Konec jedné éry letadel. Seznamte se s novými výrobci

Boeing 747, ilustrační foto

Boeing 747, ilustrační foto Zdroj: Repro VTM

Doba, kdy vzdušnému prostoru vévodily Tupolevy a Iljušiny vedle Boeingů, letounů MD a Airbusů, je nenávratně pryč.

Ruský letecký průmysl se po roce 1990 dostal do krize a počet vyráběných letadel dramaticky poklesl. Koncern McDonnell Douglas se v polovině 90. let ocitl ve finančních nesnázích a následně byl pohlcen Boeingem. Ten se na nějaký čas stal spolu s Airbusem takřka hegemonem v oblasti velkých letadel určených pro civilní komerční provoz.

Už zkraje nového tisíciletí se však objevily náznaky toho, že vzniklá situace by nemusela trvat věčně. Na trh letadel do sta pasažérů, uvolněný zánikem Fokkeru a Dornieru, vstoupil s nebývalou razancí kanadský Bombardier a brazilský Embraer a oba výrobci zaznamenali značný úspěch. Dnes je jen otázkou času, kdy portfolio svých produktů rozšíří o větší typy.

A nejsou jediní. Ruský letecký průmysl, doposud roztříštěný, se sjednotil ve Všeobecné letecké korporaci a vypadá to, že se blýská na lepší časy. Suchoj Superjet, létající od loňského dubna na pravidelných linkách, je toho patrným důkazem.

Nepřekvapí, že se o slovo hlásí také Číňané, a pozadu nezůstávají ani Japonci. Boeing 787 Dreamliner, který byl do komerčního provozu zařazen před rokem, tak může symbolizovat konec jedné éry a začátek nové, charakterizované poměrně tvrdou konkurencí. Hlavním kritériem přitom bude efektivita a úspornost.

Pojďme se podívat, na co se v horizontu nejbližších pěti let můžeme těšit.

Comac ARJ21: mezinárodní letoun z Číny

Tento letoun už létá, byť prozatím jen v rámci zkušebního a testovacího provozu. Podle původního plánu se měl už v roce 2010 ocitnout na linkách leteckých společností, nepodařilo se však včas dokončit všechny testy.

Comac ARJ21Comac ARJ21 | Foto: Peng ChenComac ARJ21 během testovacích letů

Jedná se o stroj určený pro regionální linky, který ve dvou verzích pojme 70–105 pasažérů. Za projektem stojí šanghajské konsorcium ACAC, kontrolované čínskou vládou, které se v roce 2009 stalo součástí nově vzniklé korporace COMAC, založené za účelem snížit závislost země na produktech Boeingu a Airbusu.

Původnost ARJ21 je však zpochybňována, neboť jeho design příliš nápadně připomíná deriváty DC-9, které se v Číně v licenci vyráběly. Na vývoji se podílel také Antonov; jeho dílem je především superkritické křídlo.

Konečně v červnu 2007 ohlásil čínský výrobce dohodu s Bombardier Aerospace na vývoji delší z obou verzí. Je to součást strategické spolupráce v oblasti letounů s kapacitou mezi 90 a 149 místy. Jedná se tedy o vpravdě mezinárodní projekt. Proto nepřekvapí, že mezi dodavateli komponentů figurují General Electric, Honeywell či Rockwell Collins. Podle dostupných informací nynější počet objednávek ARJ21 činí 309 plus opce.

Celý obsáhlý článek o nových trendech v civilním letectví čtěte na VTM.cz