„Kačeny“ jezdí Brnem už přes 20 let

Tramvaje typu KT8D5 patří k nejvytíženějším v Brně. Cestující vozí už přes dvacet let, ale náhrada za ně není.

Téměř tři týdny se dva řidiči kvůli uzavřené Minské ulici v brněnských Žabovřeskách dělili o jednu tramvaj. Trasu Králova-Česká jel první řidič, na zpáteční cestě převzal řízení druhý a měl pauzu. Přesto se nedělili o jednu kabinu. Každý seděl na jednom konci tramvaje typu KT8D5, které řidiči říkají podle prvního písmene v označení „Kačena“. Souprava, kterou původně brněnský dopravní podnik ani koupit nechtěl, protože před více než dvaceti lety pro oboustranné řízení nebylo v Brně využití.

Teď je vedení městské firmy rádo, že jich má osmatřicet.„Tyto tramvaje jezdí denně, přestože ty první jsou už přes dvaadvacet let staré. Postupně je ale rekonstruujeme, čímž se jejich životnost zvyšuje o dalších deset let,“ řekl provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jiří Valníček. Po více než dvaadvaceti letech provozu je však tramvaj typu KT8D5 jedním z nejvytíženějších v Brně. Minimálně dvacet souprav jezdí denně na lince číslo 8 mezi dvěma největšími brněnskými sídlišti, Líšní a Starým Lískovcem.

Jiný typ tramvají nelze na „osmičku“ ani nasadit. V Líšni totiž vozy nekončí ve smyčce, ale na takzvané úvraťové koleji. To znamená, že se tam tramvaje neotáčejí. Řidič jen obrátí směr jízdy. Zamkne jednu kabinu a přejde do druhé. Vytáhne sběrač elektřiny a může jet. Zabere to nějaký čas, proto při výluce v Minské ulici museli jezdit ve voze řidiči dva, aby tramvaj neblokovala dopravu.

Tříčlánkové „Kačeny“ stojí ve vozovně jen pár hodin. „Přijedou před půlnocí a ve čtyři ráno zase vyjíždějí. Kolikrát je nemůžeme ani pořádně prohlédnout. Když je ale jednou za čas otevřeme a podíváme se na rozvody elektřiny, je to katastrofa. Kontakty jsou v zimě rozežrané od soli a v létě zase obalené v chuchvalcích prachu,“ přibližuje technický stav tramvají jeden z elektromechaniků z vozovny Medlánky. Jeho jméno redakce zná, ale z pochopitelných důvodů jej nezveřejňuje. Jediným výrobcem tramvají je v současnosti Škoda Plzeň. Ta má ale s Brnem desetiletou smlouvu na dodávku stovky tramvají Porsche. Nejmodernější tramvaj lze přestavět na obousměrnou, čímž by postupně nahrazovaly přetížené KT8D5. Jenže dopravní podnik o tom zatím neuvažuje.

„V roce 2010 přibude ve vozovém parku dalších pět tramvají Porsche. Budou všechny jednosměrné. Smlouva ostatně s žádnými jinými nepočítá. Lze je ale v budoucnu přestavět. Zatím s tím ale nepočítáme,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Byť dopravní podnik vozový park pravidelně obnovuje, průměrné stáří brněnských tramvají je 22,6 let. Lidé tak jezdí soupravami, které mají stáří „šalin“ stejné jako v letech 1918 a 1942.