Jan Sedlák: Apple kvůli streamování ztrácí pozici v prodeji hudby

iTunes, iPod

iTunes, iPod Zdroj: Apple

Apple podle dostupných informací plánuje do chystaného mobilního systému iOS 8 plně integrovat službu Shazam, která umožňuje rozpoznat a vyhledat hudbu hrající ve vašem okolí. Shazam zřejmě bude součástí hlasové asistentky Siri a Apple bude chtít, aby uživatelé díky tomu více nakupovali hudbu v obchodě iTunes. Potřebuje zvýšit prodeje.

Pro Apple začíná situace doposud nevídaná. Trh s digitální hudbou, který v podstatě vznikl s příchodem iPodu a iTunes, se totiž začíná zmenšovat. Samozřejmě ne nijak drasticky, ale přece zmenšovat. Poslední čísla v měření Nielsen SoundScan ukazují, že v roce 2013 poprvé klesl počet prodaných písniček digitální cestou – konkrétně o 5,7 procenta z dřívějších 1,34 miliardy kusů na 1,26 miliardy. Sekce iTunes sice v posledním kvartálu vydělal rekordních 2,4 miliardy dolarů, čísla Asymco ale ukazují, že podíl prodané hudby na tomto mixu padá.

Apple stále tomuto zmenšujícímu se trhu jasně dominuje, podle měření NPD mu patří zhruba 63 procent, zatímco druhý Amazon má „pouze“ 22 procent. S konkurencí v této oblasti se Cupertino dokázalo poměrně jednoduše vypořádat. Má tradici, jméno a dostatečně velkou penetraci iPodů, iPadů a iPhonů. Do hry ale přichází nová oblast, kde už to tak jednoduché není.

Nevýnosný problém jménem streamování

Prodeji digitální hudby totiž škodí nově nastupující fenomén jejího streamování. Tento prostor začaly ovládat mladé projekty jako Spotify, Deezer, Pandora či třeba podobná služba v rámci Google Play. I když podle studie NPD (ale rok staré) například chce stále asi 40 procent Američanů hudbu vlastnit, ostatním je to jedno. A s tím, jak je stále běžnější poslouchat hudbu zdarma, okamžitě a případně s reklamou, se situace dále rychle mění.

Služby jako Deezer či Spotify se nečekaně rychle dostaly i do Česka.Služby jako Deezer či Spotify se nečekaně rychle dostaly i do Česka.

Apple dlouhodobě dotazy na „škodlivost“ streamování hudby odráží a navenek působí sebejistě, už ale začal s kroky, které jasně dokazují, že problematiku bere vážně. Minulý rok představil vlastní alternativu služby Pandora nazvanou iTunes Radio. A nyní začínají prosakovat informace, že se zástupci Applu snaží s nahrávacími společnostmi vyjednat exkluzivní hudební práva právě pro „oldschool“ iTunes a odříznout tak Spotify a další.

Apple se dlouho nechtěl do streamování pouštět, prozatím se totiž nejeví jako extrémně výnosný byznys. Ostatně ani pro samotné vlastníky práv to není nic moc. Ti dnes od Applu z každé prodané skladby v hodnotě 99 centů získají podíl 75 centů. U streamování jsou počty dosti nejasné.

Ekvivalentem jednoho zaplacení a stažení písničky je v případě streamování s reklamou něco málo přes 250 přehrání.

Tak například MIDiA Consulting uvádí, že ekvivalentem jednoho zaplacení a stažení písníčky je u streamu zdarma placeného reklamou necelých 250 přehrání. U placeného jsou to pak jednotky přehrání. Podle některých studií a názorů se streaming nikdy nevyplatí a navíc představuje hrozbu v tom, že si lidé na hudbu zdarma zvyknou.

Popularita Spotify, Deezeru a dalších produktů ale rychle roste a trh se mění a Apple se bude muset měnit také. Produktu iTunes Radio už se poměrně začalo dařit a stala se třetím nejposlouchanějším streamovaným rádiem ve Spojených státech. Podle Edison Research má podíl osm procent, Pandora má 31 procent. I tak už to ale není jasné ovládnutí trhu jako v případě tradičního iTunes.

Také v Česku už jsou streamovací služby propagovány a například T-Mobile začlenil Deezer do svých tarifů. Za 129 korun měsíčně lze získat neomezený přístup k hudbě a možnost si jí stahovat pro poslech offline. Takto silní partneři mohou v expanzi streamingu hodně pomoci.