali v našem dřívějším článku.

Platební bitcoinová brána BitcoinPay

Šílenství kolem bitcoinů po pádu Mt. Gox jakoby utichlo, měna se ale vyvíjí dál a zdá se, že jí stále mnoho lidí věří. „Bitcoin má teď po několika aférách špatné jméno, jeho platební stránka je však podhodnocená,“ myslí si Roman Valihrach. Tento mladý podnikatel spolu s kolegy rozjíždí novou platební bránu BitcoinPay, která by se tak trochu dala přirovnat k PayPalu ve světě virtuální měny.

„Jsme trochu něco jako PayPal, ale fungujeme samozřejmě na bázi P2P sítě,“ vysvětluje Valihrach. BitcoinPay má být prostředníkem pro všechny obchodníky, kteří chtějí od svých zákazníků přijímat platby v bitcoinech, ale sami preferují klasické peníze. Česká platební brána proto bitcoiny vezme, zobchoduje je a prodejci zboží pak připíše na účet běžné peníze.

BitcoinPay v tomto obchodování ručí určitým kurzem. „Kurzy bitcoinu vůči tvrdé měně stahujeme z několika světových trhů a prodáváme je tam, kde aktuálně dostaneme nejvíc,“ vysvětluje Valihrach. „Bitcoiny prodáváme do 10 minut od obdržení příkazu.“

Česká platební brána na každé takové transakci pracuje s marží mezi 1,5 až 2 procenty, obchodníkovi přijímajícímu platbu se ale účtuje pouze 0,8 procenta. Zbytek BitcoinPay „nažene“ na samotném obchodování.

Investoři v Silicon Valley do podobných projektů ve Spojených státech investují miliony dolarů. Cílem je, mimo jiné, rychle obsadit trh a vytvořit tak určitý standard. Jak proti tomu chtějí Češi konkurovat? „Jsme schopní platby odbavovat dříve než konkurence,“ vzkazuje Valihrach. BitcoinPay se každopádně do velkého světa příliš nehrne a nejdříve se chce soustředit na Česko, kde už s některými firmami jedná, a následně to zkusit ve střední a východní Evropě.

Zakladatelé BitcoinPay jsou absolventi VŠE a účast ve StarCube jim pomohla například v tom uřídit tým programátorů. „Naučit se podrobnosti toho, jak funguje bitcoin, nám zabralo asi rok,“ uzavírá Valihrach s tím, že zatím firmu živí společně s kolegou z peněz, které sami na prodeji bitcoinů v minulosti vydělali.

Plánovací a výrobní software Giriton

„Těžko si dovedu představit, že bych někde jinde získal tolik zkušeností za tak krátkou dobu,“ říká spokojeně o své účasti ve StarCube zakladatel a šéf společnosti Giriton Systems Jan Gřeš. Honza je mladý podnikatel, takže svá slova v budoucnu možná ještě změní, v současné době ale mluví se zapálením a má elán. Pokud se jeho společnost rozroste, zřejmě ho pak jeho PR oddělení omezí v tom, co smí a nesmí říkat. I když s nadsázkou, představovat svůj systém jako „takový velký bratr pro firmy“, je rozhodně nesmělé.

Giriton každopádně zapadá do kategorie, která v mnoha lidech vyvolává strašný pocit nudy – ERP. Tedy software pro plánování výroby, organizaci zaměstnanců a práce a podobně. „My cílíme na firmy od 20 do 150 až 200 zaměstnancích, tedy tam, kde se úplně nevyplácí nasazovat SAP,“ popisuje Gřeš.

Ideální nasazení je právě pro sledování výroby, norem a monitoring použitého materiálu. Zaměstnanci nemusí pro vykazování práce používat složité systémy, ale stačí jim dodat velice levný tablet postavený na Androidu s nainstalovanou aplikací. Tam je možné na míru nastavit vše, co podnik potřebuje. Vše běží v cloudu, ale možná je také interní instalace.

Giriton má jednoho pilotního zákazníka a shodou okolností je to ten, který Jana Gřeše k vývoji celého projektu přivedl. „Moji rodiče vlastní firmu na výrobu papučí s asi 50 zaměstnanci a zjistilo se, že je tam občas strašný nepořádek v tom smyslu, že lidé vykazovali práci, kterou neudělali, chyběl materiál a tak dále,“ popisuje mladý podnikatel. Tyto neduhy se po nasazení Giritonu podařilo odstranit a efektivita výroby výrazně vzrostla.

První implementace sedmičlennou společnost aktuálně živí, Gřeš už ale jedná s dalšími zákazníky a letos chce dosáhnout na čtyři podniky. V budoucnu by rád zamířil na evropský a severoamerický trh, zejména skrze partnerský kanál. Nezbývá, než popřát hodně štěstí, konkurence v této oblasti vůbec není malá.