Jaká bude Olomouc? S nábřežím a bulváry

Třída Kosmonautů jako moderní bulvár nebo promenáda u řeky jako místo k odpočinku. Tak bude vypadat „nová“ Olomouc.

Olomoučané by si za několik let mohli připadat jako v moderním evropském městě. Projdou se po nábřeží kolem řeky Moravy, pak posedí v kavárně moderního bulváru na třídě Kosmonautů.

Přestože se to zdá nereálné, přesně tyto změny plánuje vedení města. Architekti už vytvořili plán, podle kterého se během příštích desetiletí město změní k nepoznání. Odborníci v něm například počítají se vznikem nových zón k bydlení. Lidé tu ale nebudou pouze přespávat. O jejich pohodlí se postarají obchody a další centra s nejrůznější nabídkou služeb - od kadeřnictví až po školky.

Podobná soběstačná zóna by měla vzniknout i na nových sídlištích jako Pražská-východ nebo v příměstských částech Topolany či Nedvězí.

Do života Olomoučanů by se také v dohledné době měla zapojit řeka Morava, kolem které vzniknou odpočinkové promenády a kavárny. Zásadní změny se dotknou i dopravy.

Do rozhodování o tom, jak bude Olomouc za několik let vypadat, se tentokrát kromě odborníků zapojili obyvatelé města. Do konce července mohli na radnici posílat své připomínky a námitky. „Zájem byl opravdu velký, připomínek přišly stovky. Ještě je musíme pročíst,“ uvedl Radek Dosoudil z odboru koncepce a rozvoje.

Z připomínek vyplývá, že se lidem všechny změny nelíbí. Protesty se ozývají například z Lazců, kde má vést nová silnice. „Nechceme dýchat smrad z výfuků a poslouchat od rána do noci hluk,“ zlobí se například Věra Nováková.

Výhrady mají i architekti. Například k výškovým budovám nebo stavbám na hodnotné půdě. „Na té se zastaví až stovky hektarů,“ uvedl architekt Stašek Žerava. Jestli nakonec všechny plány vyjdou, zatím není jisté. Dokument bude hotový až příští rok, kdy vedení města zapracuje všechny připomínky odborníků i lidí.

Jaká bude Olomouc? S nábřežím, moderními bulváry a parky

Řada míst ve městě se v příštích letech změní. Některé plány jsou zatím na papíře, další už mají konkrétní podobu. Sedmička vybrala z plánů města sedm míst, která získají v Olomouci novou podobu.

1. Nová nábřeží

Řeky se stanou součástí života lidí ve městě. Koryto Moravy v centru Olomouce nebudou lemovat jen kamenné zdi, místo nich budou podél proudu plochy, které poslouží jako odpočinkové nebo vycházkové zóny. „Olomouc má krásnou řeku a téměř ji ve svém městském životě nevyužívá,“ myslí si architekt Jakub Kynčl, který návrh novéhu územního plánu vytvořil. Městská či kamenná nábřeží s kavárnami a promenádou mají vzniknout například v úseku od Bristolu po Velkomoravskou ulici, na Bystřici nebo na Mlýnském potoce v okolí bývalých závodů Milo. Další místa u řek by měla sloužit k procházkám, koupání nebo výletům na kolech. Chystané úpravy koryta Moravy v centru souvisí i s protipovodňovými opatřeními, novou podobu dostanou také dva mosty, u Bristolu a na Masarykově třídě.

2. Třída Kosmonautů

Ulice by se měla změnit na moderní bulvár. Třída s paneláky a prázdným prostorem po bývalých kasárnách má zatím k městskému korzu daleko. Místo mají zaplnit domy s obchody, zeleň, chodci i cyklisté. „Chceme dokončit rozšíření centra směrem k vlakovému nádraží, které začalo v první třetině minulého století,“ přibližuje záměr Kynčl.
Pokud se podaří dostavět všechny obchvaty města, druhou důležitou třídou by se mohl stát i nyní frekventovaný průtah městem v ulicích Tovární, Velkomoravská, Albertova, Foerstrova a Pražská.

3. Autobusové nádraží

V budoucnu by se mohlo přestěhovat ze Sladkovského ulice k železničnímu podchodu v Hodolanech u vlakového nádraží. Vznikl by plnohodnotný terminál s komfrotním přestupem cestujících mezi vlaky, autobusy, tramvajemi a individuální dopravou. Stěhovat se má také vozovna dopravního podniku z centra v Sokolské ulici do Holice u železniční trati na Přerov.

Nové tramvajové tratě by mohly podle architektů vést do dalších městských částí, například z třídy Míru k Pražské ulici nebo k aquaparku. Zatím nejblíž k vytvoření má nová trasa na Nových Sadech. Město se snaží sehnat na stavbu za 520 milionů dotaci. Pokud uspěje, začne se stavět za dva roky. Kritici ale nechtějí, aby trať vedla přes rekreační zónu u Mlýnského potoka. „Lepší varianta je přes Rooseveltovu nebo Schweitzerovu ulici,“ uvedl Miroslav Kutal z Hnutí Duha.
Tramvaje by však mohly také jezdit z Řepčína k hlavnímu nádraží po stávající železniční trati, která vede na Náměšť na Hané. „Jedna z variant plánu počítá se změnou železniční trati na tramvajovou,“ doplnil Radek Dosoudil z olomouckého magistrátu.

5. Severní spoj

Nová silnice má propojit čtvrti Řepčín a Chválkovice a zároveň odlehčit přetíženým ulicím blízko centra. Proti se ale postavili lidé z Lazců, kteří podepisují petice. „Významně by se tím změnila podoba a klidný ráz této části města,“ tvrdí Marcela Karbulová. Podle Kynčla ale severní spoj město potřebuje. „Silnice na Lazcích je namalovaná už v současném územním plánu, tedy více než deset let. Nejde však v žádném případě o obchvat,“ dodal architekt.

6. Šantovka

V bývalém opuštěném areálu firmy Milo nedaleko historického jádra Olomouce vznikne nová čtvrť za téměř deset miliard s obchodní galerií, byty a administrativním centrem. Podle kritiků ale Olomouc nepotřebuje další nákupní centrum. Sdružení Za krásnou Olomouc vadí, že stavba zabere téměř celou plochu ostrova mezi řekou Moravou a jejím slepým ramenem.

7. Holický les

Nové místo pro rekreaci má vzniknout blízko ulice Šlechtitelů. V jedné části budou vodní plochy, další zaplní stromy. O nový les obyvatelé usilovali několik let. Konkrétní termín, kdy se začne nový areál budovat, ale zatím nepadl. Která plánovaná změna se vám líbí nejvíce?