Jak NBA a další sporty ovládl internet věcí a big data

Vítejte ve světě, kde se monitoruje vše, co aktuálně monitorovat lze.

Vítejte ve světě, kde se monitoruje vše, co aktuálně monitorovat lze. Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz z Kalifornie: Americká basketbalová liga NBA toho má s informačními a dalšími moderními technologiemi společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. A není to jenom o tom, že spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen vlastní tým Portland Trail Blazers a že si Steve Ballmer po odchodu z téže firmy pořídil Los Angeles Clippers. NBA je v podstatě celá o technologiích, velkých datech, sítích a aplikacích.

Když se ve velkých českých stadionech sejde na sportovní zápas či jinou kulturní akci větší množství lidí, okolní mobilní buňky se většinou tak zahltí, že neodešlete ani twít či selfie na Facebook. Provozovatelé stadionů to příliš neřeší. Ve Spojených státech by to ovšem byl velký problém. Země, kde mají neuvěřitelný čuch na to, co může vydělat peníze, umí využít každé drobnosti ke svému prospěchu.

„S našimi fanoušky nyní můžeme být pořád, od probuzení do usnutí,“ vypráví v kalifornském stadionu Oracle Arena Chip Bowers, který působí jako marketingový ředitel tamního basketbalového týmu Golden State Warriors. Bojovníci prožívají velice vyvedenou sezónu a už nějakou dobu se těší silnému zájmu fanoušků, kteří si kupují permanentky a dojíždí prakticky na každý domácí zápas.

Známe svého fanouška, iBeacon jako pomocník

„Ještě před nedávnem byste si na stadion mobilní telefon nebrali. Teď to naopak očekáváme,“ pokračuje Bowers. „Pro nás cesta fanouška na stadion začíná už u něho doma.“ Warriors, stejně jako ostatní týmy hrající NBA, nabízí ke stažení mobilní aplikaci. V ní je možné najít vše, co takový fanoušek očekává – rozpisy zápasů, videa, fotogalerie, statistiky a další podobné věci. Tyhle aplikace se ale postupně mění na mnohem silnější nástroj.

Když Bowers mluví o to, že cesta na stadion začíná už doma, má na mysli kompletní servis pro fanoušky. Člověk, který míří na stadion na zápas, se okamžitě může podívat, jak vypadá dopravní situace a jaké je a bude počasí a podle toho vybrat cestu. Jakmile se přiblíží ke stadionu, aplikace mu automaticky vyhledá parkovací místo a navede ho k němu.

Chystáte se na zápas? Systém NBA vám poradí s dopravou a parkováním.Chystáte se na zápas? Systém NBA vám poradí s dopravou a parkováním. | Jan Sedlak

Warriors a další týmy své fanoušky znají. Masivní CRM a obdobné IT systémy na pozadí o nich mají data. Takže jakmile vstoupíte na stadion a máte nainstalovanou mobilní aplikaci, všimne si vás vysílač postavený na technologii iBeacon. Tyto majáčky jsou rozesety u každého vchodu a na dalších místech. Jakmile vás iBeacon a systémy za ním rozeznají, je možné připravit personifikované nabídky.

Návštěvníkům zápasu tedy může vyskočit třeba nabídka na zakoupení lepšího místa blíže u palubovky. Stačí jednou klepnout prstem, provede se transakce a aplikace vás k místu opět nasměřuje. Vyskakují samozřejmě i další nabídky – majitel permanentky získá slevy na občerstvení, další fanoušci zase nabídku zboží tamního fanouškovského obchodu, stadion může upozornit na tamní koncerty a tak dále.

„Je to o tom porozumět tomu, co díky iBeaconům a datům vidíme, co ty informace znamenají a co fanoušci chtějí,“ říká Chip Bowers. Američtí šéfové samozřejmě vždy mluví především o tom, že chtějí lepší servis pro fanoušky. Ano, chtějí, ale ne zadarmo – podobné hrátky s technologiemi umí vydělat peníze. Warriors například iBeacon testují v pilotním provozu, už teď ale údajně registrují výrazný nárůst peněz utracených přímo na stadionu.

Záznamy v reálném čase

Na amerických sportovních stadionech se pouze výjimečně může stát, že by okolní bezdrátové sítě byly ucpány tak, aby nešel poslat ani e-mail nebo twít. Naopak, majitelé stadionů a klubů úzce spolupracují s mobilními operátory a kapacity mají zajištěné dostatečně. Stejně tak je možné se na stadionu v podstatě kdekoliv zdarma připojit k Wi-Fi síti. Vysílačů jsou zde stovky a kapacita opět velká.

Tyhle malé iBeacony jsou všude po stadionu a dokáží vydělat pěkné peníze.Tyhle malé iBeacony jsou všude po stadionu a dokáží vydělat pěkné peníze. | Jan Sedlak

Proč chtít, aby tisíce fanoušků během hry koukali do chytrých telefonů a tabletů? Třeba proto, že i jedna odeslaná fotka na sociální sítě pro daný tým znamená propagaci. To je ale pouze jedna malá část. Osobní digitální zařízení diváků jsou nyní prodlouženou rukou a v podstatě mohou nahrazovat tradiční informační „kostku“ nad hrací plochou.

„Za jeden zápas se u nás přes Wi-Fi přenesou asi tři terabajty dat,“ počítá Bowers. Fanoušci totiž během hry mohou v reálném čase sledovat kde co. Když si chtějí z různých úhlů vychutnat poslední smeč tak, jak to divákům doma servíruje televize, prostě si spustí aplikaci a mohou se dívat, jak dlouho potřebují.

Stejné je to se statistikami. Američané milují podrobné sportovní statistiky a v tamních sportech se měří snad vše. Tady vstupuje do hry rostoucí fenomén internetu věcí. Například u amerického fotbalu už nějakou dobu hráčům běžně nad hlavou létají droni s kamerami, celá oblast se ale posouvá ještě dále. Internet věcí mimo jiné znamená miniaturní čidla, kamery a senzory, které jednoho dne budou snad i ve sprchách hráčů.

Senzory, internet věcí a velká data

Senzory umí podrobně monitorovat celý zápas, pohyby hráčů a míče a prakticky okamžitě z toho zaznamenávat a skládat statistiky. Diváci pak ve své aplikaci okamžitě mohou sledovat, jak se jejich oblíbenému hráči daří s doskoky, bráněním, smečováním a podobně. Vše je možné porovnávat a dávat do souvislostí. Výkony hráčů jsou monitorovány i při trénincích. Spolu s tím se proto zvyšuje i tlak na to, aby data byla více chráněna.

Začal nějak málo skákat. Sportovní zápasy jsou monitorovány a statistiky o hráčích se generují v reálném čase. Zápas Golden State Warriors proti Houston Rockets v Oracle Arena.Začal nějak málo skákat. Sportovní zápasy jsou monitorovány a statistiky o hráčích se generují v reálném čase. Zápas Golden State Warriors proti Houston Rockets v Oracle Arena. | Jan Sedlak

„Internet věcí nám umožňuje sbírat o hráčích a hře úplně nová data, ke kterým jsme dříve neměli přístup, a vše to okamžitě zveřejňovat. Fanoušci to milují,“ říká v rozhovoru šéf IT celé NBA Michael Gliedman. „A v budoucnu budeme moci jít ještě mnohem dál. Představte si, že do obývacích pokojů vstoupí věci jako virtuální a rozšířená realita (brýle Oculus VR a podobně). Fanoušci budou moci být okamžitě na stadionu a přímo mezi hráči.“

Co to znamená? Třeba malá kamerka v ikonické čelence LeBrona Jamese, která vám jeho pohled z první osoby přenese přímo na gauč. Zde se teoreticky rýsuje prostor také pro větší propojení s videohrami a podobně.

Zápasy NBA na stadionech sledují tisíce lidí, často i miliony v televizi, roste ale i počet těch, kteří si předplácí streamování přes internet. Podle Gliedmana už se na každé utkání takto dívají statisíce lidí. To je obrovský nápor na infrastrukturu a přenášená data. „Z jednoho zápasu ze stadionu zpracováváme více než 15 terabajtů dat – videa, re-playe a podobně,“ dodává Gliedman.

Má váš klub svého šéfa IT?

V amerických profesionálních soutěží je běžné, že kluby a ligy mají své CIO, tedy ředitele informačních technologií. Stejně jako ve firmách i oni patří do nejužšího vedení a jejich úkolem je podpořit obchodní nápady. „Ve světě pozice CIO ve sportovních klubech tak častá není, ale mění se to. Aktuálně už máme mezi zákazníky více než 200 týmů a jejich počet kvartál od kvartálu narůstá,“ počítá viceprezident společnosti Cisco Chuck Robbins.

Ovládejte svůj stadion přes jednu správcovskou aplikaci. Cisco Connected Stadium.Ovládejte svůj stadion přes jednu správcovskou aplikaci. Cisco Connected Stadium. | Jan Sedlak

Právě Cisco je společností, která se v zajištění mnoha částí zmiňovaného technologického zázemí velice angažuje. „Před pár lety to pro nás byla šance vytvořit zcela nový trh, který v podstatě neexistoval,“ říká Robbins. Dnes už Cisco samozřejmě má několik konkurentů, stále je ale v této oblasti jednoznačně největší. Firma má na sportovní záležitosti vybudovanou samostatnou divizi s příjemně narůstajícími tržbami.

Míří to i do Evropy

„Největší zásah samozřejmě máme ve Spojených státech, ale postupně se nám daří jít také do dalších zemí a k více sportům. Mezi naše zákazníky patří třeba Real Madrid a další velké fotbalové evropské kluby,“ dodává Robbins. Velikou příležitostí se zdá být třeba Indie a tamní fenomén v podobě kriketu. Cisco těmto klientům dodává nejenom hotovou platformu Connected Stadium, ale také Wi-Fi technologie, sítě, servery, služby a další potřebné součásti.

Nic z toho samozřejmě není „plug and play“ či připravená sada pro rozbalení a okamžité zprovoznění. Systémy se skládají individuálně specifickým potřebám stadionů a klubů, vše se napojuje na CRM a další IT systémy a tak dále.

Jednou si třeba budete moci na vaší virtuální realitě přepínat pohledy mezi hráči.Jednou si třeba budete moci na vaší virtuální realitě přepínat pohledy mezi hráči. | Jan Sedlak

Velkým dodavatelem je také izraelský podnik SportVU. Jeho systém několika kamer monitoruje každého hráče a během zápasů vytvoří více než čtyři miliony záznamů dat. Analytika na pozadí tak zvládne v podstatě předvídat budoucnost. Například je možné zjistit pravděpodobnost, který hráč dříve hodí trojku. SportVU už se nějakou dobu používá také u evropského fotbalu, NBA jde ale mnohem dále.

Z klubů se vzhledem k datům stávají takoví další malí „facebookové“ a „googlové“. Budou toho o vás vědět hodně a budou na tom chtít vydělat. Stejně jako na hráčích.