Japonci investují stovky milionů do nadzvukového letectví. Nejsou to vyhozené peníze, říká analytik
Japan Airlines investovaly deset milionů dolarů do amerického start-upu, který plánuje obnovu nadzvukové letecké dopravy. Spolu se čtveřicí dalších aerolinek projevily zájem o celkem 76 letadel nové generace, pokud je denverský Boom Supersonic uvede na trh. Investice zapadá do trendu, kdy se z úvah o nadzvukovém létání stávají konkrétní plány.
Bude-li Boom úspěšný, má provozovat letadla o kapacitě pro 45 až 55 pasažérů, která mají dosahovat rychlosti téměř dva a půl tisíce kilometrů za hodinu – tedy více než dvojnásobku rychlosti zvuku a obvyklé rychlosti, kterou se pohybují dopravní letadla na dálkových spojích. Čas, který stráví cestující na palubě například na trase Londýn – New York, by se tak smrsknul na tři a půl hodiny.
„Investice Japonských aerolinek je významnou podporou ze strany vysoce respektované společnosti,“ uvádí CNN. „Je to signál širšímu ekosystému, že je o projekt skutečný zájem,“ cituje Blaka Scholla, zakladatele start-upu.
Ten má dnes dostatek financí k uskutečnění prvního testovacího letu menšího letadla. Předpokládá se, že k němu dojde už během příštího roku.
Klíčovou podmínkou k možnému provozování „Concordu 2“ je dostatečně vysoká poptávka po rychlém létání. Právě kvůli slabému zájmu stran cestujících absolvoval původní Concord svou poslední cestu před čtrnácti lety. Zpáteční letenka stála v roce 2000 přibližně deset tisíc dolarů, Boom dnes hovoří o polovině této ceny.
„Klíčová je poptávka po rychlém přesunu po planetě. Obávám se, že v současnosti není tak velká, aby vyvážila vysoké náklady spojené s vývojem nadzvukových letadel,“ komentuje snahu aerolinek odborník na leteckou dopravu Petr Kováč z poradenské společnosti C-CorpFin.
„Vývoj prodražuje hlavně řešení technických problémů, které nelze předvídat. Zmíněná investice rozhodně nepředstavuje vyhozené peníze – i kdyby se projekt nezdařil, už jen práce na něm vede k získání nových poznatků při vývoji letadel,“ dodává Kováč.
Vedle Boom vyvíjejí nadzvuková letadla i americké společnosti Aerion, Spike Aerospace a NASA. Provoz letounů by měl být díky moderním technologiím tišší, ale především výrazně efektivnější.
Připomeňte si Concorde v naší galerii: