Kolo přiblíží přírodu i památky

Vyznavači cykloturistiky se mohou těšit na další stovky kilometrů tras po celé České republice i do sousedních zemí. Budování cyklistické infrastruktury přitom výrazně pomáhají fondy Evropské unie. Například ve středních Čechách půjde ještě v letošním roce 310 milionů korun z unijních peněz na budování takzvané udržitelné formy veřejné dopravy.

Cyklisté se již nyní mohou těšit na nové stezky na Lipensku a upravené trasy v sousedním Horním Rakousku, které dostanou do užívání v následujících dvou letech. Na kolech se budou moci projet až k hrázi Lipenské přehrady a z Přední Výtoně ke státní hranici. Na rakouské straně dostane nový povrch cyklotrasa podél Schwarzenberského kanálu v úseku Rothbach-Iglbach. Na již zahájený projekt bylo vyčleněno zhruba 45 milionů korun, česká strana získala 19,7 milionu korun. „Kromě uvedených investic bude v rámci projektu pro celé území Lipenska a sousedících regionů Rakouska proveden cykloaudit, který určí, jak je která stezka náročná, zda je vhodná pro jednotlivce či rodiny,“ přibližuje ředitel Nadace Jihočeské cyklostezky Vladimír Votřel.

Už na podzim začne též výstavba dalších úseků o délce 20 kilometrů cyklostezky z Jihlavy přes Třebíč do rakouského města Raabs an der Thaya. Na druhou etapu výstavby této páteřní cesty s celkovou délkou kolem 140 kilometrů má svazek 25 obcí slíbených 77 milionů korun z evropských fondů, které pokryjí 90 procent nákladů. Cyklisté získají novou komunikaci také mezi Jaroměřicemi nad Rokytnou a Moravskými Budějovicemi a u Jemnice. „Cyklostezka se skládá postupně podobně jako puzzle. Nejdřív jsme udělali neprůjezdné úseky, ty se už kolaudují,“ popisuje manažerka projektu Zdeňka Švaříčková. Cyklostezka povede mimo silniční provoz, vyjma průjezdů městy.

#####V sedle bicyklu mezi hrady

Studie celé trasy počítá s délkou 45 kilometrů a náklady kolem 170 milionů korun. Stavba se proto uskuteční po etapách. První část cyklostezky povede z Benešova přes Skalici, Pecínov a Dobříčkov na Jemniště. „Cyklista by se neměl vůbec potkat se silniční dopravou, stezka se jen jednou bude křížit s komunikací v Pecínově,“ popisuje Pošmurný. Stezka povede kolem nových ubytoven, které budují zdejší obce s přispěním evropských dotací. Jedna z nich je například v Ostředku, další se staví v Bílkovicích.

#####Kolem soch Matyáše Brauna

Lákavé cyklostezky vyrostou též na východě Čech, třeba z Hradce Králové k baroknímu hospitalu Kuks na Trutnovsku. Výstavba by mohla začít již v letošním roce, nyní se usiluje o získání zhruba 115 milionů korun z evropských dotací. Projekt počítá s výstavbou 22 kilometrů nové cyklostezky, čtyři kilometry povedou po stávajících komunikacích. „Dokončení by mělo být v polovině roku 2012, podmínkou je však získání dotace, bez ní je projekt nemyslitelný,“ podotýká předseda správní rady společnosti Královéhradecká labská Luboš Tuzar.

Cyklostezka povede převážně podél toku Labe, v Jaroměři by cyklisty zavedla až za město, kde by měl vzniknout podchod hlavního silničního tahu mezi Hradcem Králové a Náchodem. Už několik let se hovoří také o výstavbě cyklostezky Mechu a perníku, která by spojila východočeská velkoměsta Pardubice a Hradec Králové. Podle odhadů by stezka měla stát až 150 milionů korun.

#####Cyklostezka místo kolejí

Nevšední zážitek slibuje nový projekt na Vysočině, kde cyklostezka povede v místě bývalé železnice Přibyslav-Sázava. Práce začnou letos v létě, komunikace bude dokončena v závěru příštího roku. Akci přibližně za 46 milionů korun výrazně dotuje EU. Na cyklostezku dostane Přibyslav 41 milionů korun z evropského regionálního operačního programu. V posledních třech letech získal z tohoto programu na nové cesty pro bicyklisty kraj Vysočina 239 milionů korun. Přes 100 let stará dráha v malebném údolí řeky Sázavy sloužila v posledních letech pouze výletním vlakům a kvůli špatnému stavu už byly koleje i mosty rozebrány.

„Díky cyklostezce se tam ale návštěvníci dostanou na kole, pěšky, na bruslích a v zimě i na běžkách,“ láká přibyslavský starosta Jan Štefáček. Na cyklostezku by se měly „nabalovat“ další aktivity zaměřené na cestovní ruch, například zlepšování podmínek pro stravování a ubytování turistů, vzniknout by mohla i půjčovna kol. Do budoucna by nová cyklostezka měla být součástí „bezpečné spojnice“ mezi žďárskou památkou UNESCO kostelem svatého Jana Nepomuckého a přibyslavským zámkem, v němž sídlí hasičské muzeum. Na celé této trase zbývá vyřešit už jen stavbu úseku mezi obcemi Hamry nad Sázavou a Sázava.

#####Ideální do údolí řek

Fotogenické údolí řeky bylo zrodem myšlenky na další cyklostezku, tentokrát podél Ohře, která se rozrůstá o nové tři úseky. Celkové náklady mají dosáhnout 133 milionů korun. Nejdelší část spojí Kynšperk s Třebení v délce 14,5 kilometru. Páteřní cyklostezka Karlovarským krajem se tak přiblíží až k Chebu. Stavět se bude i v Lokti a Sokolově, kde se plánuje rovněž výstavba dopravního terminálu. Většina povrchu bude asfaltová, některé části se šotolinou, například v Lokti, kde asfalt odmítli památkáři. Až na krátké úseky bude po dokončení v polovině příštího roku možné cestovat na kole bez kontaktu se silniční dopravou z Karlových Varů přes Sokolov až téměř do Chebu.

Dalších 52 kilometrů tras pro cyklisty vznikne v kraji též v okolí Ostrova. Doplní současnou síť, která vede především v údolí řeky Ohře nebo po hřebenech Krušných hor. Nové cyklostezky budou vytyčeny tak, aby propojily další trasy nejen v regionu, ale měly přímou návaznost i na trasu Euroregio Egrensis. V samotném Ostrově začaly práce na projektu nazvaném Ostrovské rondo. Tato stezka pro cyklisty a bruslaře vznikne na bývalé železniční vlečce, která vedla ze společnosti Škoda Ostrov k nádraží. Rondo povede celým městem a bude dlouhé skoro tři kilometry. Podél stezky vzniknou další rekreační zařízení, například skatepark nebo cvičná lezecká stěna. Poté se napojí na novou cyklotrasu do Poohří. Rozšíření „říční“ cyklostezky se plánuje též v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, kde doznala velké obliby.

Stezka by se měla rozšířit i na protější břeh řeky Bečvy a v okolí města tvořit okruh. Podle představ radnice by do konce letošního roku mělo být vydáno územní rozhodnutí. Město se na něj pokusí získat i evropské dotace. Cyklostezka Bečva jako součást cyklotrasy Jantarová stezka má šanci se stát jednou z nejdelších značených cyklotras v zemi. Po dokončení by měla jen na Přerovsku propojit téměř tři desítky obcí v údolí řeky a měřit přes 70 kilometrů. Výhodou tras podél řek jsou většinou zanedbatelná převýšení pro méně zdatné kolaře.