Korejská Pučchonská filharmonie zahraje v Praze

Orchestr, který působí teprve 25 sezon, představí 31. srpna 2014 ve Smetanově síni Obecního domu spolu s fenomenální houslistkou Clarou-Jumi Kang Čajkovského houslový koncert v D dur, dále 4. Brahmsovou symfonii a ve světové premiéře také Krédo pro orchestr korejského skladatele Sangjick Juna. Z Prahy odcestují filharmonici do mnichovského Herkulova sálu a vídeňského Musikverein.
Díky koncertu Pučchonské filharmonie se v Praze poprvé představí zázračné dítě, dnes již 27letá Clara-Jumi Kang. Clara patří k mimořádně nadaným houslistkám: s hrou na housle se začala seznamovat již ve třech letech v Mannheimu a velmi brzy ji začala studovat u věhlasných mistrů, mj. u Dorothy DeLay na newyorské Juilliard School. Dosáhla také řady úspěchů v prestižních houslových soutěžích ve Švýcarsku, Německu a zámoří – před čtyřmi lety se stala vítězkou Mezinárodní houslové soutěže v Indianapolis. Spolupracovala s významnými umělci v Asii a v Evropě, například violoncellistou Gautierem Capuçonem nebo korejskými sestrami Kyung-wha a Myung-wha Chungovými. Umělkyně čerstvě hraje na nástroj Giuseppe Guarneriho del Gesú 'ex-Moeller' z roku 1725.
Evropské mini-turné Pučchonské filharmonie proběhne pod taktovkou Hun-Joung Lima, který je šéfdirigentem orchestru celých 25 let a má hlavní zásluhu na jeho pověsti umělecky inovativního tělesa s neotřelou, až průkopnickou dramaturgií. Pučchonská filharmonie je v Jižní Koreji řazena mezi nejprestižnější orchestry a v samotném městě Pučchon, vzdáleném jen 25 kilometrů od hlavního města Soulu, je srdcem uměleckého života.
Hned na úvod koncertu zazní ve světové premiéře a za osobní účasti autora Krédo pro orchestr korejského skladatele Sangjick Juna. Autor se jako profesor skladby věnuje pedagogické činnosti na Hudební akademii Soulské národní univerzity a kritici oceňují, že u něj převažuje neúnavné zaujetí pro brilantní hudební formu nad snahou o emocionální zásah publika. Jeho dílo má vskutku daleko od entuziasmu a romantické estetiky.
Vstupenky na první vystoupení Pučchonské filharmonie v Praze lze zakoupit v pokladně Obecního domu nebo on-line na www.obecnidum.cz.
O Pučchonské filharmonii |
---|
Už od svého založení v roce 1988 se Pučchonská filharmonie vyznačuje neotřelou dramaturgií, což přitáhlo pozornost řady milovníků klasické hudby i z nedalekého hlavního města Soulu. Nyní, na konci své 25. sezony, vyrostl orchestr díky svému šéfdirigentovi Hun-Joung Limovi mezi klíčová korejská symfonická tělesa a svými mimořádnými výkony a bohatým repertoárem získává obdiv na mezinárodní scéně. |
Pučchonská filharmonie začala nabývat významného renomé v roce 1990, kdy se orchestr zúčastnil 2. symfonického festivalu a jeho výkon daleko předčil očekávání publika i odborné veřejnosti. Od té doby těleso prezentuje díla autorů 20. století, mj. Schoenberga a Bartóka, ale také Brahmsovy a Beethovenovy symfonie, a jeho nasazení a tvůrčí energie vyvolává mezi korejským publikem nefalšované nadšení. Mimořádného ocenění se Pučchonské filharmonii dostalo na 1. asijském týdnu orchestrů, který se konal v roce 2002 v Japonsku. Její přednes Berliozovy Fantastické symfonie vyvolal mezi japonským publikem a v tisku velmi pozitivní reakce. V roce 2006 se Pučchonská filharmonie do Japonska vrátila, a to přímo do Symfonického sálu v Kawasaki. |
Významným milníkem pro orchestr, ale i z pohledu vývoje prezentace klasické hudby v Jižní Koreji, bylo uvedení všech Mahlerových symfonií v letech 1999 až 2003 pod taktovkou šéfdirigenta Hun-Joung Lima. Série koncertů podnítila založení Klubu milovníků Mahlera a skladatel se od toho momentu stal samozřejmou součástí repertoáru nejdůležitějších korejských orchestrů. Neúnavná píle a skvělá práce tělesa vedla k získání Ceny Hoam, označované i jako korejská Nobelova cena. Pučchonská filharmonie byla vůbec první hudební institucí, která toto prestižní domácí ocenění získala, čímž potvrdila svoje postavení nejprestižnějšího národního orchestru. |
Ve městě Pučchon je orchestr středobodem uměleckého dění a kromě večerních koncertů se systematicky věnuje výchově nejmladších posluchačů ke klasické hudbě a nabízí program pro rodiny, a to i v dopoledních hodinách. |
Nadcházející evropské turné v Praze, Mnichově a Vídni je vedeno jednak přáním orchestru proniknout do kolébky klasické hudby, jak je starý kontinent vnímán z pohledu Dálného východu, a jednak představit uměleckou úroveň pučchonských, a obecně korejských instrumentalistů. |