Když už stromy nestačí: Pomůže jímání oxidu uhličitého ze vzduchu?

Rafienerie budoucnosti. Z okolního vzduchu zařízení vytáhne CO2, který bude zpracován na běžné palivo

Rafienerie budoucnosti. Z okolního vzduchu zařízení vytáhne CO2, který bude zpracován na běžné palivo Zdroj: Carbon Engeneering

Že přítomnost oxidu uhličitého ve vzduchu přispívá ke globálnímu oteplování, již víme. Stejně tak to, že pokud bychom nainstalovali filtry CO2 na všechny tovární komíny světa, bylo by eliminováno necelých 40 procent CO2 uvolňovaného lidstvem do atmosféry, což je na zvrácení postupného oteplování planety údajně málo. Zbylých 60 procent oxidu uhličitého pochází z činností, u nichž centrální jímání není možné, jde hlavně o drobné dopravní prostředky.

Jak se tedy zbavit takto produkovaného skleníkového plynu? Přímo jej odsát ze vzduchu, tvrdí kanadští inženýři z technologického start-upu Carbon Engineering.

Na univerzitě v Calgary, s níž firma spolupracuje, už čtvrt roku běží prototyp „vysavače“ s názvem Air Contactor, který atmosféru zbavuje CO2 v množství odpovídajícím provozu zhruba 14 automobilů denně. Stroj o velikosti kamionu je schopen odstranit zhruba 80 procent oxidu uhličitého, který do něj se vzduchem vstoupí. To představuje přibližně sto kilogramů CO2 denně.

Na změnu klimatu docela málo, do hry ale vstupuje škálovatelnost tohoto zařízení a možnost využít jej kdekoli, kde je přebytek tvorby zelené energie k jeho provozu: například v areálech větrných parků či solárních zrcadel, nebo kdekoli, kde je volný prostor, například zemědělsky nevyužitelné kusy země, tundry. Přístroj funguje v podstatě stejně jako les, jen nevyžaduje tolik plochy ke svému chodu, a jak je výše zmíněno, na rozdíl od stromů nepotřebuje úrodnou půdu.

Uvnitř prototypu se skrývá speciální houbovitá konstrukce, kterou Carbon Engineering průběžně zdokonaluje a která je shora kontinuláně zavlažována speciálním roztokem, jenž pohlcuje vzdušný CO2 . Na dně je tento roztok jímán.

Co s takto zachyceným CO2 ? Automobilka Audi a firmy Climeworks a Sunfire již letos v létě poprvé prokázaly, že z něj lze, zatím docela složitě, vyrobit uhlovodíkové palivo kompatibilní se stávajícími motory. Cyklus CO2 v dopravě by se tak jednoho dne mohl zcela uzavřít.

Ve výrobu uhlovodíků z CO2 zatím věří jen pár vizionářů, jedním z investorů Carbon Engeneering je kromě specializovaných fondů například také Bill Gates. Firma nyní pracuje na škálování svého prototypu, zdokonalení filtrů a způsobu, jak z CO2 efektivně vyrobit palivo.