Internet zabrání frontám u lékaře

Nemocnice v Jihlavě se zařadila mezi dvacítku nemocnic, které nabízejí elektronické objednávání pacientů.

Zná to většina lidí. Přijdou do čekárny lékařské ambulance a zeptají se, kdo je poslední na řadě. Pak si před ordinací sednou a čekají. Někdy i déle než hodinu.

V jihlavské nemocnici tyto trampoty pacientům odpadnou. Od poloviny června tam totiž spustili na svých internetových stránkách systém elektronického objednávání. V budoucnu by se měly dočkat on-line objednávání také pacienti v ostatních nemocnicích v kraji.

Do kontaktního centra

„Jako první si on-line systém rezervací vyzkouší desítka odborných ambulancí jihlavské nemocnice. Tento počet se po prázdninách změní, postupně se připojí další specializace,“ uvedl ředitel nemocnice v Jihlavě Lukáš Velev.

Jedinou menší komplikací může být jen první přihlášení do systému. Než se pacient poprvé objedná, musí zajít osobně do nemocnice do nově vzniklého kontaktního centra, které je hned napravo od vstupních dveří. Tam vyplní přihlašovací formulář a pracovnice na přepážce mu přidělí PIN kód, který může užívat jen jedna osoba.

Registrace ale netrvá dlouho. I se zatavením kartičky tam člověk stráví zhruba tři minuty.
Přihlášení na internetu potom už nic nebrání. Po vyhledání webové stránky www.eambulance.cz stačí zadat rodné číslo a přidělený PIN a pacient se může objednat. Zvolí si konkrétní ambulanci nebo lékaře, i čas, který systém nabízí.

Potvrzení dvakrát

Lékaři může zanechat také informaci o konkrétních zdravotních problémech nebo o účelu návštěvy. Portál je velmi jednoduchý, takže ani samotná objednávka termínu nezabere mnoho času.

„Po rezervaci přijde pacientovi automaticky potvrzovací esemeska, případně e-mail. Tuto informaci dostane dvakrát. Ihned po registraci termínu a navíc ještě den před plánovanou návštěvou ambulance,“ doplnil Petr Pavlinec, vedoucí odboru informatiky na krajském úřadě.

Jedenáct ambulancí

Ambulancí je v systému zatím jen jedenáct, například ortopedická, chirurgická a dětská. V jihlavské nemocnici by chtěli postupně do elektronického objednávání přes internet zařadit všechny ambulance.
„Ne všem ambulancím provoz dovoluje, aby se zařadily do elektronického objednávání. Hlavně těm, které přijímají akutní případy. V některých zase nechtěli zavádět novinku teď před prázdninami, protože budou mít v létě omezený provoz,“ popsala mluvčí nemocnice Veronika Pysková.

Vzhledem k tomu, že je nutné skloubit dohromady ošetření objednaných i neobjednaných pacientů, budou v systému vypsané jen vybrané hodiny k objednání. „Ve zbytku doby budou lékaři s pacienty pracovat tak, jak jsou dosud zvyklí. Protože některé ambulance standardně přijímají i pacienty k akutnímu ošetření, jsou objednané časy vždy orientační. Mimořádná ošetření mají vždy přednost,“ upozornil ředitel Velev.

Přípravy trvaly rok

Systém elektronického objednávání pacientů spustili v jihlavské nemocnici po ročních přípravách a testování. Na projektu spolupracoval domácí tým s odborníky z Tchaj-wanu, se kterými navázal kontakt už v roce 2009. Právě v této zemi vyhodnotili rezervační systém jako nejlepší elektronickou veřejnou službu.

Z průzkumu nemocnice zjistila, že by každý druhý dotázaný na Vysočině objednávání u lékaře pomocí internetu uvítal. Na konci loňského roku elektronické objednávání nabízela necelá dvacítka nemocnic v České republice.