Jakub Havrlant: Budoucnost Česka jsou nové technologie

Jakub Havrlant, Rockaway Capital

Jakub Havrlant, Rockaway Capital

Investiční skupina Rockaway Capital má za sebou více než rok fungování. V loňských dvanácti měsících tento tým kolem Jakuba Havrlanta investoval do dvaceti startupů. K dispozici má více než půl miliardy korun, E-Commerce Holding zainvestovaný Patrikem Tkáčem a Danielem Křetínským a rozšiřující se zahraniční zázemí. Rockaway budují prezenci zejména v Silicon Valley, kde se napojují na tamní velká jména typu Andreessen Horowitz.

Některé projekty Rockaway chtějí změnit svět. Třeba Bileto chce změnit to, jak lidé nakupují jízdenky a jak je prodejci nabízejí. Některé produkty mají „pouze“ lokální ambice, ovšem i tak nejsou malé. Fundlift by například rád naučil běžné Čechy investovat do byznysů všeho druhu. Havrlant věří v sílu technologií a budoucnosti této oblasti v Česku. „Neznám žádný jiný segment, o kterém by se dalo říct, že jednou tuhle zemi bude živit,“ říká v rozhovoru.

Na vašem novoročním večírku jste prohlásil, že věříte v budoucnost České republiky. To platí?

To samozřejmě platí, a to z několika pohledů. Dlouhodobě se v Česku cítím dobře a dlouhodobě se mi dobře pracuje s českými lidmi. Pořád v sobě máme chuť tvořit a máme talent a přemýšlíme nad věcmi z různých pohledů. A zároveň hodně cestuji, takže mám možnost srovnávat. Vidím, jak jednotlivé země z pohledu byznysu fungují, a myslím si, že u nás to není vůbec špatné. Pokud jde o technologickou oblast, které se věnuji, vidím, že Češi na to ze všech úhlů pohledu mají. Nicméně to, co Česku chybí dlouhodobě, je neschopnost sami sebe prosazovat. Věřím, že když se tento element přidá, bude to velmi zajímavá síla. My v Rockaway extrémně věříme, že jsme z Česka a Slovenska schopní budovat dlouhodobě zajímavé technologické firmy. Jenom zakladatelům musíme ukázat, jak dělat obchod, marketing a business development.

To je obecně vidět. Čeští technici často mají velice dobré projekty, po stránce obchodní a marketingové už je to ale občas horší.

Nejlépe motivují příklady. Pokud u nás vznikne více globálních firem, které uspějí, bude to motivovat další. A samozřejmě doufám, že za takovými firmami bude stát Rockaway, jako investor i jako partner. I z těchto důvodů chceme vytvořit most mezi Českem a Silicon Valley a to je důvod, proč do infrastruktury ve Státech tolik investujeme. Chceme mít možnosti, abychom lidem otevřeli oči. Jedním z našich cílů je české technologické firmy v určité fázi do Silicon Valley přesunout.

Jsou rozdíly mezi lidmi z Prahy či Brna a lidmi ze Silicon Valley?

Pokud se bavíme o technických oblastech, tak je to vyrovnané, Češi na Valley mají. Z pohledu obchodu a přidružených oblastí je to ale výrazně horší. Změnit to bude běh na dlouho trať, budou to roky.

To znamená, že podporované firmy chcete kompletně přesídlit?

Především ten obchod, marketing a business development. Musíme vytvořit větší a větší množství lidí, kteří se vyznají v technologickém byznysu a kteří budou vědět, jak to v Silicon Valley chodí, budou tam mít vazby a tak dále. Například vývoj, výzkum a další zázemí chceme v Česku nechávat.

Jakub Havrlant, Rockaway CapitalJakub Havrlant, Rockaway Capital

Máme potřebné podnikatelské vzory?

Česko má spoustu podnikatelů, kteří mají úspěch a vše si vydělali poctivě. Už tu vzniká jakýsi odkaz mladší generace. Měli jsme tak 25 let na to něco budovat, některé jiné země na to měly třikrát delší dobu. To je pak velký rozdíl. Teď půjdeme nahoru a já věřím, že technologie budou jedním z hlavních hnacích motorů, které tempo zrychlí. Pro země typu Česko, Slovensko nebo Izrael představují technologie velice zajímavou možnost k vystavění ekonomiky. Potřebujeme ale vyškolit generace lidí a to trvá dlouho. Stačí se podívat na Izrael, ten do této oblasti šlape už dlouho a nyní sklízí ovoce. Neznám žádný jiný segment, o kterém by se dalo říct, že jednou tuhle zemi bude živit.

Ne vše ale v technologiích uspěje.

Samozřejmě je to občas střelba naslepo, může ale přijít pěkný jackpot. Ale technologie jsou rozhodně něco, v co se dá věřit a v čem máme jako země obrovský potenciál. Pokud mi někdo řekne, že velkou část české ekonomiky postaví na automobilovém průmyslu, tak se ptám, jak toho chce dosáhnout? O to bojují Maďaři, Poláci, další východní země a Německo se toho také nebude chtít vzdát.

O zemích jako Finsko, Singapur, Izrael, Estonsko a některých dalších zemích se nyní začíná hodně mluvit, právě díky technologiím. Tam celou oblast hodně tlačí vlády. Potřebujete, aby se česká vláda také začala podobně angažovat?

Kdybych řekl, že nepotřebujeme, bylo by to hodně arogantní. Žijeme v nějakém prostředí a stát určuje jistá pravidla. A my minimálně některé věci potřebujeme usnadnit. Není nutné, aby stát někam lil peníze a tlačil věci ze své pozice, ale minimálně je třeba mentální a legislativní podpora. Pokud do školství, diplomacie a dalších oblastí technologie neproniknou, situace se nám komplikuje.

Existují nějaké náznaky, že by se to pohnulo?

Myslím si, že ano a že je ve státě spousta lidí, kteří tohle tlačí. Na druhou stranu jsou zde i lidé, kteří naopak jsou schopní celé snahy ubít. Tím pádem nás poškozují. Je důležité si uvědomit, že my státu pomáháme. Pracujeme s hodnotou, kterou jen netěžíme ze země, ale skutečně jí vytváříme. Takže minimálně dobré slovo by stačilo. Peníze nikdo nechce a stejně tak ani to, aby se celá politická garnitura začala točit pouze kolem technologií. Stejně tak by měla vzniknout dlouhodobá koncepce rozvoje celé oblasti. Slovensko třeba dělá mnohem víc než my a snaží se ukázat, že má a může mít ještě větší sílu.

Budete se nějakým způsobem zapojovat do lobbingu?

Lobbingové aktivity mít nebudeme, ale hodně věcí se účastníme. Podpořili jsme třeba ICT projekty CzechInvestu, intenzivně komunikujeme s v dalších věcech. Když je potřeba, zdroje a nemalé peníze do toho dáváme a do debaty se zapojujeme.

Jakub Havrlant, Rockaway CapitalJakub Havrlant, Rockaway Capital

Je problém i ve školství?

Problém je tvrdé slovo, ale samozřejmě je ve školství nutné začít. Musí tam vznikat podhoubí pro vytváření technologických startupů, podobně jako v Silicon Valley. Se studenty se musí propojovat lidé, kteří už něco dokázali. Musíme na školách v lidech vzbudit podnikatelský zájem a element zodpovědnosti. První iniciativy, kroužky a podobně už vznikají. Teď sice nemají tak velký dopad, další generace už ale budou lepší a lepší.

A Rockaway Capital myslí také v dlouhodobém měřítku?

Musíme samozřejmě myslet také na finance, dlouhodobé vize každopádně máme. Nejde nám o to rozhazovat jenom peníze, ale skutečně vytvářet hodnotu a celý systém. Proto máme dva pilíře: naše vlastní strategické projekty na klasický venture fond. E-Commerce Holding jako jeden ze zástupců toho prvního pilíře sdružuje firmy, které mohou být takzvaní „local winners“ a mají dlouhodobé možnosti fungování. A potom máme venture fond, kde se zaměřujeme na seed investice a na začínající projekty. Kombinace dvou pilířů nás finančně udržuje fit. Zároveň nám toto zaměření pomáhá. Jsme sami aktivně zapojení ve vlastních projektech, takže víme, co řeší firmy, do kterých jsme investovali a umíme jim kromě peněz přinést i hodnotu navíc.

Vaše současné portfolio firem je na tom finančně jak?

V případě rizikového kapitálu samozřejmě nelze očekávat, že by ty projekty hned začaly být v černých číslech. Naopak u nich počítáme s tím, že to bude i pár let trvat. V případě strategických velkých firem ale v zisku jsme.

Do E-Commerce Holdingu nedávno vstoupili Patrik Tkáč a Daniel Křetínský. Takto velké investory už začínají zajímat investice do technologií?

Je třeba rozlišovat vyloženě technologie a poté strategické projekty, které v rámci E-Commerce Holdingu děláme. To je firma, která bude mít obrat přes dvě miliardy, což už se dá vnímat. Naše strategická divize je pevně ekonomicky postavená.

U posledních startupů se vámi vložená částka pohybovala vždy okolo milionu dolarů. To je zhruba hladina, se kterou chcete v případě rizikového kapitálu operovat?

Našim cílem je vložit tolik peněz, aby to firmě pomohlo se dostat do dalšího kola investování (round A). Pak můžeme hledat dalšího partnera a případně vložit další peníze. Nemyslíme si, že když za námi přijde firma s požadavkem na malé peníze, že jde o dobrý obchod. Pokud bude mít málo na to, aby se dostala do další fáze, není to výhodné.

Vidíte v Česku nějaké projekty, které vypadají slibně a které vás zajímají?

Není to tak, že do všech půjdeme, ale jsou jich desítky. Díváme se také na Slovensko a Polsko.

Kolik chcete letos takových seed investic udělat?

Do tohoto typu projektů chceme ročně investovat nižší stovky milionů korun. To je takových deset projektů ročně.

Jakub HavrlantJakub Havrlant | Michael Tomes, E15

V Česku jsou poměrně hodně aktivní zahraniční fondy jako Intel Capital nebo Index Ventures. Kde se vedle nich pohybujete vy?

Tyto dva fondy jsou jedny z mála, které jsou aktivní také v Evropě. My budujeme kontakty s fondy ze Silicon Valley, protože drtivá většina z nich do Evropy prostě jen tak nepůjde.

Takže vy můžete být pro tyto fondy něco jako zprostředkovatel?

To není správná logika, i když by se to tak zjednodušeně také dalo říct. Pro ně je důležité vidět firmu ve správné fázi a s tím my pomáháme. Chceme připravit firmy tak, aby v dalších fázích byly kompetitivní a mohly uspět v globálním měřítku.

Nedávno v Silicon Valley otevřeli vlastní kanceláře. To má být jedna z částí onoho transferu českých firem do tamního prostředí?

Kanceláře nám především slouží k tomu, abychom ve Valley mohli mít nějakou vlastní přítomnost a mohli jsme být seriózními partnery.

Jak veliká je vaše síť partnerů, investorů a podobně v Silicon Valley?

To se těžko popisuje, jsme nicméně stále na začátku. Pořád do toho investujeme hodně energie. Začínáme nicméně získávat základní kontury, máme první partnery a lidi, kteří s námi spolupracují. Když někoho do Ameriky posíláme, už tam nejezdí jako turista, který vůbec neví, co se děje.

Podle jakého klíče do startupů investujete? Současné portfolio je dost různorodé.

Nejsme úzce zaměření. Obecně nicméně máme v rámci seed investic trochu strach z consumer produktů a více tíhneme k enterprise softwaru či cloudovým službám. Na druhou stranu naše projekty ze strategické divize jsou cílené přímo pro koncové uživatele.

Proč jste tedy investovali třeba do Socifi? Podobný platforem pro šíření reklamy přes Wi-Fi sítě je více.

Jedna věc je mít platformu, která něco umí, a druhá věc je pak mít škálovatelné robustní řešení, které je připraveno na to, aby se z ní stala velká globální firma. Wi-Fi segment je něco, co roste. Ať už na místech, kde jsou přetížené mobilní sítě a operátoři Wi-Fi využívají pro sdílení zátěže, tak v dalších oblastech. Ve Wi-Fi oblasti se na softwarové úrovní dlouho neinovovalo. Je tady pár firem typu Boingo, ty ale vznikly v éře před několika lety, dnes jsou to mološi, a dnes se trh chová úplně jinak. Doba pro investici do Socifi je správná a z hlediska aktuálního vývoje jejich byznysu je to vidět.

Ted společně s Roklenem spouštíte crowdfundingovou službu Fundlift. Proč? Je v Česku málo chytrých peněz a příležitostí lidí se podílet na investování?

Myslím, že v Čechách je hodně peněz, někdy i těch chytrých, ale chybí jim nějaká standardizace. U nás není příliš rozvinutá oblast rizikového kapitálu, takže si dost startupů bere peníze od dobrých lidí, ale ve struktuře, která není vhodná. To je pak problém pro všechny. Když investor pro firmu udělá špatnou strukturu, uškodí i sobě. Když jiní investoři do takové firmy nepůjdou jenom kvůli tomu, že jí dal špatnou strukturu, nedá jí šanci rozvinout. Od Fundliftu si slibujeme to, že by to mohla být taková zdejší platforma, která nastaví základní standardy. Budou to standardy, které zvedají šanci na úspěch jak pro investory, tak pro projekty samotné. Zároveň to dá firmám šanci vyniknout a ukázat se. Startupy dnes mohou poslat maily investorům, o kterých ví, ale neexistuje nic, kde by mohly být vidět a získat zpětnou vazbu. Je tady pár projektů, o kterých se běžně ví a píše, pak tu ale jsou další stovky věcí, které se na světlo nedostanou. A mezi nimi mohou být i dobré projekty.

Jaká bude minimálně investice? Bude to vhodné i pro lidi, kteří nemají tolik peněz?

Budou to menší částky. Rozhodně to nebude tak, že by bylo nutné vložit alespoň milion korun. Je to o škálování. Když budete chtít založit třeba malý projekt, nebude o něj mít venture fond zájem. To ovšem neznamená, že by nemohl zaujmout někoho jiného, kterému nový nápad dá smysl a zapadne třeba do jeho portfolia. Není to o tom pouze vybudovat další Google, ale zlepšovat služby také na lokální úrovni. Fundlift bude i pro firmy, na které se třeba my vzhledem k velikosti dívat nemůžeme.

Fundlift se nebude zaměřovat pouze na technologie, je to tak?

Postupně se to bude rozšiřovat. Předpokládáme, že hodně do real estate nebo lokálních služeb. I do věcí, které široká veřejnost dokáže více pochopit a pak vidět výsledek.

Budete Fundlift prezentovat i jako alternativu k tradičním investicím, které Češi dělají, typicky třeba penzijnímu pojištění?

K tomu bude třeba obrovská edukace veřejnosti.

Budeme muset mít partnery, kteří půjdou vzorem a lidem to ukážou. Partnerů bude zapojených víc a věříme, že Fundlift dostane značnou pozornost. Je to takový náš interní startup, který si musíme odpracovat.

Takže do jednou i v Česku bude vypadat tak, jako třeba ve Státech, kde si i běžné lidé čtou ekonomické rubriky novin a hledají, kam investovat?

Je potřeba s tím pracovat opatrně, na druhou stranu by se to ale rozvinout mělo. Není to totiž jenom o tom, že investuje nějaké peníze a pak si polepší. Je to i možnost podpořit ekonomiku a sám sebe a generovat peníze z trhu. To pak akceleruje růst. Spousta menších investorů třeba může vložit peníze do nové progresivní restaurace ve své čtvrti. Uvidí pak výsledek, na něčem se budou podílet. Je to i spojení s komunitou a dlouhodobé zapojení. Tohle ve Státech funguje a mělo by i u nás.