Filmová nadace změní podmínky grantů

Ze dne otevřených dveří na Barrandově, ilustrační foto

Ze dne otevřených dveří na Barrandově, ilustrační foto Zdroj: CTK

Projekt finanční podpory autorům nadějných scénářů ze strany Filmové nadace RWE&Barrandov Studio zřejmě projde po sedmi letech trvání výraznější změnou. „Prvotním cílem nadace je získat více kvalitnějších scénářů. Nové podmínky bychom rádi představili na filmovém festivalu v Karlových Varech,“ uvedl dnes předseda správní rady nadace Martin Chalupský.

Peníze bude nadace rozdělovat zřejmě jen jednou ročně, nikoli dvakrát jako dosud, a to v jediné kategorii, kterou bude filmový a televizní celovečerní scénář. Dosud se mohli autoři ucházet o podporu i v kategorii dramatické televizní tvorby se stopáží do 50 minut. Další změnou je to, že dosud se mohli hlásit autoři nejen s hotovými scénáři, ale i s kratšími náměty či povídkami, které by teprve zpracování do podoby scénáře čekalo. Nadace by měla v budoucnu přijímat přihlášky uchazečů pouze již s hotovými scénáři.

Nadace od zahájení své činnosti v roce 2006 podpořila 72 scénářů a námětů celkovou částkou 5,75 milionu korun. Skutečností ale je, že zatím pouze tři z podpořených scénářů se dostaly do finální fáze natočení filmu, což je rovněž jeden z důvodů, proč chce nadace podmínky změnit. Diskusi na toto téma povedou členové nadace, k nimž patří od loňského léta i zástupci České televize, i nad opcemi k oceněným dílům. Mezi třemi scénáři, které se dosud podařilo natočit, patří Poupata od scenáristy a režiséra Zdeňka Jiráského či televizní film Lehká jako dech podle scénáře Anny Mikulkové.

Vítězové druhého kola pro rok 2012
Tomáš Koňařík za filmový scénář k filmu Břeclove (90 tisíc Kč)
Petra Matušková za filmový scénář k filmu Simple Man (70 tisíc Kč)
Jan Jurek za scénář k TV filmu Dvojčata (30 tisíc Kč)
Josef Tuka za scénář k TV filmu Šampaňské s modrou stuhou (30 tisíc Kč)

V druhém kole výbor nadace rozdělil 220 tisíc korun mezi čtyři autory. Celkem vybíral z 82 prací, z čehož bylo 24 filmových scénářů, 24 povídek a námětů a 34 projektů pro televizi. Největší část tvořily sociální a psychologická dramata (25), komedie (15), pohádky (12) a sci-fi (devět prací).

Ve srovnání s předchozími koly se kvalita prací podle člena výboru nadace Iva Mathé nijak neklesl. „Rozhoduje ale fakt, že všechny české televize se rozhodly pro masovou výrobu seriálů, což spotřebovává hodně autorů. I u nás na FAMU už studenti od druhého ročníku, často pod cizími jmény, s televizemi spolupracují a na vlastní tvorbu pak nemají čas,“ podotkl Mathé.