iPhonu je pět let. Apple s ním změnil mobilní svět

iPhone

iPhone Zdroj: Mobilmania.cz

Steve Jobs předpovídal, že změní celé odvětví a způsob jakým mobily vnímáme, stalo se. Před pěti lety Apple (znovu)vynalezl telefon.

V historii mobilů najdeme mnoho milníků. Od jednoho z těch nejvýznamnějších uplynulo právě dnes pět let. V kalifornském San Franciscu probíhala konference MacWorld, šéf Applu Steve Jobs vstoupil na pódium a řekl světu: „Čas od času přijde revoluční produkt, který změní úplně všechno. Dnešek je ten den, dnešek je den, kdy znovu vynalezneme telefon“. A nemýlil se.

Keynote z 9. ledna 2007, na které byl představen úplně první iPhone nepochybně vejde do dějin stejně jako samotný přístroj. Pokud si najdete čas a zhlédnete ji (video najdete níže), jistě pochopíte proč. Mezi další revoluční produkty, které změnily úplně celé odvětví, zařadil Jobs počítač Apple MacIntosh z roku 1984 a hudební přehrávač iPod z roku 2001.

iPhoneiPhone|Mobilmania.czOd keynote, na které Stve Jobs představil světu revoluční iPhone uplynulo dnes celých pět let

Produkt Applu, výsledek několikaleté práce, se zcela odlišoval od tehdejších smartphonů. Ty byly podle slov Steva Jobse neohrabané a příliš složité. Jeho cílem naopak bylo vytvořit maximálně jednoduchý přístroj, se kterým si intuitivně poradí úplně každý. Smartphone pro každého. I když je pravdou, že ze začátku byla jeho cena vysoká – 399 dolarů.

„5 let před jakýmkoli jiným telefonem“

Také proto si Apple kladl za cíl cenu snížit a rozšířit i počet trhů, kde se oficiálně prodával. To se povedlo s příští generací. Vylepšený model 3G byl v Americe k mání za 199 dolarů a počet zemí, kde se oficiálně prodával, postupně stoupl ze šesti na sedmdesát. Byla mezi nimi i ČR, iPhone 3G startoval u všech tří operátorů 22. srpna 2008.

Představení prvního iPhone:

Jobs zavrhl tlačítka i stylus, nic přece není jak dobré jako našich deset prstů, se kterými se rodíme. Uživatelské rozhraní a svižnost, se kterou iPhone reagoval na dotyky, to bylo něco nevídaného. Apple přišel s multidotykovým ovládáním a dovedl eliminovat přehmaty uživatele. Měl akcelerometr a zoomování roztažením prstů působilo úžasně. Každý si to chtěl vyzkoušet.

iPhone spotřebitelům učaroval, dotknout se chtěl každý

Hardwarových tlačítek měl iPhone jen několik. Na tehdejší dobu to bylo něco nemyslitelného, tehdejší smartphony jako Motorola Q, Palm Treo či Nokia E62 měli hardwarovou QWERTY klávesnici a nespočet dalších funkčních tlačítek. Jobs ale pochopil, že každá aplikace vyžaduje jinou sadu kláves, takže se jich prostě zbavil.

První iPhone měl krom typického tlačítka „Home“ jen několik dalších kláves. Tlačítko pro uspání/probuzení na horní hraně, tlačítko pro vypnutí zvuku a dvojtlačítko pro regulaci hlasitosti. Počet tlačítek se nezměnil u žádné ze čtyř dalších generací jablečného mobilu.

iPhoneiPhone|Mobilmania.czPřístroj, který znovu definoval pojem mobilní telefon

Na vývoji takto revolučního přístroje pracoval Apple dva a půl roku a jak už je jeho zvykem, vše dovedl udržet pod pokličkou. A když se objevil, stal se z něj fenomén. Uživatelé iPhony chtěli, stáli na ně fronty a telefony se z Ameriky posílaly do celého světa. Zlí jazykové úspěch iPhonu těžce nesli a ani na tomto se za pět let nic nezměnilo.

Faktem zůstává, že Apple vytvořil fenomén a životní styl. Krom iPodu byl jeho představitelem právě iPhone. V tomto ohledu pozvedl Apple na novou úroveň i marketing a způsob prodeje.

Není třeba umět všechno, jen to, co lidé chtějí

Odpůrci Applu, ačkoli často používají smartphone, který by bez iPhonu nejspíš ani neexistoval, s oblibou označují iPhone za předraženou hračku, která toho moc neumí a prodejní úspěchy připisují masovému marketingu. Zde je ale třeba uvažovat jako Steve Jobs. iPhone, ani jiný produkt Applu nemusí umět všechno, ale musí umět to, co lidé chtějí.

Apple s Jobsem v čele ale pochopil i další věc, která jiným unikala, nebo ji nedovedli realizovat. Propojení přístroje a obsahu. Hudba, aplikace, knihy, časopisy, filmy, to vše si můžete pohodlně koupit a během chviličky stáhnout přímo do svého mobilu a dnes už i iPadu. Obchodní model, který následují úplně všichni.

Dle magazínu Forbes zaznamenal Apple App Store přes 18 miliard stažených aplikací, jeho největší rival Google a jeho Android Market 10 miliard. Rozdíl je ale ve výnosnosti obou podniků, celkové hrubé příjmy Applu jakožto provozovatele obchodu činí dle analytiků 4,9 miliardy dolarů, zatímco Googlu přinesl Android Market zhruba 330 milionů dolarů.

Apple vytvořil ekosystém, který vydělává

I přes absolutní počet prodaných přístrojů tak Apple na tomto poli suverénně vyhrává. Jeho App Store totiž prodává výrazně více placených aplikací a Apple si z výnosů bere 30 %. Tím je dáno také to, že aplikace jako například hry míří v první řadě na iOS, jelikož zde mají vývojáři lepší vyhlídky, co se týče výdělku. Jiná statistika říká, že 20 nejprodávanějších aplikací na App Store vydělává víc než celý Android Market.

Apple má dnes zhruba 15% podíl na trhu chytrých mobilů, jeho zisky ale dosahují až poloviny zisků celého odvětví. Prodeje iPhonů za poslední rok se přibližují hranici 100 milionů kusů a jejich obliba je obrovská. Důkazem budiž fakt, že během prvních tří dnů prodeje si iPhone 4S koupilo přes čtyři miliony lidí a to se ještě žádnému telefonu v historii nepovedlo.

Zkrátka a jednoduše, ať už iPhone milujete či nenávidíte, jeho dopad na celé odvětví mobilů mu nelze upřít. Apple trefil do černého a všichni ostatní výrobci ho od té doby následují. A když přišel s dalším revolučním produktem jako je iPad, následují ho znovu. Apple se díky iPhonu vyšvihl na vrchol, nezbývá než mu popřát, aby se na něm i bez Steva Jobse udržel a přinesl světu mnoho dalších revolučních produktů.