Irský, finský, olomoucký, francouzský. Ale pokaždé punč

Kolik lidí, tolik chutí. V boudách v centru Olomouce se servíruje moře punče v mnoha variantách.

Patnáct stánků s punčem nabízí Olomoučanům i turistům v centru města pochutinu, která se na Hané stala symbolem Vánoc. I když je stánků oproti loňsku méně než polovina, zájem o teplý nápoj převážně vinného charakteru neupadá. Redaktoři Sedmičky sbírali názory zákazníků, postřehy prodavačů a sledovali, jak prodej punče na Horním a Dolním náměstí vypadá.

„Opilé ovoce“ frčí

„Francouzský punč s pomerančem, to je klasika, toho prodám nejvíc,“ tvrdí Ema Čechtická ze stánku s nápisem Francouzský punč a plní další kelímek. Ovoce v punči si podle jejích zkušeností oblíbilo hodně lidí. Vyžadují ho a sami si diktují, jaké chtějí. „Když mají zájem místo pomeranče třeba o ananas nebo jahodu, vyhovím jim,“ říká s úsměvem Čechtická.
Ta svým přístupem k zákazníkovi výrazně převyšuje obsluhu v nedalekém stánku s Olomouckým punčem. „Jsme sice krnovská firma, ale punč si necháváme vařit tady v Olomouci, proto ten název,“ odpovídá úsečně po delším naléhání neochotná prodavačka.
Jediné, co má tento stánek společného s konkurencí odvedle, je uleptaná lžička obalená krupicovým cukrem. Takový nešvar se koneckonců opakuje i ve více než polovině ostatních stánků na obou náměstích.

Francouzský punč nabízí hned několik stánků se žlutou plachtou s nabídkou. Úplně jiný a přesto stále francouzský punč má v nabídce Radomír Skovránek. Byl prvním, kdo před dvanácti lety začal punč v Olomouci prodávat. Inspiroval se ve Štrasburku, proto mu říká francouzský. „Myslím, že jsme ho vyladili do úplné dokonalosti,“ tvrdí Skovránek pyšně. V jedné věci je jeho stánek jasná jednička – personál servíruje nápoj nejoriginálněji, v baretech a za doprovodu francouzských šansonů.

Nefrancouzské variace

Další „smyšlenou“ variantou punče je finský. „Vím, že je to vymyšlený název, vždyť ve Finsku se ani nesmí pít,“ přitakává prodávající Jana Červenková. S manželem jej tak nazvali proto, aby se odlišili, a také proto, že do vína přidávají finskou vodku. Ale také rum, pět druhů ovoce a navrch nastrouhané mandle. To vše za pětatřicet korun, což je o deset více, než všude jinde. „Přesto si lidé za naši kvalitu rádi připlatí,“ tvrdí Červenková.

Kdo se projde po náměstích, narazí i na stánky s Wiener punschem. Rakousky vyhlížející konkurenci si dělá stejná firma, jaká prodává francouzský punč. Chuťový rozdíl zajišťuje lesní směs místo klasického punčového ovoce, absinth nebo amarantový likér.
V některých stáncích si natolik váží svých receptur, že je nemíní prozradit. „Víno vozíme přímo od vinaře, ale hlavní finta je v koření,“ naznačuje Kateřina Meiznerová. Její punč má prostý název – Vánoční. Chutí v sobě ale ukrývá hned několik. Ovoce si tady každý může vybrat sám. „Mně to je jedno, něco mi tam dejte,“ prohlásí při objednávce zákazník Jiří Zavadil a začne usrkávat z kelímku. „Ovoce pro mě není to hlavní,“ vysvětluje vzápětí. Jak ale potvrzují prodejci z jiných stánků, je spíše v menšině. Ovoce do punčů prostě frčí.

Další „tajnůstkářkou“ je Marcela Chakirová, která prodává ve stánku s irským punčem. I ona si chrání svou recepturu. Základní ingredienci teplého nápoje ale neutají: panák whisky dává jeho chuti pořádný říz. A zdvojnásobuje jeho cenu.
Nepřeberné množství chutí a příchutí, úsměvů i chladných pohledů mezi všemi olomouckými punči má pro redaktory Sedmičky jasného vítěze – Lions punč. Jeho základní verze stojí stejně jako všude pětadvacet korun, přívlastek „turbo“ a vyšší cenu dostane ve chvíli, kdy se v něm ocitne velký rum. „Nejčastěji do něj lidé chtějí jahodu,“ říká prodavačka Jana Kozlovská. Balený cukr je u ní samozřejmostí, jako jediná přitom nalévá punč do bílých termokelímků. „Je to jediný stánek s výjimkou, ostatní musí používat kelímky s olomouckým vánočním motivem,“ vysvětluje pořadatel trhů Pavel Spálený.

Lions punč v hodnocení Sedmičky vítězí i proto, že část výtěžku z jeho prodeje putuje na charitu. „Loni to bylo skoro devadesát tisíc korun, které získala škola pro sluchově postižené či onko klub Slunečnice,“ říká Miroslav Němec z Lions Clubu.

Pro děti i monarchisty

Pro děti i řidiče nabízejí ve většině stánků nealkoholický punč. Jen jeden stánek u vchodu do radnice má opačnou strategii. „Děláme hlavně dětský punč z čaje a šťáv. Jako variantu máme pro rodiče i klasický punč, ale toho se prodá tak třikrát méně,“ podotýká prodávající Květa Kundrtová.
Punč letos hojně nabízejí prodejci i mimo náměstí. V průjezdech, ve vinotékách nebo v Masných krámech. Tam se uvelebil i stánek Staré dobré monarchie. Jakub Pešata vaří Radeckého punč, Sissi nebo Franze Josefa z vína, pro které jezdí do Dolního Rakouska. „Loni jsme mrzli na náměstí, letos tady máme my i zákazníci větší komfort,“ vysvětluje Pešata, proč stejně jako jiní loňští prodejci změnil adresu.