Jágr, Bican, Bismarck. Jejich tváře zdobí víno

Zajímavá etiketa na lahvi je dobrým tahem, jak přesvědčit zákazníka ke koupi. Na jihomoravských vinětách lidé najdou sportovce nebo politiky.

Přestože legendární fotbalista Josef Bican v roce 2001 navždy opustil fotbalová hřiště i své blízké, sklenku „jeho“ vína může ochutnat prakticky každý. I devět let po té, co zemřel. Bicanovu fotografii totiž lidé najdou na etiketách vína.

Vinařské společnosti na Břeclavsku vědí, že nezanedbatelnou roli při prodeji vína hraje i vizuální podoba lahve. A tak nové netradiční viněty, podobné jako ta s Bicanem, pomáhají nejen víno prodat, ale propagují i vinařství, odkud pocházejí.

„Reklama dělá hodně. Když přišel do kin film Šifra mistra Leonarda, okamžitě se stalo nesmírně populárním templářské víno,“ popisuje mánii kolem amerického filmového hitu Antonín Šťastný z Vinných sklepů Valtice.

Právě jihomoravská firma přišla před časem s vínem, na němž je vyobrazena podobizna Bicana. „Ale nezůstalo jen u něj. Teď máme speciální řadu vín s etiketami Johannese Spergera,“ chválí se novou vinětou s hudebním skladatelem a kontrabasistou Šťastný.

Sperger se narodil v roce 1750 ve Valticích. Studoval ve Vídni a napsal více než čtyřiačtyřicet symfonií a instrumentálních koncertů. Vinné sklepy tak vsadily na patriotismus místních obyvatel. A chybu určitě neudělaly. Víno se prodává velmi dobře.

„Je o to enormní zájem. Je to až s podivem, protože jsme tyto etikety nikde nepropagovali. Navíc víno prodáváme jen v našich a spřátelených obchodech,“ diví se Šťastný. Důležitost etikety si uvědomují i menší vinaři a prodejci vína. Milan Strýc z Vrbice na tom z části postavil svůj byznys. Jeho sklípek navštěvují špičky českého hokeje. Viněty si dokonce hráči sami navrhují.

Hokejové víno

Strýc, jinak velký fanoušek hokeje, už čtvrtým rokem lepí na své lahve s vínem etikety JágrTeamu. „Na nejnovější etiketě je Jágrova ruka s hokejkou, číslo šedesát osm, rukavice a nový znak JágrTeamu,“ popisuje Strýc vinětu. Ví, že zanedlouho může být díky mistrovství světa po etiketách s hokejovou tematikou velká poptávka. „Plánuji, že nějaké uděláme. Ale taky záleží, jak se naší reprezentaci na mistrovství světa povede. Kdyby došla do finále, bylo by to výborné,“ vyzrazuje svou obchodní taktiku.

Ne vždy na netradiční etiketu zákazníci slyší. Pro lidi, kteří se ve víně orientují, je většinou viněta to poslední, co je zajímá.

„Ale je bez debat, že krásná láhev je vábničkou pro ty, kteří se nemohou rozhodnout nebo se moc nevyznají. A těch je přece jen většina,“ upozorňuje Pavel Krška z Národního vinařského centra, že marketing by vinařství neměla podceňovat. To potvrzuje také například Lenka Charvátová z Břeclavi. „Většinou kupuji víno od osvědčeného vinaře do plastové lahve. Ale když jdu náhodou do obchodu, tak se dívám i na design lahve a etiketu,“ tvrdí Charvátová. Ne všem se podařilo na netradičních etiketách „vydělat“. Vinium Velké Pavlovice má s etiketou, kterou připravilo k velké sportovní události, špatné zkušenosti. Viněty pro olympijské hry v Turíně moc nezaujaly, a tak chce být v budoucnu vinařská společnost obezřetnější.

„Tenkrát jsme udělali chybu. Ale přisuzuji to tomu, že jsme nepřipravili žádnou kampaň. Pokud takové etikety někdy ještě použijeme, musíme se pokusit o nějakou mediální podporu,“ říká marketingový ředitel Vinia Tomáš Klumpar.

Mafiáni

Ani v zahraničí nejsou etikety s nezvyklými tématy ničím výjimečným. Vinařská velmoc jako Francie si sice potrpí na konzervativnější pojetí vinět, ve většině evropských zemí se však najdou i ty méně tradiční.

V sousedním Rakousku se například prodává víno s etiketou německého politika Otto von Bismarcka. Se zvláštním designem přicházejí i producenti vín v Austrálii, která se proslavila červeným shirazem. Tam jsou na trhu i lahve s poněkud úsměvnými etiketami. Vína Mr. Noir a Miss Grigio oko zákazníka hned upoutají – na vinětách jsou vyobrazeni mafiáni s kufrem plným révy. Nálepka vlastně vystihuje kvalitu produktu: jedná se totiž o levná vína, která jsou směsí několika odrůd z nejrůznějších koutů země.

Odvážná etiketa je ale vždy sázkou do loterie. Nikdy není jisté, jestli ji zákazníci přijmou.

„Dobré je, když si vinětu vyberou konzumenti. My jsme třeba udělali anketu, abychom zjistili, jakou mají představu,“ dodává Šťastný z Vinných sklepů Valtice.

Zajímá vás při koupi vína podoba etikety? Pište na redakcebreclav@mf.cz