Klíčovou logistickou cestou bude východní Středomoří

Východní Středomoří se má stát novou klíčovou trasou do srdce Evropy. Více než dvě třetiny zahraničního obchodu v Evropě z hlediska hodnoty totiž prochází přístavy a je pravděpodobné, že tato tendence bude nadále růst, stejně jako obchod a kontejnerová přeprava. To bude mít dopad na současná logistická centra, uvádí v nejnovější zprávě poradenská společnost Colliers International.

„Nové námořní trasy z Asie do Evropy znamenají, že infrastruktura se rozšiřuje spolu se stále rostoucím obchodem. Například nová přístavní zařízení v oblasti Středozemního a Jaderského moře umožní kontejnerovým lodím využití Suezského průplavu při dodávkách přímo do střední a východní Evropy. Zboží tak bude dopraveno na místo určení mnohem rychleji, než kdyby šlo přes Rotterdam nebo Hamburk. Časová úspora je v rozmezí pěti až sedmi dní,“ říká ředitel Colliers pro region EMEA Karel Stránský. “Je to klíčová oblast, kde se pravděpodobně dočkáme největšího růstu. Přístavy jako Koper a Terst se stanou rozhodující při dodávkách do východní Evropy, jelikož tento region začíná hrát stále větší roli v globálním dodavatelském řetězci,“ míní.

Námořní nákladní doprava zůstane podle zprávy v dlouhodobém horizontu dominantní pro evropský zahraniční obchod. Ostatní druhy dopravy nemohou konkurovat svým rozsahem a efektivitou. I když letecká nákladní přeprava je stále důležitá v zahraničním obchodu, hlavním západním letištím docházejí kapacity a vzhledem k rostoucímu odporu vůči zvyšující se expanzi hlavních obchodních center (například Heathrow), a zároveň i k vysokým environmentálním nákladům spojených s expanzí, není pravděpodobné, že tato oblast zaznamená dramatický růst.

Naopak vzhledem k současnému nedostatečnému vytížení letišť ve východní Evropě může dojít k určitému rozšíření v tomto regionu, protože zde dochází k růstu poptávky a produkce zboží s vysokou hodnotou, a to díky pokračujícímu rozvoji těchto zemí. EU by chtěla povzbudit růst železniční dopravy, která je z hlediska životního prostředí nejšetrnější a může se ukázat jako nákladově velmi efektivní na dlouhé vzdálenosti.
Nevýhodou tohoto dramatického růstu železniční nákladní dopravy jsou však různé rozchody kolejí v klíčových oblastech železniční sítě, jako je například Rusko. Nedostatečná kapacita a rychlost většiny evropské sítě je také limitujícím faktorem. „Colliers věří, že železniční doprava získá podíl na trhu, ale pouze postupně a pokud dojde k rozvoji infrastruktury,“ uzavírá zpráva.