ISA Consult dostane za dva roky práce 55 milionů korun
Karviná
Privatizace městských bytů v Karviné je v polovině. Převedeno do družstev či osobního vlastnictví má být pět a půl tisíce bytů do konce roku 2010.
Město si na privatizaci najalo profesionály. V loňském roce se uskutečnilo výběrové řízení na firmu, která privatizaci zajistí. Vyhrála ji společnost ISA CONSULT s.r.o. a to dokonce dvakrát. „Poprvé to bylo již před třemi lety. V roce 2006 však nebyla politická vůle jít do tak velké privatizace a tak se výběrové řízení zrušilo a s ISA CONSULT nebyla podepsána smlouva,“ vysvětluje průběh výběrového řízení mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová. Vloni byla ISA CONSULT s.r.o. nakonec jediným účastníkem výběrového řízení. Nabídka výběrového řízení byla vyvěšena na úřední desce Evropské unie i České republiky. „Bylo to velké výběrové řízení s jasnými podmínkami i odměnou za realizovanou práci. Přihlásila se jen ISA CONSULT . Přesto komise rozhodla, že splňuje podmínky a má výborné reference z předchozích zakázek v Česku,“ dodala mluvčí města. S ISA CONSULT tak byla podepsána standardní obchodní smlouva.
Ve smlouvě mimo jiné stojí, že ISA CONSULT získá za dvouletou práci téměř 55 milionů korun. „ISA CONSULT má stanovenou odměnu šest a půl procenta z výnosu, což může být ve finále okolo 55 milionů korun. Svou práci musí dokončit do konce roku 2010, jinak odměnu nedostane,“ vysvětlila Swiderová. Některým obyvatelům se však tato částka zdá nadhodnocená a příliš vysoká. „Ta částka se mi nezdá. Myslím si, že kdyby si město najalo právníka a zaměstnalo i třeba jen na pouhé dva roky deset lidí, kteří by byty převáděli, tak by to stálo méně. Je to rozhazování našich peněz,“ prohlásil jeden z nájemníků Martin Rusek.
Zastupitelé se však hájí tím, že chtějí privatizaci stihnout v co nejkratším čase, aby nájemníci mohli bydlet ve svém co nejdříve. „Za posledních deset let se městu podařilo vlastními silami zprivatizovat jen tři tisíce bytů. Teď jde o velký počet bytů za dva roky, proto jsme taky zvolili profesionální firmu, která to umí a má zkušenosti. Byť není levná,“ připouští Swiderová.
Zajímalo nás, kolik by si za stejnou práci vzala například realitní kancelář. „Je běžné, že realitní společnosti si účtují u jednotlivých případů plus, mínus pět procent z prodejní ceny. Ovšem u prodejů nemovitostí nad tři miliony korun je cena smluvní. Takže při obchodu za pět milionů korun je třeba provize do jednoho sta tisíc korun,“ uvedla vedoucí Realitní kanceláře Elefant Miroslava Klímová. Pokud se však jedná třeba o prodej dvaceti bytů v jednom bloku, tak jsou podle makléřky ceny úplně jinde. V ceně je započítána reklama a navíc si realitní kancelář musí najít sama kupce, což je na celém obchodě nejtěžší. „Když tedy shrneme náklady na práci při objemu pěti a půl tisíce bytů, musíme se dostat na částku do dvaceti dvou milionů korun. Pokud tuto částku navýšíme o práci zaměstnanců a pronájmy prostor, kde se případy realizují a hodně to nadženeme, musí se luxusně zaplacená společnost vlézt do třiceti milionů korun. Takže šedesát milionů korun je příliš vysoká a nepřiměřená cena,“ tvrdí Miroslava Klímová.
Privatizace městských bytů probíhá i v okolních městech. Například v Moravské Ostravě a Přívoze. Tady se úředníkům podařilo během dvanácti let převést do osobního vlastnictví celkem 7 765 bytů. „Prodej obecních bytů jsme si zajišťovali vlastními silami. Práci s tím spojenou vykonávali pracovníci oddělení privatizace domovního a bytového fondu. Pomáhali jim i pracovníci jiných odborů,“ vysvětlila vedoucí odboru kanceláře starosty Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Ludmila Kandrnková. Převody bytů v tomto městském obvodě tedy stály platy pracovníků oddělení privatizace.