Kodak ukončí bankrot, zaměří se na tiskárny
Za poslední měsíce prošel Kodak výraznými změnami. Firma definitivně opouští svůj tradiční byznys – výrobu fotoaparátů. Vedení společnosti navíc snížilo počty zaměstnanců ze 17 tisíc na „pouhých“ 8500, ořezalo aktivity firmy, snížilo počet továren i laboratoří, prodával divize i patenty.
„Kodak už nebude mít jádrový byznys, který ho kdysi definoval,“ říká profesor Robert Burley z torontské Ryerson University říká o legendární firmě, která nedokázala reagovat na svět digitálních fotoaparátů, přestože s touto novinkou kdysi přišla.
„Kodak je velmi odlišná společnost od té, která požádala o bankrotovou ochranu,“ uvedl právní zástupce firmy Andrew Dietderich.
Americký podnik požádal o ochranu před věřiteli loni v lednu. Firma se pod vedením šéfa Antonia Pereze hledala novou oblast podnikání. Nyní se chce Kodak zaměřit na komerční tiskrány, obaly a tisk reklamních materiálů a knih. Místo běžného spotřebitele se bude soustřeďovat především na firemní klientelu. V oblasti tisku už spolupracuje například se společností Timsons, která tiskne knihy.
Firma splácí dluhy
Staré dluhy bude Kodak financovat prostřednictvím úvěrů v objemu 895 milionů dolarů, které má od bank JPMorgan Chase, Bank of America a Barclays. Dalších 406 milionů dolarů hodlá získat prodejem nových akcií.
Akcionáři Kodaku před bankrotem s návratem svých investic nemohou počítat. Zajištěné pohledávky firma zaplatí v plné výši, nezajištěné pak vyplatí v rozmezí čtyř až pěti centů za každý dolar. Do této oblasti spadá i skupina bývalých zaměstnanců Kodaku. Ti přijdou o 635 milionů dolarů.
Za letošní rok by chtěla firma dosáhnout tržeb ve výši 2,5 miliardy dolarů, hrubý zisk pak odhaduje na 505 milionů dolarů.
Pád Kodaku |
---|
„Pád a bankrot Kodaku je tragédií amerického hospodářského života,“ uvedl soudce Allan L. Gropper. Firma, jejíž kořeny sahají do 80. let 19. století, nebyla schopná efektivně reagovat na nový svět digitálních fotoaparátů, a to přesto, že s touto novinkou sama přišla. V konkurenčním boji s Canonem nebo Nikonem začal Kodak velmi rychle ztrácet. „Ještě v roce 2005 byl Kodak uznávanou světovou značkou, ale s tím je teď konec. Značka teď označuje zkrachovalou společnost, která nebyla schopná přejít 20. století do 21. století,“ poznamenal Robert Burley z torontské Ryerson University. |